یک روانشناس با بیان اینکه تغییرات فرهنگی و سبک زندگی از جمله موانع تشکیل خانواده و ازدواج هستند، گفت: تغییر فرهنگ، کار یک نفر و یک‌دستگاه نیست بلکه یک اقدام ملی نیاز دارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴ 22 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «علی حسینی» با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موانع ازدواج در شرایط فعلی تغییرات فرهنگی و سبک زندگی در جامعه است، اظهار داشت: جامعه امروز را نمی توان با جامعه ۱۰ سال و ۲۰ سال گذشته مقایسه کرد زیرا بسیاری از حوزه های مرتبط با فرهنگ در جامعه تغییر کرده است.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: باوجود تغییرات فرهنگی و سبک زندگی که امروز با آن مواجه هستیم، باز هم خانواده جایگاه ویژه ای دارد اما موانعی برای تشکیل خانواده ایجاد شده است.

وی با بیان‌ اینکه یکی از تغییرات پیش آمده که در شرایط فعلی برای ازدواج مانع ایجاد کرده، نگرش به اشتغال زوجین، اهمیت آن در ازدواج و تاثیرات فرهنگی آن بر خانواده است، گفت: در گذشته معمولا نگاه‌ عمومی این‌ بوده است که فقط مردان بایستی شاغل باشند اما در شرایط فعلی تحت تاثیر شرایط اقتصادی، اشتغال زنان نیز به عامل مهمی برای ازدواج تبدیل شده است.

حسینی با بیان اینکه زنان برای آنکه شاغل شوند بایستی زمان زیادی از عمر خود را برای آمادگی شغلی صرف کنند، گفت: یک خانم معمولا چهار تا هفت سال بعد از پایان دیپلم درس می خواند و بعد از آن نیز گاهی چند سال منتظر قبولی در آزمون های استخدامی و یا خوداشتغالی می شود که در این شرایط سن او نزدیک به ۳۰ سال می شود. در این شرایط از نگاه برخی ها سن طلایی ازدواج او رو به پایان می رود.

وی افزود: طبیعی است وقتی که در شرایط اقتصادی فعلی درآمد یک نفر در خانواده برای تامین هزینه ها کافی نیست، خانم ها هم به فکر کسب درآمد از طریق شغل باشند.

به گفته این روانشناس شرط اشتغال و تحصیلات بالای خانم در ازدواج در کنار قرار داشتن سن دختر در اوایل جوانی، یک تناقض بزرگ دارد زیرا خانمی که تلاش کرده و سال ها درس خوانده و تحصیلات تکمیلی دارد و شغل هم پیدا کرده است، سنی نزدیک به ۳۰ سال دارد؛ در این شرایط سن او در اوایل جوانی نیست.

حسینی با بیان اینکه همین معیار برای آقایان هم با کمی تفاوت وجود دارد، گفت: شرط تحصیلات تکمیلی، شغل پردرآمد، داشتن خانه و خودرو و قرار داشتن سن در اوایل جوانی یعنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال، به ندرت در کنار هم جمع می شود. شرایط فعلی جامعه به گونه ای است که تعداد بسیار اندکی از جوانان جامعه می توانند چنین شرایطی داشته باشند و همین هم باعث ظهور یکی از موانع ازدواج شده است.

این روانشناس با بیان اینکه راهکار موجود برای حل این بن بست تغییر نگاه به شرایط ازدواج است، گفت: تغییرات فرهنگی موجب شده است فرد برای ازدواج به دنبال کسی باشد که تمام شرایطی که به آن ها اشاره شد را داشته باشد اما چنین چیزی تقریبا شدنی نیست؛ به نظرم بایستی تغییر نگرش در این زمینه صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه، تغییر نگرش به شرایط ازدواج به سادگی صورت نمی‌گیرد، گفت: گاهی می بینیم که افرادی به جوانان می گویند «خودت باید نگاهت را تغییر بدهی یا از برخی از شرایط ازدواج کوتاه بیا!»‌. به نظرم کسانی که چنین چیزی را مطرح می کنند فرهنگ و مقوله نگرش را نمی شناسند. حتی اگر جوان هم خودش بخواهد فشار جامعه اجازه چنین رفتاری را به او نمی دهد به همین دلیل بایستی برای تغییر فرهنگ کار بزرگی صورت بگیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس، رسانه ها، نهادهای آموزشی و همه در این زمینه وظیفه جدی دارند، گفت: تغییر فرهنگ کار یک نفر و یک‌دستگاه نیست بلکه یک اقدام ملی نیاز دارد. همه باید برای آینده جامعه دغدغه داشته باشند و در کنار هم اقدام کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار