شهردار اهواز با اشاره به کارکردهای مختلف شهری گفت: راحت‌ترین و پردرآمدترین و سهل‌الوصول‌ترین کارکرد برای اهواز کارکرد خدماتی است؛ کارکرد خدماتی با کمترین قیمت می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و جذب سفر، جایگاه این شهر را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهد.
کد خبر: ۱۱۰۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷ 17 May 2023

رضا امینی در همایش ملی حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری؛ سیاست‌ها، چالش‌ها و راهکارها که امروز (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری می‌تواند یکی از کارکردهای مهم شهرهای جاذب و پر رونق باشد و قطعا اهواز می‌تواند سرآمد این شهرها در کشور باشد.

وی افزود: گردشگری را گل بی‌خار یا عروس اقتصاد می‌گویند که می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین مواهب را به ارمغان آورد بنابراین یکی از رویکردهایی که باید در اهواز مورد توجه قرار بگیرد، رویکرد گردشگری است و برگزاری این همایش یکی از اجزایی است که می‌تواند امر گردشگری را تقویت کند. مطالب ارزشمندی که در این همایش عنوان شده است باید به منصه ظهور برسند.

شهردار اهواز عنوان کرد: این همایش‌ها و جلسات برگزار می‌شود و به ادبیات خوبی می‌رسیم اما حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که بعضا به مرحله عمل نمی‌رسد و ناکامل است؛ یکی از دلایل این مساله عدم همگرایی و وحدت نظر در موضوع مشترک بین اجزای حاکمیت است.

امینی ادامه داد: الفاظ و عباراتی که توسط افراد دانشگاهی و برخی مدیران استفاده می‌شود برای لایه‌های اولیه ارزش دارند اما انتقال هدفمند آن به مردم باید مدنظر قرار بگیرد وگرنه سیاست‌ها در حد سیاست باقی می‌مانند.

شهردار اهواز بیان کرد: امروزه مدیریت شهرها پیچیده است؛ گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری‌ها تعیین شده که یکی از آن‌ها موضوع حاشیه‌نشینی است. باید تلاش شود در مقوله‌های علمی و اجرایی به وحدت نظر برسیم.

وی با بیان اینکه باید آشتی بین دانشگاه و شهرداری تقویت شود و در عمل خود را نشان دهد، عنوان کرد: اینکه در مرحله صحبت بمانیم شاید منظر ما نباشد و باید با وحدت نظر و انسجام فکری بین بخش‌های حاکمیت، سیاست‌ها را عملیاتی کنیم.

امینی بیان کرد: مطالب علمی وجود دارد اما انطباق این مطالب با بوم اهواز بسیار مهم است؛ اهواز با وجود همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌ها با برخی از بلایا مواجه است و باید با وحدت نظر به کارکرد اصلی اهواز برسیم. کارکرد و جایگاه اهواز در کشور چند بعدی است؛ امروز در سطح کشور از خوزستان و اهواز از نظر کارکرد فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی یاد می‌شود. به نظر من راحت‌ترین و پردرآمدترین و سهل‌الوصول‌ترین کارکرد برای اهواز کارکرد خدماتی است؛ کارکرد خدماتی با کمترین قیمت می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و جذب سفر، جایگاه این شهر را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهد.

شهردار اهواز عنوان کرد: ساختار اهواز به گونه‌ای است که این شهر می‌تواند زیباترین شهر ایران باشد؛ زمینه‌ها و شرایط مهیا است و اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم به خودمان ظلم و به مردم جفا کرده‌ایم.

امینی بیان کرد: در اختلاف و گفت‌وگوهای بی‌ثمر و حاشیه‌ای همه متضرر می‌شوند اما با وحدت، همدلی و انسجام، حتما مواهب و برکات زیادی برای خودمان و شهر خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: شهرداری یک مجموعه اجرایی است که نیاز به کمک استادان دانشگاه دارد تا در قالب اتاق فکر، مطالعه و تلاش کنند و با انتقال تجربیات خود، حلقه وصلی بین مدیران سطح یک، بخش اجرایی شهرداری و بدنه اجتماعی وجود داشته باشد تا این سیاست‌ها عملیاتی شود.

امینی افزود: مردم برای نقاط تاریخی خود ارزش قائل هستند و احیای این بافت‌ها برای ماندگاری و پایداری ساختارهای اصلی شهری به نحوه عملکرد مدیران برمی‌گردد و چگونگی توجیه و انتقال مفاهیم در این زمینه بسیار مهم است.

شهردار اهواز تصریح کرد: تاب‌آوری زیاد مردم موجب شده شهر اهواز ناتاب‌آور شود؛ داشتن صبر و تحمل زیاد مردم در زندگی و کوتاهی‌های مسئولان در انجام برخی اقدامات موجب شده شهر اهواز به سمت عدم تاب‌آوری برود و تهدیدهای جدی در این زمینه داشته باشد که می‌تواند در بحران مساله‌ساز شود. اگر هماهنگی بین بخشی برقرار شود می‌توان تاب‌آوری شهر را ارتقا داد.

وی بیان کرد: اهواز رتبه دوم حاشیه‌نشینی را دارد و این ما را بر آن می‌دارد که با استفاده از واژگان کلیدی و مبانی علمی دقیق به بافت فرسوده رسیدگی شود. ایجاد صرفا جدول و آسفالت به معنی احیای بافت نیست و خودمان هنوز به وحدت نظر نرسیده‌ایم که منظور چیست؟

امینی ادامه داد: باید از مواهب قانونی تعیین شده توسط دولت برای احیای این بافت‌ها استفاده شود و امیدوارم حاصل برگزاری چنین نشست‌هایی ارتقای کیفیت زندگی مردم باشد.

شهردار اهواز گفت: باید موضوعات از طریق منطق کارشناسی جدی پیگیری شود تا با تغییر مدیران، موضوعات زمین نماند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار