سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج : کاهش ازدواج و تولد در استان زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا در آورده است که انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه کار کنند تا اگر جامعه به سمت پیری برود توان ارائه خدمات را ازدست می‌دهیم. مردم تشویق به فرزندآوری شوند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 02 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سعید جاودان سیرت روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: طرح پزشک خانواده با پوشش ۳٠٠ هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرایی می‌شود.

جاودان سیرت گفت : ارتقای کمی و کیفی سلامت آحاد جامعه، دسترسی عادلانه مردم و رضایتمندی مردم، کاهش پرداخت پول از جیب مردم، استفاده از منابع انسانی که در اختیار داریم از مهمترین اهداف طرح پزشک خانواده هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت، تصریح کرد: کاهش ازدواج و تولد در استان زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا در آورده است که انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه کار کنند تا اگر جامعه به سمت پیری برود توان ارائه خدمات را ازدست می‌دهیم. مردم تشویق به فرزندآوری شوند.

جاودان سیرت با اشاره به سلامت سالمندی ادامه داد: هر فردی دوست دارد که سالم بوده و از سلامت برخوردار باشد، اما دانش چگونگی رسیدن به این مهم را ندارد که باید از طریق رسانه‌ها و فرهنگ سازی به سطحی برسیم تا مردم خود به این نتیجه برسند.

وی با اشاره به اینکه سه فاکتور استفاده از مواد غذایی امن، تغذیه سالم و به موقع و ورزش سه محور مهم در دانش سلامت است، بیان کرد: انسان سالم محور توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده به شکل پایلوت در شهرستان گچساران آغاز شده و شهر‌های بالای ۲٠ هزار نفر استان را پوشش می‌دهد، اظهارکرد: در هفته سلامت قرار داریم که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از اهداف طرح پزشک خانواده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرای طرح ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح برای هر سه هزار نفر از جمعیت استان، یک پزشک و دو مراقب سلامت خدمات رسانی می‌کند.

جاودان سیرت با بیان اینکه وضعیت و سابقه و تاریخچه فرد مراجعه کننده به طرح پزشک خانواده ثبت می‌شود، تصریح کرد: در صورت نیاز به ارجاع، توسط پزشک مرکز نوبت گیری انجام و خدمات رسانی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر ویزیت سرپایی، خدمات مختلف مشاوره‌ای، خدمات دندان و چند محور خدمات دیگر را خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه سلامت محور‌های مختلف را دربر می‌گیرد، عنوان کرد: یکی از اجزای این مهم، سلامت جسم است.

جاودان سیرت از مشاوره افراد با ریسک بالا در طرح پزشک خانواده خبر داد و تاکید کرد: از نکاتی که در هفته سلامت پیگیر آن هستیم، دسترسی عادلانه است.

برخوردار نبودن برخی غذا‌ها از امنیت غذایی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: برخی از غذا‌هایی که می‌خوریم از امنیت غذایی برخوردار نیستند، خیلی از دانش آموزان، کارمندان و افراد جامعه بدون خوردن صبحانه سر کار حاضر می‌شوند که این مساله باعث مشکلات جدی در سیستم گوارشی، عصبی و عضلانی می‌شود. باید ورزش در برنامه هر فردی باشد و این موارد باید در زندگی نهادینه شوند تا در کمتر زمان ممکن سلامتی لازم را به جامعه ارزانی دهیم.

جاودان سیرت افزود: دلمان برای مردم می‌تپد و دوست داریم که از سلامت برخوردار باشند.

وی اظهارکرد: رسانه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف به توسعه استان کمک کنند، رسانه‌ها ما را به حاشیه نبرند و بگونه‌ای عمل کنند که هیچ شکایتی از رسانه‌ای نداشته باشیم در اخبار خود حرمت‌ها را لحاظ کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه از انتقاد همراه با راهکار و پیشنهاد استقبال می‌کنیم چراکه این گونه رفتار کردن می‌تواند به ما کمک کند، تصریح کرد: با توجه به جنگ نابرابر ترکیبی دشمن، برای امیدآفرینی در جامعه وظیفه داریم.

تاثیر سلامت در اقتصاد خانواده

جاودان سیرت خاطرنشان کرد: سلامتی می‌تواند در اقتصاد خانواده موثر باشد و مشکلات و ضایعاتی در مسایل اقتصادی جامعه و اقتصاد خانواده به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: اعتقادم بر اینست که برنامه محوری در دستور کار ما قرار گیرد و بر همین اساس در حوزه‌های مختلف شروع کرده ایم و تعامل با رسانه ها، مسئولان کشوری و نمایندگان را دستور کار خود قرار داده ایم تا از ظرفیت این بخش‌ها برای ارتقای سیستم سلامت استان استفاده کنیم.

چیزی بر ما تحمیل نشد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه چارچوب کاری ما رعایت قانون است، عنوان کرد: تاکنون نمایندگان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد نه چیزی بر ما تحمیل کردند و نه چیزی تحمیل خواهند کرد بلکه تعامل دوستانه با رعایت احترام نسبت به همدیگر داریم تلاش دایرم که از توان استاندار و نمایندگان استان در راستای ارتقای کیفی دانشگاه استفاده کنیم.

جاودان سیرت تاکید کرد: در ناوگان بخش‌های مختلف از جمله بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دچار نقص و ضعف هستیم که در حوزه تخصصی داریم این مساله را نوسازی و بهسازی می‌کنیم. در زمینه تجهیزات و امکانات بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکل و کمبود‌هایی مواجهند، اما در این زمینه اقدامات و پیگیری‌هایی در حال انجام است که براساس فرآیند‌ها مشکلات رفع شوند. تلاش و پیگیر‌های لازم را انجام می‌دهیم و هرجا نشد به مردم اعلام می‌کنیم.

مدیریت مشورتی را پیش گرفته ایم

وی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مدیریت مشورتی را در پیش گرفته ایم، اظهارکرد: دنبال هستیم که در نشستی به همراه نمایندگان و استاندار مسایل کلان حوزه بهداشت و درمان استان را با وزیر بهداشت مطرح کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در رابطه با نیرو‌های انسانی مجموعه بهداشت و درمان و علوم پزشکی در نشستی که با بازرشی کل استان داشته ایم توافق کردیم که براساس قانون عمل کنیم و هیچ چیزی پشت پرده نخواهیم داشت.

جاودان سیرت افزود: به قومگرایی و مسایل حاشیه‌ای اعتقادی ندارم بلکه تنها به شایستگی، رعایت قانون، رعایت نظم و اجرای قانون اعتقاد داریم و پایبندیم اگر جایی رسانه‌ها احساس کردند این موارد را رعایت نکردیم به ما تذکر دهند. هیچ کس توصیه عدم رعایت قانون را به ما نکرده و نمی‌کند.

وی در خصوص انتصابات دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت و درمان استان اظهارکرد: شایستگی، تعهد، تخصص، رعایت شرایط احراز و قانون مدنظر ماست و شرایط مدنظر استاندار و وزارت بهداشت را رعایت می‌کنم و براساس قانون عمل خواهم کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روسای دانشگاه علوم پزشکی عملکرد روسای قبلی را زیرسوال می‌برند، خاطرنشان کرد: عملکرد گذشته و روسای قبلی را ارج می‌نهیم و از زحمات، خدمات و تلاش‌های روسای قبل تشکر می‌کنم، هر مدیر با تفکر و اندیشه‌ای وارد می‌شود و مطمئنا نمی‌توانم مدیران قبلی را نقد کنم چراکه هر مدیری باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد.

جاودان سیرت تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنم که یک جامعه دانشگاهی مستقل، واحد، بدون حاشیه و سیاست زدگی داشته باشیم و از رسانه‌ها می‌خواهم که کمک کنند و به مسایل ریزی که ارزش ندارند، نپردازید. انصافا از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم.

وی در زمینه وضعیت بیمارستان شهر "پاتاوه" ادامه داد: رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی در این رابطه داشته ایم، اما تاکنون زمینی تحویل علوم پزشکی نشده است بلکه دنبال و پیگیر هستیم که زمین برای این بیمارستان خریداری کنیم که این موضوع را براساس آیتم‌ها و شاخص‌ها از طریق وزارتخانه مکاتبه و پیگیری برای اختصاص اعتبار کردیم که در صورت تامین اعتبار این بیمارستان ساخته می‌شود.

کمبود پزشک متخصص در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده در سطح استان در برخی رشته‌ها با کمبود پزشک متخصص مواجهیم، عنوان کرد: یکی از مهمترین رشته‌هایی که در سطح استان با کمبود رو به رو هستیم متخصص بیهوشی است که برای رفع این مشکل دنبال و پیگیر هستیم البته با توجه به استفاده از بخش خصوصی کمبود زیاد نیست و کمبود پزشک عمومی و متخصص دنبال رفع آن هستیم.

جاودان سیرت تاکید کرد: تنهای استانی که مرکز رادیو تراپی، مرکز هسته‌ای و بیمارستان اختصاصی سوختگی ندارد استان کهگیلویه و بویراحمد است که امیدواریم در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود. در زمینه زیرساخت‌های اساسی استان کمبود‌هایی داریم که از وزارت بهداشت برای رفع آن‌ها تقاضا کرده ایم. خیلی از مراکز روستا‌های استان و خانه‌های بهداشت استان نیازمند تعمیر، تجهیز و ساخت هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه بهداشت و درمان استان بیمار نیست بلکه کارش درمان بیمار است، اظهارکرد: این مسایل حاشیه‌ای ریز که پیش آمد رسانه‌ها به آن‌ها نپردازند و دنبال باز کردن گره مشکلات مردم باشیم. مسایلی از مشکلات دانشگاه داشتیم و هم اکنون هم حل و فصل شده و هم دنبال حال آن‌ها هستیم و انتظار داریم رسانه‌ها به این مسایل دامن نزنند تا بتوانیم خیلی از این مسایل را حل و فصل کنیم چراکه در هر خانواده‌ای بحث‌ها و مشکلاتی پیش می‌آید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیمارستان پاتاوه، رادیوتراپی، بیمارستان سوختگی، خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی، زمین ورزشی و کتابخانه مرکزی را در سفر دوم رئیس جمهور به استان مطالبه و پیگیری خواهیم کرد. در این سفر تعداد قابل ملاحظه‌ای پروژه بهداشتی و درمانی در استان افتتاح و به بهره برادری خواهد رسید که مهمترین آن‌ها افتتاح بیمارستان شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی است.

جاودان سیرت در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت مطالبات پزشکان و پرستاران استان افزود: مطالبات پزشکان و پرستاران استان ۶ ماه تا یک سال عقب افتاده داریم که از وزارت بهداشت مطالبه کرده و درخواست کردیم که در این زمینه برای پرداخت به ما کمک کنند.

وی اظهار کرد: بیمارستان‌های ما علاوه بر اینکه باید هزینه‌های بیمارستانی را تامین کنند مابقی بخش‌های دانشگاه از جمله فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی را پوشش و تامین کنند بنابراین درآمد‌های ما در برخی بیمارستان‌های استان کفاف هزینه‌های خودشان را هم نمی‌دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص نیرو‌های اخراجی بیمارستان شهید جلیل یاسوج بیان کرد: ما ملزم به رعایت قانون در این زمینه هستیم و اگر حکمی از سوی دستگاه قضایی مبنی بر بازگشت برای کسی از این نیرو‌ها صادر شود ملزم به رعایت و اعمالش هستیم و مطمئن باشید نمی‌گذارم حق کسی ضایع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار