امام جمعه شیراز گفت: حال کدام اصلی است؟بنده به این نتیجه رسیدم که خردورزی محور اصلی هویت ایرانی است.ایرانی خرد ورز است و در شاهنامه چندین بار خرد به کار رفته است، هویت ایرانی هویت خردورزانه است.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 03 May 2023

تابنا ک فارس به نقل از فارس:نخستین همایش بین المللی هویت ایرانیان با حضور آیت الله دژکام برگزار شد.

آیت‌الله دژکام در این همایش گفت: در فرهنگ ما با چیزی که تحت عنوان هویت ملی یا ملیت یا ملت مطرح می شود یک تفاوت دقیق و فنی دارد که در جلسات تخصصی بحث خواهند کرد اما آنچه که بنده خدمت شما تقدیم میکنم این است که ما اگر می خواهیم یک من شخصی و یک من ملی داشته باشیم و همه متفق باشیم که من خودم هستم و چیزی غیر از خودم به من تحمیل نکرده اند یک پرسش مهم در اینجا مطرح می شود که باید یک ملاک برای شناسایی این من تعریف کنیم.چگونه من ایرانی را بشناسیم که محل اختلاف نشود؟در این فضای تهاجم فرهنگی یکی از کارهایی که دشمن انجام می دهد همین است که من غیر واقعی برای ما درست کند و تلاش زیادی در این راستا صورت می گیرد، معیار شناسایی من را باید چیزی قرار دهیم که کسی در آن تردید نکند.

وی افزود: فردوسی و شاهنامه را همه قبول دارند و روی این موضوع می توانیم به اتفاق برسیم و برای شناختن هویت ایرانی می توانیم به یک جست و جو در شاهنامه بپردازیم گرچه متاسفانه معمولا امروز آشنایی جوان ما با فردوسی بسیار کم است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: بنده در مطالعاتم به ۴ عنصر برخورد کردم که می تواند به عنوان ملاک هویت ایرانی در شاهنامه معرفی شود.اول خردورزی است، دوم دین داری است، سوم معنویت است و چهارم دانش دوستی است.

آیت الله دژکام ادامه داد: حال کدام اصلی است؟بنده به این نتیجه رسیدم که خردورزی محور اصلی هویت ایرانی است.ایرانی خرد ورز است و در شاهنامه چندین بار خرد به کار رفته است، هویت ایرانی هویت خردورزانه است.

امام جمعه شیراز گفت: اگر خرد را به معنایی که فردوسی در شاهنامه به کار برده است به کار بگیریم متوجه می شویم که خرد در نگاه ایرانی و نگاه فردوسی به عنوان نماینده تفکر ایرانی یک مفهوم قدسی و معنوی است، مقدس و آسمانی است، خرد به معنای ابزاری که در تعابیر غرب مطرح است نیست بلکه معنویت فورا به ملازمه خردورزی می آید و شما تمام معنویات دروغین را کنار می گذارید.اگر خرد میدان دار شود حرف باطل دلیلی برای باقی ماندن ندارد و معنویت دروغین جایی برای حضور پیدا نمی کند و خرد با معنویت که جمع می شود میدان را برای وحی باز می کند.

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تاکید دارد که نگویید به کار عقل نیاز نداریم و دین کافی است برای اینکه پایه دین را در فکر بشر عقل محکم می کند.

آیت الله دژکام خاطر نشان کرد: خردورزی دین داری ایرانی را شکل می دهد و این خرد ورزی ما را از پذیرش هر دینی که صحیح نباشد دور می دارد و به هر دینی که کامل ترین است فرا می خواند و همین است که ایرانی ها مسیحیت را نپذیرفتند و سند آن در شاهنامه است و چون تسلیس برهان پذیر نیست و دینی که دعوت به تسلیس میکند را نمی پذیرد.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: ما باید به این متن افتخار کنیم و مقام معظم رهبری چندین بار فرموده اند فردوسی حکیم بوده است و حکمت ایرانی را در این مائده ادبی خود به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: دین داری رو به تکاملی که از آدم شروع شد و به وجود مقدس خاتم انبیا حضرت محمد(ص) ختم شد و هرجا قرار گرفتید به سمت این کمال باید جلو روید.

آیت الله دژکام فرمود: یک نظریه هست به نام کثرت گرایی غیر فروکاهشی ادیان که طبق آن دین هایی که خدا فرستاده در جای خود معتبر بوده اند اما دین بعدی که می آمد آیه قرآن فرموده عهد گرفته بودیم که دین جدید را بپذیریم و ما به این عهد وفا کردیم چون به عهد وفا کردن کار خردورزان است و عقل که باشد به عهد وفا می کند و مشعل دانش را همیشه برافروخته ایم و توقع داریم از این به بعد هم بیشتر برافروزیم.

امام جمعه شیراز در پایان گفت: انشاالله به میدان حرکت عظیم هویت سازی برای ایرانیان برویم که هویت ایرانی اگر می خواهد به همین شکلی که فردوسی ترسیم کرده باقی بماند و رشد کند باید شاهنامه را بخوانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار