استاندار کرمانشاه در بازدیدی سرزده به خوابگاه دخترانه شهید مفتح رفت و پای صحبت و دغدغه‌های دانشجویان این خوابگاه نشست؛ دیداری که شاید ابتدا از نگاه بخشی از دانشجویان اقدامی نمایشی بود، اما سه روز بعد که استاندار با فرماندار، شهردار و جمعی از مسئولان و مدیران برای حل مشکلات مطرح شده به خوابگاه برگشت، نظر بسیاری‌ از آنان تغییر کرد.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ 14 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خوابگاه شهید مفتح در گوشه‌ای از بلوار زیبای تاق بستان و نزدیک به این مجموعه تاریخی واقع شده است. در کوچه‌ای پوشیده از درختان سرسبز و تناور. این خوابگاه یک حیاط زیبا و پر از درخت دارد، اما رسیدگی چندانی به آن نشده و آشفتگی بصری زیادی در آن به چشم می خورد و یک سر و سامان اساسی می‌خواهد. در گوشه ای از حیاط خوابگاه، فضای پارک مانندی با وسایل ورزشی وجود دارد. در سوی دیگر حیاط چند دختر دانشجو روی صندلی با هم به گفتگو نشسته اند و چند نفری آن دور و بر قدم می‌زنند و عده‌ای هم کمی آن طرف‌تر ایستاده‌اند و مشغول گفتگو هستند. فضای محوطه تاریک‌تر از آن است که بتوان در این شب کتابی را مطالعه کرد.

حضور استاندار در این خوابگاه، آن هم بدون حضور هیچ مدیری، توجه دانشجویان را به خود جلب کرده است. استاندار با یک احوالپرسی اولیه وارد گفتگو با آنها می‌شود. رفته رفته بقیه هم به این جمع می‌پیوندند. دخترها از مشکلات ریز و درشتشان در خوابگاه می گویند؛ با بیانی راحت و صریح. از کمبود امکانات گرفته تا مشکلات اتاق‌ها، ساختمان و محوطه. دکتر صحرایی آرام و با حوصله به گلایه‌های آنها گوش می‌دهد.

در ادامه این گفتگو چند نفر از دختران، از استاندار دعوت می کنند تا وضعیت اتاق‌های خوابگاه را از نزدیک ببینند. 

بلوک سوم خوابگاه شهید مفتح اولین مقصد این بازدید است. در این مجموعه ۲۰۰ دانشجو زندگی می کنند. در مسیر، دخترها برای استاندار توضیح می دهند که این خوابگاه متعلق به دانشگاه رازی است، اما با توافق صورت گرفته، در اختیار دانشجویان دانشگاه صنعتی گذاشته شده است. 

آن‌ها می گویند ۱۷ سال از راه اندازی دانشگاه صنعتی گذشته، اما هنوز یک خوابگاه اختصاصی برای دانشجویانش ندارد.

 به دعوت دختران، دکتر صحرایی وارد یکی از اتاق ها می شود و در گوشه ای روی زمین می نشیند. دانشجوها یکی یکی مشکلاتشان را خیلی بی پیرایه و صریح با مقام ارشد استان در میان می‌گذارند. 

یکی از دختران می گوید: «از شهری دور به کرمانشاه آمده و زمانی که دانشگاه صنعتی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده، در دفترچه آزمون قید نشده بود این دانشگاه خوابگاه اختصاصی ندارد، والا جای دیگری را انتخاب می‌کرد». 

دختر دیگری از بالا بودن تعداد نفرات ساکن در اتاق‌ها گلایه دارد و می گوید: «در این اتاق 12 متری، هفت نفر زندگی می کنند و زیادی جمعیت، شرایط سختی برای استفاده از حمام و سرویس بهداشتی بوجود آورده است. تازه این اتاق نسبت به برخی دیگر از اتاق ها بزرگتر است. در این فصل هم سیستم سرمایشی جوابگو نیست و هوای اتاق ها دَم می کند». 

دختری دیگر از شهریه خوابگاه گلایه دارد و عنوان می کند: «دانشجویان دانشگاه صنعتی برای هر ترم حدود یک میلیون تومان شهریه پرداخت می کنند. مگر دانشگاه ما دانشگاه  دولتی نیست؟ پس چرا باید این مقدار پول آن هم برای چنین خوابگاهی با حداقل امکانات، پرداخت کنیم».

پس از این گپ و گفت اولیه، به دعوت چند نفر از دختران، دکتر صحرایی راهی بازدید از آشپرخانه و سالن مطالعه خوابگاه می شود.

امکانات آشپزخانه برای یک خوابگاه بسیار ضعیف و حداقلی است و این مجموعه احتیاج به تجهیز و بهسازی و اصلاح مسیر لوله های فاضلاب دارد. دخترها همچنین از بوی آزار دهنده فاضلاب در فضای سالن مطالعه گلایه مند هستند. این مشکلات را استاندار هم با دقت رصد می کند و وعده پیگیری می دهد.

آنها همچنین می گویند: داخل حیاط خوابگاه نور کافی وجود ندارد و شب ها نمی توان در آن فضا مطالعه کرد.

استاندار گلایه ها را می شنود و می‌گوید: «این وضعیت در شان دختران دانشجو نیست و باید این شرایط نابسامان تغییر کند». 

استاندار کرمانشاه در ادامه از رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه _ که در میانه بازدید به آنجا فراخوانده شده _ آخرین وضعیت احداث خوابگاه دختران این دانشگاه را جویا می شود.

علیرضا دودمان تیپی در جواب می گوید: «سال گذشته از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری حدود 100 میلیارد تومان اعتبار برای احداث سه مجموعه خوابگاهی به این دانشگاه اختصاص پیدا کرد که از این رقم تاکنون حدود 25 درصد آن پرداخت شده و با همین اعتبار ساخت مجموعه‌ها را آغاز کردیم و اکنون هم حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

رئیس دانشگاه صنعتی در ادامه قول داد اگر تمام این اعتبارات در تابستان امسال تخصیص پیدا کند، ظرف چند ماه آینده دانشجویان غیربومی دانشگاه صنعتی کرمانشاه از سرگردانی خارج می شوند. 

بازدید از خوابگاه‌های دانشجویان دختر دانشگاه رازی

در ادامه این بازدید یکی از دختران بلوک دوم به نمایندگی از سایر دختران از استاندار درخواست کرد که بازدیدی هم از خوابگاه آنها داشته باشد. دختران این مجموعه از دانشجویان دانشگاه رازی هستند و آن ها هم از شلوغی زیادی اتاق ها و مشکلات و کمبود امکانات این خوابگاه گلایه مندند. 

یکی از دختران از اینکه به دختران ساکن شهرهای نزدیک خوابگاه نمی دهند، گلایه کرد و دیگری هم از اینکه هیچ برنامه تفریحی و سرگرمی برای آنها برگزار نمی شود، ناراضی بود.

کیفیت پایین غذای سلف یکی دیگر از گلایه های مهم دختران این خوابگاه بود و برای اثبات این ادعا، یک پرس از غذای خود را برای استاندار آوردند و خواستند تا او کمی از آن را بچشد. 

دختران این خوابگاه همچنین از فرسوده بودن امکانات و نداشتن بوفه برای خرید گلایه کردند.

دانشجویان بلوک اول هم به این جمع پیوسته اند و خواهان بازدید استاندار از مجموعه‌شان هستند و استاندار با خوشرویی می پذیرد. 

بازدید از این مجموعه که در اختیار دانشجویان دانشگاه رازی است، حدود یک ساعت طول می کشد و استاندار مانند مجموعه های قبلی از چند اتاق، سالن مطالعه، نمازخانه و آشپزخانه این خوابگاه هم دیدن می کند و پای صحبت ها و گلایه های دختران می نشیند.

وعده حل مشکلات و ساماندهی خوابگاه

بیش از سه ساعت از بازدید استاندار از خوابگاه های سه گانه مجموعه شهید مفتح و شنیدن گلایه ها و درد دل دختران دانشجو می گذرد.  استاندار که طی این مدت آرام و با حوصله پای حرف های آنها نشسته، خطاب به دختران دانشجو می گوید: تک تک شما، میهمانان عزیز مردم کرمانشاه هستید و ما موظفیم میزبانی شایسته برای شما باشیم. امشب به شکل مفصل مسائل و مشکلات این سه مجموعه خوابگاهی را از نزدیک دیدم. واقعا مشکلات و کمبودهای متعددی وجود دارد که تلاش می کنیم با کمک مجموعه مدیریتی استان در قالب یک اولویت بندی کارشناسی شده آن ها را مرتفع کنیم.

در پایان این بازدید استاندار وارد حیاط مجموعه خوابگاهی می‌شود. چند دانشجوی دختر خود را به استاندار می رسانند و از کوچه تاریک و خلوت منتهی به خوابگاه شهید مفتح می گویند و اینکه پس از تاریک شدن هوا، برای عبور از این کوچه دچار ترس و اضطراب می شوند. استاندار پس از شنیدن این موضوع با لحنی جدی می گوید: این‌ مشکل را حتما رفع می‌کنیم. 

در پایان بازدید تقریبا چهار ساعته از خوابگاه دخترانه مفتح، استاندار به دختران دانشجو  قول می دهد ظرف چند روز  آینده با حضور مدیران و مسئولین دانشگاه بازدید دیگری از این خوابگاه داشته باشد و بر اساس یک اولویت بندی مناسب حل مشکلات را با همراهی دستگاه های مربوطه در دستور کار قرار دهد.

حرف های استاندار که به انتها می رسد، از محوطه خارج می شویم و خوابگاه قدیمی دخترانه شهید مفتح را ترک می کنیم، در حالیکه 400 دانشجوی دختر آنجا منتظرند تا گره مشکلاتشان به دست مسئولین استانی باز شود.

بازدید دوباره از خوابگاه، اینبار همراه با مدیران

استاندار کرمانشاه خیلی زود به وعده اش عمل می کند؛ صحرایی سه روز بعد دوباره برای پیگیری مشکلات خوابگاه دخترانه شهید مفتح در این مجموعه حاضر می‌شود، البته با این تفاوت که این بار مدیرانی متناسب با مشکلات مطالبات مطرح شده با او همراه بودند؛ از فرماندار، شهردار و فرمانده انتظامی کرمانشاه گرفته تا مدیران برق و آب و فاضلاب و روسای دانشگاه های رازی و صنعتی.

دکتر صحرایی در حضور دانشجویان بر اساس دغدغه ها و اولویت ها و متناسب به وظایف هر دستگاه، ماموریت حل بخشی از مشکلات را بر دوش مسئولان حاضر گذاشت تا ساماندهی خوابگاه و روزهای خوب آن آغاز شود.

تامین روشنایی محوطه خوابگاه شهید مفتح و کوچه تاریک منتهی به آن به شرکت توزیع برق محول شد. شرکت آب و فاضلاب هم مسئول بهسازی سیستم شیرآلات، لوله کشی آب و فاضلاب و تهیه مخزن آب مناسب را عهده دار شد. ساماندهی محوطه خوابگاه و کوچه منتهی به مجموعه و وضعیت ظاهری ساختمانها به شهرداری تکلیف شد. نیروی انتظامی هم وظیفه تامین امنیت در اطراف خوابگاه را متقبل شد. رئیس دانشگاه رازی و دانشگاه صنعتی هم موظف به تامین نیازهای خدماتی، بهداشتی و رفاهی مورد نیاز دانشجویان و تجهیز اتاق‌ها، آشپزخانه و اتاق مطالعه شدند.

استاندار در پایان، فرماندار کرمانشاه را موظف به مدیریت میدانی ساماندهی خوابگاه شهید مفتح کرد.

در پایان این بازدید به سادگی می شد خوشحالی را در چهره اکثر دانشجویان دید و برخی با ابراز رضایت از استاندار کرمانشاه بابت این پیگیری ویژه تشکر کردند. استاندار هم دوباره وعده داد ساماندهی خوابگاه دخترانه شهید مفتح را به سرعت آغاز می کنیم و به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

کمبود امکانات خوابگاه ها باید برطرف شود

دکتر صحرایی در پایان این بازدید عنوان ‌کرد: خواهران ما در این خوابگاه برای انجام کارهای علمی و پژوهشی با انگیزه و مصمم هستند، اما متاسفانه خوابگاه آنها کمبودهای جدی دارد و نیاز به اقدامات اصلاحی و ترمیمی مهمی در اینجا دیده می شود. 

استاندار کرمانشاه با تاکید براینکه برای رفع مشکلات این خوابگاه اهتمام خواهد داشت، افزود: تلاش می کنیم با همکاری مسئولین دانشگاه، نیازهای خوابگاه را در کوتاه مدت رفع و در چند روز آینده اصلاح کنیم.

صحرایی به مهمترین دغدغه های دانشجویان این خوابگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این خوابگاه جمعیت زیاد ساکن آن است که بیشتر از ظرفیت واقعی است و در این راستا باید در کوتاه مدت ظرفیت های جدید خوابگاهی را اضافه کنیم و در درازمدت هم برای مراحل بعدی قدم برداریم. 

 وی به مشکلات دانشجویان غیر بومی دانشگاه صنعتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه خوابگاه دانشگاه صنعتی کرمانشاه باید مدت ها قبل آماده می شد و در اختیار دانشجویان قرار می گرفت، اما به تاخیر افتاده، لذا تلاش خواهیم کرد از محل اعتبارات استانی و هم جذب اعتبارات از منابع ملی این نیاز جدی بزودی تامین شود.

صحرایی در ادامه تاکید کرد: راه اندازی مجموعه های جدید خوابگاهی باید در دستور کار مدیران دانشگاه های استان قرار گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار