با حضور جمعی از کتاب‌دوستان؛
مراسم رونمایی و جشن امضا کتاب «کُرد در سفرنامه‌ها»که اخیرا به کوشش پژوهشگر و کتابدار کتابخانه دکتر جوادی یزد گردآوری شده برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ 14 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، آیین رونمایی کتاب «کُرد در سفرنامه‌ها» به کوشش و تحقیق فرامرز آقابیگی، پژوهشگر و کتابدار کتابخانه دکتر جوادی یزد و از انتشارات ایرانشناسی با حضور محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد و جمعی از کتابدوستان و اعضا در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.

فرامرز آقابیگی در مراسم رونمایی این کتاب مهمترین هدف پژوهش و گردآوری این مجموعه را جبران کمبود منابع تاریخی براساس مشاهده مستقیم مردم دانست و گفت: در کتاب «کرد در سفرنامه‌ها» سعی شده است کُردهای ایران بر مبنای سفرنامه ‌نویسان داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گیرد تا از طریق واکاوی نوشته‌های سیاحان، نکات و ناگفته‌هایی را که از دید مورخان پنهان مانده، روشن شود.

آقا بیگی این کتاب را حاصل پژوهشی در سفرنامه‌های منتشرشده از صفوی تا پایان پهلوی بیان کرد و افزود: با بازبینی، بررسی وطبقه بندی مطالب مرتبط با کُردهای ایران بر اساس گزارش‌های سیاحانی که از مناطق کردنشین بازدید و دربارهٔ کُردها ملاحظاتی داشته‌اند، شناختی در خصوص کُردها، برای خوانندگان و محققان فراهم شده است.

وی ادامه داد: سفرنامه نوعی تاریخ‌نگاری مردم یا بازخوانی تاریخ از پایین است و با بهره‌گیری از آنها می‌توان با فرهنگ‌های مختلف، بازار، سازو کارهای اقتصادی، جغرافیا، نظام سیاسی و آداب و رسوم قوم‌ها و تنوع زیستی کشورهای مختلف پی برد.

جشن امضای کتاب و تقدیر و تجلیل از فرامرز آقا بیگی توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد پایان بخش این مراسم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار