معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تب مالت به سادگی قابل کنترل است، اگر بیماری در دام کنترل شود می‌تواند سبب کاهش موارد ابتلای انسانی شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 21 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ساوش وزیری، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری تب مالت، اظهار کرد: تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود و در برخی از کشورها شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است.

وی ادامه داد: در مناطق غرب کشور استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام چون دامپروری وجود دارد احتمال مشاهده تب مالت در مناطق روستایی و شهری قابل توجهی است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مناطقی که کار دامپروری، دامداری، نگهداشت و پرورش دام سبک یا دام سنگین انجام می‌شود، احتمال آلوده شدن انسان به این بیماری بیشتر وجود دارد؛ البته اگر بیماری در دام کنترل شود می‌تواند سبب کاهش موارد ابتلای انسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدایی‌ترین راه انتقال در مناطق روستایی استنشاقی یا تنفس است و با ریزقطرات آلوده به عامل ایجاد کننده تب مالت یا از طریق تماسی دست افراد در معرض آلودگی قرار گیرد.

وزیری گفت: معمولا زمانی که دام زایمان می‌کند و یا آن را سلاخی و قصابی می‌کنند اگر دست فرد در معرض خون یا ترشحات آلوده به خون قرار گیرد، می‌تواند به عنوان یک عامل خطرساز برای ابتلا به تب مالت باشد. 

وی افزود: در مناطق شهری معمولا خوردن شیر و فرآوردهای شیری غیرپاستوریزه می‌تواند در زمینه ابتلا نقش‌آفرین است، بنابراین همواره توصیه می‌شود از شیر و فرآورده‌های شیری کاملا پاستوریزه استفاده شود. 

وی یادآور شد: حفظ حیات بروسلوزا که سبب ساز ابتلا به تب مالت است در پنیر بین ۶۰ تا ۹۰ روز بسته به میزان PH و میزان نمک نگهداری کننده آن، در خامه حدود تا ۶ هفته و در صورت یخچالی و فریز شدن حدودا تا هشت هفته، است.

وزیری در خصوص چگونگی پیشگیری از این بیماری توصیه کرد: روستاییان نسبت به دامی که وزن خود را از دست می‌دهد و شیردهی ندارد و مشکوک به آلودگی تب مالت است، حساسیت داشته باشند چون دام آلوده باید شناسایی شود تا از مهاجرات دام به مناطق مختلف ممانعت به عمل آید و بیماری کنترل شود.

وی افزود: در صورت استفاده از شیر باید شیر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با حداقل دمای ۶۰ درجه جوشیده شود تا عامل ایجاد کننده بیماری از بین رود.

وی گفت: معمولا تصور این است که ماست و دوغ بی‌خطر است اما در برخی از موارد با توجه به عدم رعایت حرارت مناسب شیر؛ ماست و دوغ تهیه شده یک عامل خطرساز است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار