رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: پیش بینی می‌شود از سه هزار هکتار رویشگاه گیاه اشترک در منطقه سبزدشت، بیش از سه تن از این گیاه برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 11 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محبوبه معتمدنیا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: وسعت رویشگاه گیاه اشترک در ایران حدود ۱۴۰ هزار هکتار است که در شهرستان بافق در حدود سه هزار هکتار از مراتع سبزدشت، به صورت خودرو رشد می‌کند.

او افزود: در ایران در استان‌های یزد، کرمان، شیراز، اصفهان و همدان و در شهرستان بافق در روستا‌هایی از قبیل گزستان، دولت آباد، لرد شیطور تراکم خوبی دارد.

معتمدنیا گفت: برداشت این گیاه در حال حاضر به صورت تهیه طرح‌های تلفیقی به شورای روستا‌ها واگذار می‌شود به این صورت که شورا‌ها با مراجعه به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، به نظام مهندسی معرفی می‌شوند و طرح تلفیقی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد. 

او بیان کرد: در این طرح علاوه بر اینکه عوارض مرتع برای شورا نصف می‌شود، حق برداشت محصولات فرعی هم برعهده شورای روستا قرار می‌گیرد و در این صورت هم حفاظت و هم سود آن عاید منطقه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: گیاه اشترک یک گیاه چندساله است که به صورت خودرو در مراتع سبزدشت بافق رویش پیدا می‌کند و برداشت شیرآبه این گیاه از خرداد تا شهریور ماه انجام می‌شود. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت‌: این گیاه در آسیای مرکزی و ایران رشد می‌کند و از لحاظ دارویی و صنعتی از جمله در صنعت صابون سازی، عطر سازی و تولید چسب و همچنین به عنوان مسکن برای درد‌های مفصلی کاربرد دارد. 

او تصریح کرد: میزان سود حاصل از آن، بستگی به میزان و نوع برداشت و کیفیت صمغ موجود دارد و هرچه صمغ روشن‌تر باشد و برداشت شیرآبه از ساقه تنها یکبار صورت بگیرد، مرغوب‌تر و گران‌تر است.

او ادامه داد: به طور متوسط هر فرد در هر روز می‌تواند میزان یک کیلو از این گیاه را برداشت کند. 

معتمدنیا گفت: شواهد نشان می‌دهد اولین بهره بردار‌های این گیاه زنان روستایی بودند که برای کم کردن اصطکاک چرخ‌های نرخ ریسی از آن استفاده می‌کردند و بعد از آن به تدریج زمینه صادرات آن فراهم شده است.

او افزود: مقدار کمی از آن برای بازار‌های داخلی و بخش عمده آن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار