استاندار یزد:
استاندار یزد گفت: یک متر از زمین دانشگاه یزد را به غیر نخواهیم داد مگر اینکه برای توسعه دانشگاه یا مسکن استادان و خوابگاه متأهلان مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶ 14 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهران فاطمی در مراسم تجلیل از استادان نمونه دانشگاه یزد اظهار داشت: دانشگاه قلب تپنده استان است و ما همواره بر صیانت از حریم و زمین‌های دانشگاه اصرار داریم.

وی بیان کرد: برتر شدن دانشگاه یزد طبق ارزیابی وزارت علوم در بین ۱۴۰ دانشگاه کشور مرهون زحمات و تلاش‌های شماست و به نظر من یکایک استادان دانشگاه یزد نمونه هستند.

فاطمی همچنین در مورد تامین مسکن استادان نیز افزود: مهمترین مسئله در بحث نهضت ملی مسکن، تامین زمین است و سیاست دولت این است که زمین‌های بلااستفاده در داخل شهر منفک شده و وارد بحث نهضت ملی مسکن شود.

وی بیان کرد: زمین‌های زیادی در حریم شهر قرار دارد اما نبود زیرساخت‌ها و تامین آن‌ها مشکل بزرگی است که در این زمینه وجود دارد.

نیازهای تمدنی در حوزه دانشگاه باید لحاظ شود

استاندار یزد ادامه داد: باید نیازهای تمدنی را در حوزه دانشگاه لحاظ کنیم نه بر اساس شاخص‌های برنامه‌های توسعه ضمن اینکه دانشگاه یک نهاد تمدن‌ساز است و افق توسعه در راس دانشگاه را باید یک افق تمدنی، حداقل بالای ۱۰۰ سال لحاظ کرد.

وی با اشاره به اینکه منابع انسانی توانمند و نخبگان بارزترین وجه تمایز استان است، گفت: این منابع خروجی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است و باید با یک نگاه متفاوتی با دانشگاه برخورد کرد و ما همواره این مسئله را دنبال می‌کنیم.

فاطمی عنوان کرد: ما یک متر زمین دانشگاه یزد را به غیر نخواهیم داد مگر برای توسعه دانشگاه یا تامین زمین مناسب برای مسکن استادان و خوابگاه متاهلین در راستای قوانین جوانی جمعیت که در این راستا در حال برنامه‌ریزی تا سقف ۵ هزار نفر، تسهیلات و زیرساخت‌های آن هستیم.

فرهنگ یزد فرهنگ آپارتمان نشینی نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرهنگ استان یزد فرهنگ آپارتمان نشینی نیست، گفت: ما جزو استان‌هایی هستیم که بر ساخت خانه ویلایی تاکید داریم و در این زمینه تمام قد ایستاده‌ایم. فرهنگ ما فرهنگ آپارتمان نشینی نیست. ما نمی‌توانیم سبک زندگی اصیل یزدی را در خانه‌های آپارتمانی دنبال کنیم و اساساً آپارتمان را یک مسکن پایدار نمی‌دانیم به همین دلیل و طبق دستور رئیس جمهور، واجدان شرایط مسکن را در قالب زمین‌های ویلایی دنبال می‌کنیم.

فاطمی با اشاره به سایت ۳۷۷ هکتاری که به عنوان شهر جدید در استان در حال آماده سازی است، تصریح کرد: نگاه ما به ساخت مسکن نگاه تمدنی است، ما در زمان خود می‌توانیم یک اثر تمدنی در حوزه شهرسازی به جا گذاریم سایت ۳۷۷ هکتاری که به عنوان شهر جدید و پردیس زندگی یزد در حال ساخت و آماده سازی است کاملاً منطبق بر الگوی معماری بافت تاریخی یزد است که می‌تواند به عنوان نمادی از اثر معماری ایرانی اسلامی با سبک یزدی و نگاه مدرن باشد.

وی عنوان کرد: زمین‌هایی که در قالب نهضت ملی واگذار خواهد شد، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات و پس از ساخته شدن یک سال تنفس دارد. دوران بازپرداخت آن ۲۰ ساله است که در پنج سال اول میزان اقساط از ۴۵ درصد حداقل حقوق قانون کار بیشتر نیست.

حفظ حرمت دانشگاه بر همه ما واجب است

فاطمی در مورد اجرای بلوار جاده گازی در میان دانشگاه گفت: تمام سعی ما این است که این اتفاق نیفتد، حفظ حرمت دانشگاه بر همه ما واجب است و به طور قطع این مشکل را که دغدغه تمام دانشگاهیان دانشگاه یزد است، حل خواهیم کرد.

استاندار یزد همچنین در مورد قانون جهش تولید دانش بنیان نیز گفت: تصویب این قانون یک ظرفیت بسیار بزرگ است. طبق این قانون هزینه‌هایی که در حوزه تحقیق و توسعه دانش بنیان و فناوری انجام می‌شود به عنوان اعتبار مالیاتی شناخته می‌شوند. یک شرکت بزرگ استانی در این راستا برای همکاری اعلام آمادگی کرده است که بعد از تایید معاونت علمی ریاست جمهوری همکاری خود را با دانشگاه آغاز خواهد کرد.

فاطمی اظهار کرد: سعی ما همواره بر این بوده که ارتباطمان با دانشگاه تقویت شود اما سهم دانشگاه در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی استان سهم قابل قبولی نیست، کار دانشگاه تنها تربیت دانشجویان نیست، تولید علم و دانش باید به اجرا گره بخورد و نیازمندی‌های استان را پاسخ دهد. تصمیمات ادارات ما باید تصمیمات دانشگاهی و عالمانه باشد. از سمت دانشگاه باید همت بلندتری اتفاق افتد و یک مدل عملیاتی دو سویه تعریف شود ما نیز در سطح کلان استان هرگونه همکاری لازم را خواهیم داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار