شهردار کلانشهر اهواز توسعه این کلانشهر را نیازمند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: یکی از مهمترین طرح‌های شهرداری مترو است.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 20 June 2023

رضا امینی دوشنبه شب در نشست صمیمانه با رسانه‌ها اظهارکرد: مردم می‌توانند نقاط ضعف شهرداری را بیان کنند و ما نیز وظیفه داریم براساس واقعیت‌ها حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها واسطه بین مردم و دستگاه‌های اجرایی بوده و رسالت آنها حکم می‌کند که نقاط ضعف و قوت را منعکس کنند، افزود: مشاوره را با روی باز می‌پذیرم اما برای انتصاب مدیران شهری به هیچکس اجازه دخالت نمی‌دهم.

هیچ گاه برای میز و صندلی نمی‌جنگم

شهردار اهواز در خصوص استیضاح خود توسط اعضای شورای شهر گفت: همواره تابع قانون هستم اما باید بگویم که با دعوت اعضای شورای شهر به اهواز آمدم و با رای ۱۳ نفر از اعضا به این سمت منصوب شدم؛ در این مدت دغدغه‌های شهر اهواز را در اولویت قرار داده و برای رفع مشکلات شهر، برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادم.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه برای میز و صندلی نمی‌جنگم‌، افزود: در بحث استیضاح ابتدا باید تذکر داده و بعد مرحله سوال انجام شود که شورای شهر هنوز هیچ سوالی مطرح نکرده و تنها تذکر داده است.

تکمیل فاز نخست مترو اهواز نیازمند ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

امینی با بیان اینکه اهواز سومین کلانشهر ایران از نظر مساحت و هشتمین کلانشهر از نظر جمعیت است، اظهارکرد: یکی از مهمترین طرح‌های شهر اهواز، مترو است که ادامه روند تکمیل این طرح به زودی انجام می‌شود البته برای تکمیل فاز یک این طرح به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به دریافت تسهیلات ۷۰ میلیارد ریالی شهرداری اهواز در سال ۸۳ و پرداخت نشدن اقساط آن پس از ۱۷ سال افزود: این تسهیلات برای آزادسازی خیابان نهج البلاغه جنب حرم علی بن مهزیار دریافت شده بود که در اوایل فعالیت در شهرداری متوجه شدیم به دلیل جریمه دیرکرد باید رقمی بیش از چهار هزار میلیارد ریال پرداخت کنیم.

شهردار اهواز بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته و با پرداخت یک هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال توسط شهرداری، این وام تسویه شد و توانستیم اوراق مشارکت و دسته چک بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری اهواز افزود: یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال گذشته برای اتوبوسرانی دریافت کردیم و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال دریافت می‌کنیم.

به امپراطوری پیمانکاران در شهرداری خاتمه دادیم

امینی کمبود منابع و نیروی انسانی را یکی از مشکلات بزرگ شهرداری اهواز عنوان و بیان کرد: وجود امپراطوری پیمانکاران در شهرداری اهواز از دیگر مشکلات مهم ما بود که این موضوع را به خوبی مدیریت کرده و دست خیلی از پیمانکاران ناکارآمد را کوتاه کردیم هر چند تا حدود زیادی روند خدمت‌رسانی به مردم کند شد.

وی ادامه داد: بی‌شک من روزی از این شهر خواهم رفت اما اگر کارشکنی‌ها و همین مشکلات وجود داشته باشند، هیچکس نمی‌تواند در این مسئولیت موفق باشد البته تعامل سازنده شهرداری و رسانه می‌تواند در رفع مشکلات موثر باشد.

اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به شهرداری اهواز از محل آلایندگی‌ها

شهردار اهواز گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات آلایندگی به حساب شهرداری اهواز واریز شد اما این موضوع به نوعی از سوی مردم مطرح می‌شود که گویا هزاران میلیارد تومان وارد شهرداری شده است.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل آلایندگی‌ها به احداث پل شهید قربانی اختصاص یافت و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پل چهارشیر و حدود سه هزار میلیارد ریال برای آسفالت مناطق در نظر گرفته شد.

امینی با اشاره به اینکه برای تسویه بدهی به پیمانکاران و سایر کارها ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار بانکی دریافت کردیم، اظهارکرد: در حوزه خدمات موتوری که یکی از ارکان شهرداری‌ها است، اقدامات ارزنده‌ای در راستای رفاه حال شهروندان انجام شد.

شهر اهواز نیاز به ۶ هزار تاکسی دارد

شهردار اهواز با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل، تعمیر و تعویض ناوگان فرسوده نیاز به هزینه‌های میلیاردی دارد، گفت: زمانی که شهرداری اهواز را تحویل گرفتیم تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس در آن فعالیت می‌کرد در حالی که با خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس این تعداد اکنون به بیش از ۲۰۰ مورد رسیده است اگرچه طبق میانگین کشوری، شهر اهواز باید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی در اهواز افزود: این شهر نیاز به ۶ هزار تاکسی دارد اما تعداد تاکسی‌های فعال آن یک هزار و ۹۰۰ دستگاه است که کیفیت آنها در شان مردم نیست.

وجود ۶ هزار و ۳۶۳ دستفروش در اهواز

امینی گفت: طبق آخرین آمار، ۶ هزار و ۳۶۳ دستفروش در سطح اهواز وجود دارد که یک هزار و ۸۱۵ نفر آنها در بازار جمعه ساماندهی شده‌اند؛ بازارچه‌های کیان، سه راه خرمشهر و زرگان نیز در همان محل، ساماندهی می‌شوند که امیدواریم با کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا حق خوزستان و اهواز را بگیریم و به ۱۰ هزار میلیارد ریال حق آلایندگی بسنده نکنیم چراکه این میزان اعتبار تنها در سه، چهار طرح هزینه شد.

شهردار اهواز بیان کرد: ۶۰ هزار میلیارد ریال از محل آلایندگی به استان اختصاص یافت که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن به شهرداری اهواز داده شد در حالی که طلب شهرداری‌های استان از محل آلایندگی‌ها در سال‌های اخیر، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.

سرانه فضای سبز اهواز بسیار ناچیز است

امینی بیان کرد: قبل از عید برای زیباسازی شهر اهواز حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و سعی کردیم در این زمینه صرفه جویی کنیم اما متاسفانه برخی‌ گفتند خرید شهرداری تنها از شهرهای خاصی صورت می‌گیرد و به دنبال حاشیه سازی بودند.

وی افزود: ساماندهی پنجره واحد تکلیف قانونی است و شهرداری ها موظف هستند خدمات خود را در این طرح ارائه دهند؛ پس از بررسی مشکلات و رفع نقاط ضعف، کار اجرایی این طرح از سه ماه آینده با اولویت خدمات مجازی در مناطق شهرداری اهواز اجرایی خواهد شد.

شهردار اهواز گفت: سرانه فضای سبز اهواز بسیار ناچیز و شاید ۲ سوم شهرهای دیگر است که برای برطرف کردن این مشکل به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حقوق دریافتی‌ام از شهرداری، حدود ۲۲۰ میلیون ریال است

امینی با بیان اینکه حقوق دریافتی اش حدود ۲۲۰ میلیون ریال است، اظهارکرد: دریافتی من از حقوق یک سوم مدیران شهرداری اهواز کمتر است اما با این وجود در کنار همکارانم برای آبادانی شهر اهواز تلاش می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا این نشست غزل خداحافظی شهردار اهواز است، افزود: خیر اینگونه نیست و تا زمانی که هستم با حداکثر توان در چارچوب قانون کار می‌کنم و در انتصابات به باندبازی‌ها توجهی ندارم.

شهردار اهواز به خرید دستگاه بازیافت نخاله‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: قرار است روزانه ۲ هزار و ۴۰۰ تن نخاله ساختمانی از این طریق بازیافت شود همچنین توسط دستگاه دیگری، نخاله‌های ساختمانی به جدول و بلوک تبدیل شوند که در سال جاری تاکنون ۳۰ هزار تن نخاله را جمع آوری و بازیافت کرده‌ایم.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار