مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: این اداره کل سال گذشته ۶ هزار برنامه فرهنگی، ترویجی، در راستای گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه برای مردم استان برگزار کرد.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 20 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «معصومه حسنی خوانسار» افزود: امروزه باتوجه به رشد سریع اطلاعات و تغییرات فضای مجازی، اهمیت کتاب و کتابخوانی برکسی پوشیده نیست لذا در سالی که گذشت کتابداران ما با برگزاری ۶ هزار برنامه فرهنگی، ترویجی در گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه در بین مردم استان تلاش کردند.

وی اظهار کرد: باتوجه به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یکسال گذشته و اهمیت ارتقای سرانه فضای کتابخانه های عمومی و فراهم کردن شرایط و دسترسی عادلانه عموم افراد جامعه به کتاب و کتابخوانی، افتتاح یک کتابخانه عمومی نهادی در شهرستان کنگاور با مساحت ۵۱۵ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری انجام شد.

یکی از مطالبات مردم کرمانشاه تکمیل کتابخانه مرکزی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در باره ساختمان کتابخانه مرکزی گفت: یکی از مطالبات مردم فرهنگی استان، تکمیل کتابخانه مرکزی است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون پروژه به طول انجامیده است.

وی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی کرمانشاه در پنج طبقه و ۱۱ هزار مترمربع زیربنا، از سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد و تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای آن صرف شد، اما به دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار، پروژه را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم؛ اما روند آن باز هم متوقف شد.

حسنی‌خونسار افزود: این پروژه در ابتدا هفت طبقه با زیربنای ۱۵ هزار مترمربع بود، اما در ادامه به دلیل کمبود اعتبار به پنج طبقه و با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع کاهش یافت. تاکنون از محل اعتبارات استانی بیش از ۹۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی یادآور شد: در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ادامه پیگیری اعتبارات سفر رییس جمهور به استان و پیگیری‌های لازم این اداره کل، مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شروع به کار آن در نظر گرفته شد که امیدواریم این پروژه با نظر مثبت مسوولان به اتمام برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در ادامه گفت: در اجرای برنامه های فرهنگی در راستای توسعه فرهنگ مطالعه، نشست‌های کتابخوانی، برپایی موکب‌های فرهنگی در ایام اربعین، تقدیر از نویسندگان و شاعران، نقد و بررسی کتاب، کتابشناسی طب سنتی، تحلیل کتاب آقا سعید، مروری بر عهدنامه مالک اشتر، کتابشناسی کلام جدید، مسابقه کتابخوانی خانواده آخرالزمانی، نشست سینما کتاب، شاهنامه خوانی، طرح ملی با هم بخوانیم، محفل ادبی بیستون، حضور شاعران استانی؛ محفل کتابداران، کارگاه‌های آموزشی و مسابقات کتابخوانی، جشنواره رضوی، برنامه‌های ویژه هفته کتاب، هفته دولت و سایر برنامه‌های مناسبتی سال گذشته برگزار شد.

وی همچنین در خصوص سایر فعالیت‌ها افزود: مشارکت با دستگاه‌های اجرایی ادارات و شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها پیرو تفاهم‌نامه‌های همکاری فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است در سال گذشته تعداد هفت تفاهم نامه همکاری فعال با ادارات و سازمان‌ها منعقد شد و تعداد تفاهم نامه‌های فعال به ۳۰ مورد رسید و همچنین تعداد ۱۷ کتابخانه مشارکتی که برای مخاطبان کتابخوانی فعالیت دارند، از دستاورد این همکاری است.

۳۰ انجمن کتابخانه‌ها در کرمانشاه فعال است

حسنی خوانسار در خصوص جلسات انجمن کتابخانه‌ها گفت: تعداد ۳۰ انجمن کتابخانه عمومی فعال در استان کرمانشاه؛ شهرستان، شهر و بخش داریم که طبق ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی انجمن کتابخانه های عمومی کشور هر ۲ ماه یک جلسه به صورت منظم باید برگزار شود که خوشبختانه انجمن استان در برگزاری این جلسات و اجرای مصوبات آن سه سال متوالی دارای رتبه برتر کشور است.

وی افزود: تعداد جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۹ جلسه رسیده که تماما در راستای حل مشکلات، مسایل و توسعه کتاب و کتابخوانی در استان کرمانشاه بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در باره اعضای کتابخانه ها گفت: تعداد ۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ عضو کتابخانه های عمومی بودند که این تعداد ثابت نبوده و به صورت گردشی اعضای جدید نیز عضو این آمار محسوب می‌شوند، همچنین پیش از بیماری منحوس کرونا تعداد اعضا به بیش از ۷۰ هزار نفر رسید و در ایام کرونا این آمار تا ۳۵ هزار نفر نیز ریزش داشت که خوشبختانه با تلاش کتابداران، این آمار دوباره افزایشی شد.

وی، زیربنای کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه را تا پایان سال گذشته، ۴۳ هزار و ۸۳ متر مربع اعلام کرد که ۴۰ هزار و ۱۵۵ متر مربع آن مربوط به کتابخانه های عمومی نهادی و ۲ هزار و ۹۲۸ متر از این مقدار مربوط به کتابخانه‌های مشارکتی با سازمان‌ها است.

حسنی‌خونسار عنوان کرد: در استان کرمانشاه تعداد ۹۰ باب کتابخانه عمومی نهادی داریم که از این تعداد سه دستگاه کتابخانه کامیون سیار روستایی و ۲۳ باب کتابخانه روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته و ۶۴ باب کتابخانه عمومی شهری است در این کتابخانه ها تعداد یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۲۹۵ جلد کتاب وجود دارد که تمامی آن براساس رده بندی دیویی ثبت و به اعضای کتابخانه امانت داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه های عمومی دارای بخش‌های متعددی از جمله بخش مرجع، مخزن، نشریات، سالن مطالعه، کودک، بخش نابینایان و کم بینایان و بخش ناشنوایان، بخش نسخ خطی و سایر بخش‌ها مانند پایگاه های اطلاعاتی است.
حسنی‌خونسار در خصوص خدمات پایگاه اطلاعاتی بیان کرد: بخش خدمات پایگاه‌های اطلاعاتی «ارایه مقالات، کتاب و اطلاعات پژوهشی برای اعضا» با دسترسی میلیون ها مقاله بین المللی است که تمام کتابخانه های عمومی نهادی به این پایگاه ها دسترسی دارند و مراجعین می توانند از خدمات پایگاه های اطلاعاتی و از میلیون ها مقاله و کتاب استفاده کنند.

خیرین بیش از ۲۳ هزار جلد به کتابخانه‌ها اهدا کردن
وی در خصوص همکاری های عمومی و استفاده از ظرفیت خیرین در امر گسترش فرهنگ مطالعه و اهدای کتاب گفت: ۲۳ هزار و ۲۹۰ جلد کتاب از طرف خیرین و ناشران و اعضا به کتابخانه های عمومی در سال ۱۴۰۱ اهدا شد که پیش از این در سال ۱۴۰۰ بنیاد علمی آموزشی قلم چی تعداد پنج هزار و ۷۵۳ جلد کتاب کمک آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اهدا کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در سفر رییس جمهور به کرمانشاه مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای ادامه احداث کتابخانه مرکزی استان در نظر گرفته شدکه از این اعتبار در سال ۱۴۰۱مبلغ ۵۶ میلیارد ریال تخصیص یافت و با جمع سایر منابع دیگر استانی ۹۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون ریال به این پروؤه اختصاص یافت.

مدیرکل کتابخانه ها کرمانشاه همچنین گفت: در راستای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان مبلغ ۷۳ میلیارد و ۹۱۴ میلیون ریال مصوب شد که به همت مسوولین شهرستانی و استان ۶۷ درصد این اعتبار تخصیص داده شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار