یعقوب رضایی معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان لامِرد گفت: با افزایش شمار بیماران دیابتی زنگ خطربیماری دیابت در شهرستان لامِرد به صدا درآمد
کد خبر: ۱۱۰۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 07 May 2023

تابناک فارس به نقل از  علم و فناوری: مهندس یعقوب رضایی معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان لامِرد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: متاسفانه روند افزایشی بیماران دیابتی در شهرستان لامرد نگران کننده می باشد که زنگ خطر بیماری دیابت در این شهرستان به صدا درآمده که بیش از 8116 مورد مراقبت از بیماران دیابتی شهرستان در سیستم مرکز بهداشت توسط پزشک صورت گرفته است.

وی گفت: بیش از 3600 ماموریت توسط اورژانس شهرستان در سال 1401صورت گرفته، که رشد 15 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد، و از این تعداد ماموریت 2400 مورد آن انتقال مصدوم به بیمارستان بوده است که میانگین زمان استاندارد ماموریت شهری 8 دقیقه و خارج از حوزه شهری نیز 14 دقیقه است.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و آمادگی بیشتر از قبل، پرسنل اورژانس شهرستان در حوزه خارج از شهری بالاخص با اضافه شدن پایگاه پنگرویه مدت زمان ماموریت تا حضور بر بالین بیمار طبق آمار سامانه اورژانس استان 11دقیقه بوده که نسبت به سال گذشته و استاندارد کشوری زمان مناسبی ست اما در حوزه شهری نیاز به همان ساخت پایگاه شهری دوم لامرد است که بدان اشاره شد می باشیم.

این مقام مسول تصریح کرد: در حوزه سلامت محیط و حرفه ای بیش از 10360 مورد بازدید و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی انجام شده است که 93 مورد از متخلفین موازین بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب 7 مورد از اماکن متخلف صورت گرفته است.

وی در همین زمینه افزود: بیش از 6130 کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی تقلبی یا فاقد تاریخ مصرف و غیر استاندارد از سطح عرضه در سال گذشته جمع آوری و معدوم سازی شد و مردم عزیز می توانند شکایات بهداشتی خود را به سامانه کشوری 190 گزارش دهند.

او ادامه داد: نظارت مستمر بر توزیع آب آشامیدنی و آب مصرفی در سطح شهرستان با برداشت 350 نمونه میکروبی و آزمایش آن، و همچنین 52 مورد نمونه شیمیایی و ارسال آن جهت آزمایش های شیمیایی آب به آزمایشگاه های شیراز،97 درصد نمونه های آب شیرین کن ها و 80درصد نمونه های میکروبی آب لوله کشی مطلوب ارزیابی شد، انجام شده است.

وی اذعان کرد: در راستای تامین سلامت عمومی شهروندان طرح واکسیناسیون و ایمن سازی اتباع خارجی ساکن شهرستان و غربالگری سل در این جمعیت انجام شد.

مهندس رضایی گفت: ایمن سازی گروه های هدف از کودکان تا بزرگسالان با تزریق حدود 30000دوز واکسن در سال 1401 را داشته ایم که نسبت به سال گذشته در همه واکسن ها به جزء واکسن های کووید افزایش و ارتقا شاخص را بدنیال داشته است که ساخت و راه اندازی سیستم سردخانه زنجیره سرد جهت نگهداری و حمل و نقل ایمن واکسن ها در شهرستان با همیاری کارخانجات سیمان لامرد و هزینه 150میلیون تومانی این سردخانه از نظر فنی جوابگوی 20سال آینده شهرستان خواهد بود.

وی افزود: بیش از 17524 مورد مراقبت و ثبت فشارخون توسط پزشکان مراکز بهداشتی در سالی که گذشت ثبت شده است هرچند نشان از رشد 27 درصدی مراقبت توسط پزشکان نسبت به سال 1400 دارد اما همزمان متاسفانه نشان از روند رو به رشد بیماری فشارخون و دیابت در شهرستان هم می باشد.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان لامرد در ادامه گزارشی از فعالیت های یکساله را به شرح ذیل بیان کرد:

در سال 1401 نزدیک به 1500 نوزاد در فاصله کمتر از یک هفته از تولد غربالگری شده است که از این تعداد 255 مورد فاویسم و 2 بیماری کم کاری تیروئید شناسایی شده است.

آزمایشگاه و مجموعه بهار نکو در سال 1401 برای 980 نفر از زوجین متقاضای امر ازدواج آزمایش، مشاوره و آموزش داشته اند که 35 درصد این متقاضیان در شهرستان مربوط به سایر شهرستان ها و بنادر اطراف هستند.

 

سلامت روان :

برگزاری بیش از 63 کارگاه آموزشی عمومی با موضوع سلامت روان و فرزند پروری و جوانی جمعیت کنترل خشم و مهارت های زندگی برای گروه های هدف در شهرستان را داشته ایم.

برگزاری 1121 جلسه مشاوره سلامت روان و مداخله و مشاوره روانشناختی فرد توسط روانشناسان مرکز بهداشت می توان اشاره کرد که نتیجه موارد فوق کاهش اقدام به خودکشی در سطح شهرستان نسبت به سال1400 بوده است.

 

سلامت خانواده

ارایه 35913 خدمت به مادران باردارتوسط ماماهای مراکز بهداشت در سال گذشته

شناسایی 578 زوج نابارور و مشاوره و هدایت به کلینیک های ناباروری داخل و خارج شهرستان و انجام امورات پذیریش و خدمات بیمه ای باهمکاری بیمه سلامت شهرستان

رشد 20 درصدی مراقبت ها و خدمات بهداشتی به گروه سالمندی نسبت به سال گذشته در سال گذشته حدود 1700 مورد بارداری ثبت شده داشته ایک که 643 مورد به عنوان مادران باردار نیازمند به مراقبت ویژه در سامانه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ثبت شده است (40درصد بارداری ها نیازمند مراقبت ویژه بوده است)

 

تغذیه

-6634 نفر از سالمندان از نظر تغذیه ای توسط مراقبین و کارشناسان بهداشتی غربال شده است که 70 درصد از کل جمعیت سالمندان است.

-اجرای برنامه مکمل یاری ویتامین دی در مقاطع متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در بیش از 5000 نفر از دانش آموز

-اجرای برنامه مکمل یاری آهن در 3600 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم در مدارس شهرستان

کمک مالی به ارزش 125 میلیون تومان به مادران بی بضاعت و کودکان دچار اختلال رشد را با همکاری کمیته امداد شهرستان داشته ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار