بدون شک رابین ویلیامز که نقش جان کیتینگ را در فیلم انجمن شاعران مرده بازی می کند یکی از درخشان ترین معلمان تاریخ سینماست که احتمالا نامش در تمام فهرست ها می آید و هر کس با هر سلیقه ای او را یکی از بهترین معلمان تاریخ سینما معرفی می داند.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 02 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حسین نیازبخش در خبر فوری نوشت : امروز روز معلم است. بخشی از خاطرات ما از معلمان به زندگی خود و خاطراتمان از مدرسه مربوط می شود و بخشی دیگر هم از کتاب، فیلم و سریال هایی حاصل شده و می شود که خوانده و دیده ایم. در این گزارش قصد داریم مروری بر بهترین، دلسوزترین و کارآمدترین معلمان تاریخ سینمای ایران و جهان داشته باشیم. اگرچه معلمان خوب سینما بسیار زیاد هستند اما ما در این گزارش از دریچه فکر خود، گروهی از این فهرست را گلچین کرده و به معرفی‌شان می پردازیم.

بهترین معلم های سینمای جهان:

رابین ویلیامز (انجمن شاعران مرده)

 

معلم رابین ویلیامز

بدون شک رابین ویلیامز که نقش جان کیتینگ را در فیلم انجمن شاعران مرده بازی می کند یکی از درخشان ترین معلمان تاریخ سینما است که احتمالا نامش در تمام فهرست ها می آید و هر کس با هر سلیقه ای او را یکی از بهترین معلمان تاریخ سینما معرفی می داند. جان کیتینگ معلمی مهربان، سرخوش، انقلابی و مهیج است که از شیوه های سنتی آموزش گریزان است و با روش خاص آموزش خود نوجوانان را عاشق ادبیات می کند.

آن بنکرافت (معجزه گر)

 

معلم معجزه گر

داستان مشهور هلن کلر را همه می دانند. کودکی که نابینا و ناشنوا است. شرایط خاص او باعث شده مادر و پدرش به او ترحم کنند و همین امر باعث آموزش ناپذیری و خشونت این کودک شده است. «آن سالیون» (آن بنکرافت) معلم این دختر می شود و با صبوری، محبت و البته سختگیری از طریق زبان اشاره به این دخترک نابینا و ناشنوا آموزش می دهد.

عامر خان (ستاره های روی زمین)

معلم عامر خان

 

عامر خان توانسته بهترین معلم سینمای هند را بیافریند. او در نقش رام شانکر نیکومب خوش می درخشد. رام شانکر معلمی مهربان است که با کودکی 9 ساله مواجه می شود که در یادگیری دچار اختلال است و نوعی بیماری شناختی دارد اما والدینش گمان می کنند تنبل است. معلم از طریق سبک آموزش خاص خود و صبوری می تواند مشکل این کودک را فهمیده و آن را تا حدی حل کند.

وی مینزی (نه یکی کمتر)

معلم وی مینزی

فیلم «نه یکی کمتر» فیلمی کوچک از سینمای چین است که می تواند یکی از بهترین معلمان تاریخ سینما را بیافریند. در خلاصۀ این فیلم آمده است: « در یک دهکده‌ی کوهستانی دور افتاده که معلمش مجبور است به مدت یک ماه درس و مدرسه را ترک کند، یک دختر ۱۳ ساله به نام وی مینزی جایگزین او می‌شود. او موظف است تا مطمئن شود همه‌ دانش‌آموزان در کلاس حضور پیدا کنند، چون در این صورت است که پول بیشتری دریافت می ‌کند. داستان از جایی شروع می ‌شود که یک دانش‌آموز گم می ‌شود و او باید تمام تلاشش را برای برگرداندنش به کلاس درس به کار گیرد.»

آیدان کویین (ترانه‌ای برای یک پسر ژنده‌پوش)

معلم آیدان کویین

ترانه‌ای برای یک پسر ژنده‌پوش فیلمی است به کارگردانی آیزلینگ والش که بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است. آیدان کویین در این فیلم می درخشد. او در این فیلم نقش معلمی شجاع را بازی می کند که برابر یک مدیر خشن و سیستم آموزشی خشکش در یک کانون اصلاح و تربیت کاتولیک در ایرلند می ایستد.

دنزل واشنگتن (مناظره کنندگان بزرگ)

معلم دنزل واشنگتن

دنزل واشنگتن در این فیلم نقش معلمی سیاه پوست را بازی می کند که در آمریکای نژادپرست قرن 20 سعی می کند به دانش آموزانش درس استقامت، آزادی، اعتماد به نفس و صد البته دفاع از حقوق خویش را دهد. این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و زندگی ملوین بی تولسون، استاد کالج ویلی تگزاس را حکایت می کند که در سال ۱۹۳۵ دانش‌آموزان سیاه پوست را به تشکیل اولین تیم مناظره‌ تشویق کرد.

جی.کی سیمنز (شلاق)

معلم سیمنز

 

سیمنز در این فیلم نقش معلمی متفاوت را بازی می کند. او سختگیر، خشن، غیرمعمول و کمی هم سادیستیک است. دانش آموزش را تحقیر می کند، مدام از او ایراد می گیرد و حتی درام را به سویش پرتاب می کند اما در انتهای فیلم مشخص می شود این روش آموزشی او است برای تربیت بهتر یک نوازنده عالی و حتی نابغه.

آدرین برودی (از هم گسیختگی)

معلم آدرین برودی

از هم گسیختگی داستان حدود یک ماه از زندگی مدرسین، دانش آموزان و مدیران یک دبیرستان را از دید یک مربی جایگزین به نام هنری بارتیس (آدرین برودی) روایت می‌ کند. فیلم از هم گسیختگی یکی از بهترین فیلم‌های موجود با موضوع آموزش است که دیدنش با توجه به بازی درخشان آدرین برودی و فیلم‌نامه‌ قوی با فراز و فرودهای مناسب خالی از لطف نیست.

بهترین معلم های سینمای ایران:

هما روستا (پرنده کوچک خوشبختی)

معلم هما روستا

پوران درخشنده متخصص ساخت معلم های کاردرست و دوست داشتنی است. در صدر کاراکترهای درست درخشنده، هما روستا قرار دارد که در نقش خانم شفیق در فیلم پرنده کوچک خوشبختی می درخشد. داستان این فیلم دربارهٔ دختری به نام ملیحه است که بر اثر ضربه روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده‌است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی می ‌شود. او با همه دعوا می ‌کند و با کسی دوست نیست و یک بار اقدام به خودکشی می ‌کند تا اینکه با ورود خانم شفیق (هما روستا) تغییراتی در زندگی ملیحه اتفاق می‌ افتد. خانم شفیق به دختر عصیانگر فیلم آرامش می دهد آرام آرام او را به زندگی طبیعی باز می گرداند.

خسرو شکیبایی (رابطه)

معلم خسرو شکیبایی

یکی دیگر از معلم های خوبی که پوران درخشنده می سازد، مربوط به فیلم رابطه است که در آن خسرو شکیبایی می درخشد. این فیلم در مورد نوجوانی ناشنوا به نام ناصر است که قادر به ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیست. پدر و خواهر ناصر به او بی توجه ‌اند و دل سوزاندن ناشیانۀ مادر هم  به حال او بی‌ فایده است. ناصر از همه کس و همه چیز دلزده است، اما پس از آن که معلمش او را در عدم برقراری رابطه با اطرافیان مقصر می داند، به خود می آید. شکیبایی در این فیلم به خوبی نقش یک معلم مهربان اما مستحکم و جدی را بازی می کند که به جای دل سوزاندن بی فایده تلاش می کند یک نوجوان دارای مشکل را آموزش دهد.

مجید مجیدی (شنا در زمستان)

معلم مجید مجیدی

اگرچه این فیلم در رده فیلم های سیاسی دهه 60 قرار می گیرد اما می تواند یکی از معلم های خوب این دهه را بسازد. مجید مجیدی که خود از کارگردانان بزرگ ایران در دهه های بعدی به حساب می آید در فیلم شنا در زمستان نقش معلمی انقلابی اما مهربان و دلسوز را بازی می کند که سعی دارد به کودکان فقیر حاشیه شهر آموزش دهد. دلسوزی این معلم در مقابل رفتار خشن ناظم نسبت به بچه ها، آن ها را رو در روی یکدیگر قرار می دهد. علاقه دانش آموزان به معلم، باعث کینه و حسادت ناظم شده و سرانجام با گزارش به ساواک، معلم از مدرسه اخراج می شود.

بیژن امکانیان (دبیرستان)

معلم بیژن امکانیان

بیژن امکانیان در این فیلم نقش معلمی (با نام علی ناصری) را بازی می کند که با سرسختی در مقابل بلای خانمان سوز اعتیاد می ایستد. ناصری، دبیر زیست‌شناسی است که به تازگی ترک اعتیاد کرده و پس از سه سال به زادگاهش بازمی ‌گردد و به دلیل سابقه خوب پدرش به کار بازگردانده می ‌شود. او در دبیرستان متوجه دانش آموزی به نام مسعود می شود که عامل پخش مواد مخدر در مدرسه است. ناصری سعی می کند از طریق مسعود با اعتیاد مبارزه کند.

آزیتا حاجیان (دبیرستان خضراء)

حاجیان

اگرچه توجه ما در این گزارش به معلم های ماندگار و دلسوز سینما است اما بد نیست به دو معلم خوب تلویزیون هم اشاره کنیم. یکی از بهترین معلم های تلویزیون شکیبه (با بازی آزیتا حاجیان) در سریال دبیرستان خضراء است. هسته اصلی‌ این سریال تلاش معلم دبیرستان دخترانه ‌ای است که با پی گرفتن دغدغه‌ ها و مشکلات دختران نوجوان سعی دارد مشکلات این گروه سنی را حل کند.

مرتضی حسینی (قصه های مجید)

معلم قصه های مجید

قصه های مجید سریال ماندگاری است با چندین و چند کاراکتر ماندگار. بخشی از شخصیت های ماندگار این سریال به معلمان مدرسۀ مجید مربوط می شود. اگرچه جهانبخش سلطانی، ناظم مدرسه، یکی از ماندگارترین کاراکترهای تاریخ تلویزیون است اما سلطانی در این سریال نقش مثبتی ندارد و مخصوصا با تنبیه های بدنی اش حسابی روی مغز مخاطبان می رود. در عوض، می توان از آقای حیدری نام برد که بدون شک بهترین معلم این سریال است و از معدود شخصیت هایی است که مجید را درک کرده و به او محبت می کند. آقای حیدری همان معلمی که مجید را به ‌صرف میگو در منزلش دعوت کرد، او را مجبور به ورزش کرد و در مسائل مختلف با او صمیمی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار