هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور در ۵ رشته از ۳۰ خرداد به میزبان آموزش و پرورش خراسان رضوی، در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵ 14 June 2023

به گزارش تابناک رضوی، سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: استان خراسان رضوی جایگاه خوبی در حوزه قرآن و عترت کشور دارد. اگرچه باید بیش از اینها برنامه برای قرآن و عترت داشته باشیم و فوق برنامه ها را بر اساس یند تحول و آمیزه‌های قرآنی تطبیق دهیم.

وی افزود: بزرگان قرآنی کشور برخواسته از استان خراسان هستند که افتخار آموزش و پرورش استان است. در سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در آموزش و پرورش خراسان رضوی شکل گرفت. توانمندسازی همکاران فرهنگی در رابطه با قرآن، در رابطه زیرساخت و امکانات قرآنی کارهای ارزشمندی شد. مسئله بعدی واقعی تدریس کردن قران در مدارس بود که در تعلیم و تثبیت روخوانی انجام گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با بیان اینکه در مسابقات قرآنی هم دانش‌آموزی و هم فرهنگیان مقام‌ها و رتبه های خوبی خراسان رضوی کسب کرد، عنوان کرد: هفته پیش تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل اوقاف در خصوص وقف خاص ترویج قرآن ویژه دانش آموزان منعقد شد.

میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست خبری بیان کرد: ما در کشور هشتمین دوره جشنواره قرآنی فرهنگیان را برگزار می‌کنیم ولی خراسان رضوی هجدهمین دوره را برگزار می‌کند که نشان‌دهنده پیشرو بودن این استان است.

وی افزود: تا هشت سال قبل ادارات و نهادها برای کارکنان خود مسابقات قرآنی داشتند اما جای آن در آموزش و پرورش خالی بود. در آغاز آمار مستند و قابل اطمینان نیز نداشتیم، اما در سال جاری با سامانه نوری‌نو هم بخش کیفی و هم کمی آمار برخط است. هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان از مدارس و مناطق شروع شد.

مدیرکل قرآن و عترت وزارت اظهار کرد: ۱۰۸ هزار نفر فرهنگی از سراسر کشور در ۵ رشته قرائت، حفظ ۱۰ جزء، حفظ کل، روش تدریس احکام و روش تدریس نهج‌البلاغه ثبت نام کردند. البته در استان‌ها رشته‌های دیگری نیز مسابقات برگزار می‌شود، اما این ۵ رشته کشوری و منسجم است.

باقری ادامه داد: مرحله منطقه‌ای در ۷۴۰ منطقه و ناحیه آموزش و پرورش کشور در دهه فجر برگزار گردید. مرحله استانی نیز در هفته گرامیداشت معلم برگزار و ۳۲۰ نفر برتر در مسابقه کشوری حضور داشتند. مرحله کشوری در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار شده و می‌شود. در مرحله نهایی که بصورت حضوری در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد، ۱۵۰ نفر حضور دارند.

وی تاکید کرد: مسابقات آموزش و پرورش معمولا در اردوگاه‌ها و دور از محل دید عموم برگزار می‌شد. امسال تصمیم گرفته شد برای استفاده عموم، همه رشته‌ها بجز احکام که امکان عمومی نیست، در حرم مطهر برگزار خواهد شد تا مجاورین و زائرین مسابقات فرهنگیان را نظاره نمایند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگیان با شرکت در این مسابقات ارتقاء تجربی و مهارتی خواهند داشت و این ارتقاء توانمندی به دانش‌آموزان برمی‌گردد. در هر رشته بین ۱۲ تا ۱۶ نفر شرکت‌کننده در مرحله نهایی داریم و برای ایجاد انگیزه رقابت در سال‌های آتی، نفرات اول هر رشته تا ۵ سال اجازه حضور در مسابقات را ندارند.

میکائیل باقری با عنوان اینکه؛ بیشترین ثبت نام متقاضی شرکت، در رشته روش تدریس نهج‌البلاغه داشتیم و بیشترین ثبت نام در استان‌ها به ترتیب، شهر تهران، استان فارس و استان خراسان رضوی بوده‌است، توضیح داد: افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات قرآن،عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور ۳۰ خرداد ماه در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. ۳۱ خرداد برگزاری مسابقات و اول تیرماه آئین اختتامیه و معرفی نفرات برتر را داریم. محل برگزاری مسابقات آقایان در دارالقرآن حرم مطهر و بخش خواهران در رواق حضرت زهرا (س) است. همچنین مسابقات رشته احکام در گنبد سبز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار