عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: آموزه‌های دینی را باید در متن جامعه زنده نگه داریم و با توجه به اینکه مسئله حکمرانی در جامعه ما یک موضوع پیچیده است، نیازمند بازخوانی تخصصی برای نسل امروزی است.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 23 May 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری روز سه شنبه در نشست هم اندیشی نخستین همایش بین‌المللی علمی پژوهشی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی در دانشگاه ایلام بیان کرد: موضوع حکمرانی یک موضوع تک رشته ای نیست، بلکه فرا رشته‌ای و از منظرهای مختلف قابل بررسی است.

وی افزود: مفاهیم نوپدید که پیش می‌آید، سوال این است چگونه اینها را با بهره‌گیری از مبانی دینی تعریف کنیم که سه روش معادل‌یابی، ایجاد شبکه وسیع از مفاهیم مختلف و تحلیل مولفه‌ها در هر موضوع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم یادآور شد: مسئله‌ی ما این است که آموزه‌های رضوی به عنوان بخشی از آموزه‌های دینی چگونه می‌توانند برای امروز به ما کمک کنند.

حجت الاسلام الویری با بیان اینکه موضع درباره وضعیت کنونی جامعه چه به لحاظ اندیشه و چه در ساحت اجرا نکته ای است که باید روشن شود، گفت: از یک طرف نمی‌توانیم چشم بر ناکارآمدی‌ها در عرصه‌های مختلف ببندیم و از طرف دیگر هم نگاهمان به آرمان های انقلاب باقی است.

وی با تاکید بر اینکه باید بکوشیم آموزه های دینی را در متن جامعه زنده نگه داریم ، اضافه کرد: کاستی‌ها به درک درست نداشتن از آرمان‌ها و کج فهمی‌ها در عرصه اجرا بر می‌گردد و در مسئله حکمرانی غیبت تحصیل کردگان تاریخ در عرصه اجرا و نظر لطماتی به بار آورده و لازم است این افراد با گام‌های استوار وارد مسائل جامعه شده و مسائل را از این منظر دنبال کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه ۶۱ روایت از امام رضا (ع) در این زمینه شناسایی شده است که می‌تواند به موضوع حکمرانی کمک و مضامین را پیش روی ما قرار می‌دهد، تصریح کرد: از این موارد می‌توان در چهار عرصه تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، روابط عمومی و اجتماعی به نکاتی نقل شده از امام رضا (ع) دست یافت که این مهم به عنوان یک نقطه آغاز برای کارهای پژوهشی است.

الویری تاکید کرد: آموزه‌های دینی را باید در متن جامعه زنده نگه داریم و با توجه به اینکه مسئله حکمرانی در جامعه ما یک موضوع پیچیده است، نیازمند بازخوانی تخصصی برای نسل امروزی است.

وی یادآور شد: امیدواریم این گونه همایش‌ها بتواند آموزه‌های دینی و رضوی را در جامعه پیاده کند.

شایان ذکر است؛ همایش بین‌المللی علمی پژوهشی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی در مرداد ماه امسال در ایلام برگزار خواهد شد و فراخوان همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، منتشر شده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار