مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خبر داد:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: صادرات گمرکی صنایع‌ دستی در سال ۱۴۰۱، ۱۶ میلیون دلار بوده و برآورد ما در سال ۱۴۰۲، ۱۸ میلیون دلار است
کد خبر: ۱۱۰۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 07 June 2023

به گزارش تابناک رضوی، سید جواد موسوی امروز در نشست خبری که در آستانه هفته صنایع‌دستی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: فروش سالانه صنایع دستی این استان طی یکسال ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که در صدد افزایش این میزان هستیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: فرش، تابلو فرش، گلیم، سنگ هرکاره، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، پرچم‌ها و پرده‌های مذهبی و سفال از جمله اقلام مهم صادرات صنایع دستی است.
موسوی یادآور شد: رمز رونق صنایع‌ دستی در معرفی هنر اسلامی ایرانی به جهان توجه به رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی است. تاکنون در بیش از ۳۰۰ نمایشگاه داخلی و خارجی حضور پیدا کرده‌ایم و این روند در مسیر معرفی هرچه بهتر میراث‌های ناملموس فرهنگی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این استان دارای ۹۲ رشته فعال صنایع دستی است که حدود ۲۳ هزار هنرمند در این حوزه فعالیت دارند و از حیث شمار هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.
او تصریح کرد: هر سال یک سوم جمعیت ایران به مشهد سفر می کنند و این امر فرصتی برای معرفی و فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان است، در این راستا راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی و افزایش پوشش بیمه تامین اجتماعی از اقدامات حمایتی انجام شده است.
موسوی گفت: ایجاد سه هزار اشتغال و صدور و تمدید چهار هزار مجوز کارگاهی و انفرادی برای هنرمندان و پرداخت ۲۶۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال خانگی به هنرمندان از اقدامات مهم طی یکسال گذشته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با همکاری شهرداری مشهد برگزاری جمعه‌بازار صنایع‌ دستی در ۲ الی سه مکان پیشنهاد شده در دست اقدام است و اتفاقات خوبی در بازارچه‌های شهرداری در شهرستان‌ها و مراکز گردشگری رخ داده که قابل تقدیر است.
معرفی روستاهای ملی در هفته صنایع‌دستی
رضا ابراهیم‌نیا معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست معرفی چهار روستای ملی صنایع دستی این استان را از برنامه‌های مهم استان در هفته صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: روستای «اقداش» در کلات در هنر گلیم‌بافی، روستای «پشته» در تایباد و روستای «بزد» در تربت جام هر دو برای هنر فرت‌بافی و روستای «لایین» و برای نواربافی به زودی به‌عنوان روستاهای ملی صنایع‎دستی معرفی می‌شوند.
او افزود: در زمینه برندسازی صنایع‌دستی و ارتقای تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان تلاش‌های بسیاری انجام شده و فعالیت آزمایشی مرکز شتاب دهی و نوآوری صنایع‌دستی در استان با همکاری جهاد دانشگاهی از اقدامات قابل توجه است.
ابراهیم‌نیا با تاکید براین‌که خلاقیت و فاکتورهای متعددی برای کاربردی کردن صنایع‌دستی باید مد نظر باشد، تصریح کرد: به روزآوری کلیه رشته‌های صنایع‌دستی و نیز ارتقای سطح کیفی بسته‌بندی، برندسازی و استاندارسازی محصولات در تمامی رشته‌های صنایع‌دستی در دستور کار است.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: برخی رشته ها مانند مصنوعات چرمی دست دوز در زمینه نوآوری رشد و توسعه مطلوبی داشته است.
ابراهیم نیا ادامه داد: حوزه صنایع دستی نیازمند حمایت است و انتظار می رود کلانشهر مشهد با حجم بالای گردشگران حداقل یک بازار تخصصی صنایع دستی داشته باشد که لازم است شهرداری مشهد در این زمینه همکاری و اقدام کند.
او با بیان این‌که از سال ۲۰۱۶ کلانشهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ معرفی شد و دبیری این شهر جهانی به شهردار مشهد رسیده است، گفت: در سایر شهرهای ایران که تحت عنوان شهرهای جهانی معرفی شدند حداقل یک خیابان یا میدان به نام آن رشته صنایع‌دستی نامگذاری شده، حال آنکه در مشهد به رغم مکاتبات و پیگیری‌های بسیار این امر محقق نشده است.
تور آشناسازی اصحاب رسانه و مدیران هتل‌های مشهد برگزار می‌شود
حسین امیرکلالی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد هم در این نشست خبری گفت: مروزه کارگاه‌های فعالی در شهر مشهد با محوریت سنگ هرکاره وجود دارند که پاسدار این هنر باستانی هستند و شبانه‌روز برای نمایش جایگاه واقعی مشهدالرضا (ع) در عرصه صنایع‌دستی تلاش می‌کنند. بر همین اساس، طبق رایزنی‌هایی که از قبل انجام شد و بازدید‌های میدانی که از کارگاه‌های فعال صورت گرفت، تلاش بر این است تا از ردیف بودجه‌های علینژاد:
تکمیلی برای ایجاد حلقه اتصال میان سه بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کنیم که نفع این برنامه، پیش از همه متوجه حوزه صنایع‌دستی و همین کارگاه‌های فعال خواهد بود.
او افزود: امروزه بیش از ۵۰ درصد ظرفیت‌های گردشگری کشور در حوزه مراکز اقامتی متمرکز بر مشهدالرضا(ع) است؛ بنابراین، زیرساخت‌های اقامتی را می‌توان یک فرصت مهم و مؤثر تلقی کرد و با استفاده از این شرایط، در هفته آینده یک تور آشناسازی اصحاب رسانه و مدیران هتل‌های مشهد برگزار می‌شود تا ارتباط بی‌واسطه میان تولیدکنندگان و هنرمندان عرصه صنایع‌دستی مشهد و مدیران مراکز اقامتی ایجاد شود. راهبرد اصلی ما، اجرای طرح «اتاق ایرانی» در هتل‌هاست تا به این ترتیب، در هر هتل و مرکز اقامتی در استان، یک اتاق خاص با محوریت معرفی هنر و صنایع‌دستی خراسان ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار