با نزدیک شدن خرداد ماه کم کم بازار رهن و اجاره داغ می‌شود و دوباره مستاجران نگران از قیمت‌های بالا و نجومی رهن و اجاره هستند.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ 02 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا هر ساله از خرداد ماه جابجایی مستاجران آغاز می‌شود. موضوعی که طی سه، چهار سال اخیر و با رشد بالای قیمت مسکن به دغدغه جدی مستاجران تبدیل شده است.

در شهری مانند کرمانشاه که از شهرهای گران ایران هم به شمار نمی‌رود، پرداخت رهن و اجاره از توان بسیاری خارج است و مجبورند هر سال خانه‌ای با متراژ کمتر و در منطقه‌ای پایین‌تر تهیه کنند، خصوصا در چند سال اخیر که هر سال حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش رهن و اجاره را شاهد بوده ایم.

بررسی قیمت‌ها در فضای مجازی گواه از آن دارد که اگرچه بازار رهن و اجاره هنوز داغ نشده، اما برخی از صاحبان ملک نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده و برخی دیگر نیز افزایش قیمت را به ایام پیک بازار موکول کرده اند.

با این شرایط اقتصادی اکثر مردم توان اجاره خانه‌های متراژ بالا و بزرگ را ندارند و می توان گفت خانه‌های ۷۰، ۸۰ متری بیشترین متقاضی را برای رهن و اجاره دارد.

در حال حاضر با استناد به قیمت‌هایی که از سوی مالکین در فضای مجازی منتشر شده، قیمت رهن و اجاره برای خانه‌های با متراز ۷۰ تا ۸۰ متر در برخی نقاط شهر کرمانشاه اینگونه است:

آپارتمان ۸۴ متری در خیابان شریعتی: ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل

آپارتمان ۷۰ متری در خیابان سرچشمه: ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۱.۵ میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۷۳ متری شهرک پردیس: ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل

آپارتمان ۷۵ متری شهرک متخصصین: ۳۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه یک میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۸۰ متری در مسکن مهر دولت آباد: ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۱.۵ میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۸۰ متری میدان مرکزی: ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۶.۵ میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۷۵ متری در خیابان چاله چاله: ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۴.۲ میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۷۲ متری گذرنامه: ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه چهار میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۸۰ متری حافظیه: ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه سه میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۷۵ متری مسکن مهر سجادیه: ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۵۰ هزار تومان کرایه

آپارتمان ۷۰ متری فرهنگیان فاز دو: ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه دو میلیون تومان کرایه

آپارتمان ۷۵ متری شهرک معلم: ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان کرایه

نگاهی گذرا به این قیمت‌ها نشان می‌دهد که در کمتر نقطه‌ای از کرمانشاه رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره زیر یک میلیون تومان داریم و این در حالیست که حتی تهیه همین رقم رهن نیز از توان بسیاری خارج است.

از سوی دیگر اگرچه برخی مالکین حاضرند قیمت رهن و اجاره را تغییر دهند، اما برخی اعلام کرده اند که رهن و اجاره مطلقا قابل تبدیل نیست و این شرایط فشار به مستاجران را دو چندان می‌کند.

به علاوه این نگرانی وجود دارد که با رونق جدی بازار طی ماه‌های آتی، قیمت‌ها باز هم بالاتر برود.

چندی قبل  رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه اعلام کرد که در حال حاضر تغییر چندانی در قیمت رهن و اجاره نداشته‌ایم، اما اگر راهکارهایی اندیشیده نشود این امکان وجود دارد که با افزایش قیمت قابل توجه مواجه شویم.

بابک مرادی با بیان اینکه هر سال پیک بازار رهن و اجاره را معمولا از اواخر خرداد ماه داریم که تا اواخر تابستان ادامه دارد، گفت: لازم است پیش از آنکه بازار رونق بگیرد، فکری به حال قیمت‌ها بشود.

مرادی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت‌های رهن و اجاره متاثر از قیمت‌های منتشر شده در فضای مجازی است، از مالکین خواسته بود در چنین شرایط اقتصادی بیشتر رعایت حال مستاجران را بکنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه از تاثیر فضای مجازی بر افزایش غیر منطقی قیمت‌ها نیز یاد کرد و با اشاره به پیگیری چند ساله اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه برای حذف قیمت رهن و اجاره از سایت‌هایی مانند دیوار و توافقی کردن قیمت ها، عنوان کرد: خوشبختانه امسال قول‌های جدی به ما دادند که این امر اجرایی شود و شاهد توافقی شدن قیمت‌ها باشیم که می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل قیمت رهن و اجاره داشته باشد.

البته اکنون با گذشت نزدیک به یک ماه از این موضوع، هنوز هم خبری از توافقی شدن قیمت‌ها در فضای مجازی نیست و نگرانی از گرانتر شدن قیمت رهن و اجاره در فصل تابستان بسیار جدی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار