وزیر خارجه کشور با بیان این‌که یکی از اندیشه‌های اصلی ما شعار نه شرقی نه غربی بود اظهار کرد: این شعار، دکترین ما در عرصه سیاست خارجی است و ما شاهد حساسیت مردم به پایبندی به این شعار از سوی دستگاه دیپلماسی هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ 25 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.

حسین امیرعبداللهیان صبح امروز در جریان دیدار مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حرم امام خمینی، گفت: ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفتگو‌هایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.


وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرز‌های طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان این که ما نمی‌خواهیم حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود، گفت: ما می‌خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد موضوع افغانستان گفت: افغانستان یک موضوع مهم برای ما است. ما از این که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم، افزود: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه افغانستان.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسندیم و این را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر اسلام می‌دانیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "سیاست خارجی متوازن که از سوی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌شود" گفت: سیاست خارجی متوازن یعنی تعامل با بخش‌های مختلف جهان مبتنی بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در همین چارچوب تعامل با بخش‌های مختلف جهان مورد توجه ما قرار دارد.

وی افزود: در همین چارچوب نگاه به همسایگان و کشور‌های آسیایی، توجه به دیپلماسی اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی مورد توجه جدی ماست.

امیرعبداللهیان گفت: ما در حوزه سیاست خارجی نگاه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور نیز داریم. اکنون به صورت رسمی حدود پنچ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که البته ممکن است عدد واقعی بیش از این باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همه می‌دانیم تحت تاثیر آثار و پیامد‌های شیوع ویروس کرونا و همچنین تحت جنگ اوکراین و تحریم‌های دشمنان علیه ملت ایران علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در کشور ایجاد شده در موضوع اقتصاد و معیشت مردم همچنان نیاز به کار و تلاش بیشتری هستیم. در همین چارچوب در دستگاه سیاست خارجی ما تمرکز ویژه‌ای بر دیپلماسی اقتصادی و موضوع توسعه تجارت خارجی و تسهیل آن داریم تا زمینه برای رونق و کار بیشتر در کشور فراهم شود و امروز یکی از اولویت‌های ویژه وزارت خارجه است.

وی اظهار کرد: ما در دستگاه سیاست خارجی ضمن این‌که به تمام وظایف ذاتی‌مان در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی می‌پردازیم به ارتقاء معیشت مردم نیز توجه داریم و در همین چارچوب مصمم هستیم که در عرصه سیاست خارجی از ظرفیت‌ها برای حل مشکلات معیشتی مردم استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان این‌که در همین راستا بی‌اثر کردن تحریم‌ها مورد توجه ما است، ادامه داد: متاسفانه اعمال تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه از سمت آمریکا و برخی از کشور‌ها تبدیل به یک امتیاز برای آن‌ها شده است و ما در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها در کنار دیگر تلاش‌ها موضوع دیپلماسی و مذاکره را همچنان در دستور کار قرار داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که برخی می‌گویند برجام تمام شده و یا دیگر کارکردی ندارد، گفت: ما بر این اعتقادیم که برجام خوب یا بد، دارای نقاط ضعف و قوت امروز این سند بین‌المللی است که در برابر ما قرار دارد و ما در عرصه دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها این سند و مسیر را در پیش رو داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و طرف‌های مذاکره کننده ادامه دارد تصریح کرد: به موازات آن شاهد تلاش‌هایی از سوی وزرای خارجه برخی کشور‌ها هستیم تا این زمینه فراهم شود که مذاکرات به جمع‌بندی برسد.

وی با بیان این که برای رسیدن مذاکرات انجام شده به جمع بندی تلاش‌های متنوعی را در دستور کار داریم اظهار کرد: ما به وظیفه خود برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکره و دیپلماسی با رعایت خطوط قرمز کشورمان ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم به نقطه و نتایج روشنی برسیم که بتوانیم آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما در منطقه با چالش‌های مختلفی همچنان مواجه هستیم و به موازات این‌که جنگ در یمن فروکش کرد شاهد وقوع درگیری و ایجاد بحران در سودان هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تصریح کرد: این همایش با موضوع تحول در نظام جهانی و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در آن برگزار شده است.

وی با بیان این‌که امام خمینی (ره) از سال‌ها پیش تحول در نظام جهانی را در عرصه عمل به ظهور رساندند تصریح کرد: وقوع انقلاب اسلامی تحول مهمی در عرصه جهانی بود.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که یکی از اندیشه‌های اصلی ما شعار نه شرقی نه غربی بود اظهار کرد: این شعار، دکترین ما در عرصه سیاست خارجی است و ما شاهد حساسیت مردم به پایبندی به این شعار از سوی دستگاه دیپلماسی هستیم. چنانکه هرگاه دستگاه دیپلماسی در چارچوب نگاه به شرق و نگاه به غرب یا نگاه به آمریکا یا روسیه موضعی اتخاذ کند که مردم احساس کنند این موضع به نوعی با شعار نه شرقی نه غربی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده فاصله دارد موجی از انتقادات به دستگاه دیپلماسی وارد می‌شود و مردم نسبت به این موضوع حساسیت دارند و برایشان اجرای این شعار مهم است.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که این دکترین ما در عرصه سیاست خارجی با گذشت سال‌ها همچنان مورد توجه جدی مردم و دستگاه سیاست خارجی است، اضافه کرد: ما از امام خمینی (ره) استقلال سیاسی و نفی وابستگی از قدرت‌های بزرگ را آموختیم. امام خمینی (ره) همچنین نگاه ویژه‌ای به مظلومین و مستضعفین جهان داشتند و در همین چارچوب دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز نگاه ویژه‌ای به حمایت از مظلوم و مستضعفان جهان دارد و حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر رعایت سه مولفه عزت، حکمت و مصلحت و عرصه روابط خارجی از سوی جمهوری اسلامی ایران افزود: همانطوری که اجرای شعار نه شرقی نه غربی امام خمینی (ره) در دستور کار ما است، ما در عرصه سیاست خارجی براساس دکترین عزت، حکمت و مصلحت عمل می‌کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار روز شنبه مقامات وزارت خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور با ایشان نسخه جدیدی از به کارگیری این سه اصل ارائه کردند و تاکید داشتند عزت یعنی نفی دیپلماسی التماسی، حکمت یعنی عمل خردمندانه در تعاملات خارجی و بین‌المللی و مصلحت یعنی انعطاف، اما در جهت نیل به اهداف نه فاصله گرفتن از اهداف.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار