استان کرمانشاه به عنوان چهارمین تولیدکننده گندم کشور، با تولید سالانه حدود ۷۰۰ هزار تُن گندم نقش مهمی در تحقق شعار سال و گامی محکم در خودکفایی این کالای راهبردی و استراتژیک برداشته است.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴ 19 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا در بین محصولات کشاورزی، مهمترین و راهبردی‌ترین محصول کشاورزی گندم است، بنابراین با توجه به نگاهی که در حوزه تولید و به خصوص تولید گندم به‌ عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد، مجموعه مسئولان ارشد استان کرمانشاه و جهاد کشاورزی برنامه‌ ریزی دقیقی در راستای خودکفایی پایدار گندم انجام داده اند.

برای به بار نشستن خوشه‌های طلایی گندم در بهار سرسبز و پرآب استان کرمانشاه دشت‌های وسیعی از استان به این محصول استراتژیک اختصاص یافته تا در سایه سار دست‌های پرتلاش و چشمان پرامید کشاورزان به رخ کشانده است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی: ۵ میلیون و۹۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم رفت

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرد: سطح زیر کشت گندم امسال در سراسر کشور به پنج میلیون و ۹۰۰ هکتار رسیده است.

«علی مهاجر» گفته است: یک میلیون و ۹۰۰ هکتار از مجموع سطح گندم‌های کشت شده در کشور از نوع آبی با وضعیت بسیار مطلوب است.

او با بیان اینکه کشت قراردادی از جمله برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: کشت قراردادی با توسعه سطح محصولات ضروری کشاورزی نظیر گندم و افزایش رضایت کشاورزان سبب آسیب کمتر به فعالان این بخش می‌شود.

کشت قراردادی گندم آبی در سطح ۷۶ درصد زمین‌های زراعی کرمانشاه عملیاتی شد

سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه، کشت قراردادی را از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت و به تبع آن شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد و گفت: استان کرمانشاه همواره به عنوان یکی از قطب های بزرگ کشاورزی در کشور شناخته می شود و سالانه با تولید مقدار قابل توجهی گندم علاوه بر تامین نیاز مصرف داخل استان در تامین گندم مورد نیاز سایر استان های کشور، نقش پر رنگی دارد.

«علی ملکشاهی» از کشت قراردادی گندم آبی در سطح ۷۶ درصد زمین‌های زراعی کرمانشاه خبر داد و افزود : از زمان آغاز طرح تا کنون بیش از ۱۳ هزارو ۲۵۵ کشاورز گندمکار در استان کرمانشاه با سطح زیر کشت ۶۱ هزار و ۸۲۵ هکتار در این طرح بزرگ مشارکت داشته اند و امیدواریم تا پایان کشت امسال این رقم به بیش از ۹۸ هزار هکتار افزایش یابد.

میزان تولید گندم در استان کرمانشاه پیش از انقلاب حدود ۲۷۰هزار تن بوده و طی سال ۱۴۰۱ میزان تولید این محصول در استان کرمانشاه با رشدی ۲.۳ برابری به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

گفتنی است؛ استان کرمانشاه به لحاظ تولید گندم رتبه چهارم و به لحاظ سطح زیر کشت رتبه پنجم کشوری را داراست.

پیش‌بینی تولید بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در کرمانشاه/ آغاز برداشت از ۱۵ اردیبهشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد، امسال بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شود.

«فرهاد شریفی» با بیان اینکه امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت گندم رفته است، گفت: از این سطح ۲۹۶ هزار هکتار آن به گندم دیم و ۹۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد.

وی با اشاره به وضعیت خوب مزارع گندم استان در پی بارش های مناسب زمستان و بهار، افزود: اگرچه در فصل پاییز بارندگی های خوبی نداشتیم و مزارع گندم استان با تنش خشکی مواجه بودند و بارندگی موثر دیر هنگام را در سطح استان شاهد بودیم که باعث شد رشد اولیه گیاه به تعویق بیافتد، اما با بارش های خوب زمستانه و به ویژه بهاره عملکرد خوبی را در مزارع گندم استان شاهد خواهیم بود.

شریفی پیش بینی کرد: امسال بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید و میزان خرید تضمینی گندم در استان به بیش از ۶۰۰ هزار تن برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه عنوان کرد: برداشت گندم در گندمزارهای مناطق گرمسیری استان از ۱۵ اردیبهشت آغاز و تا اواخر شهریور در مناطق سرد استان ادامه خواهد داشت.

افزایش ۴۵درصدی سطح زیرکشت گندم آبی در کنگاور

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور نیز از افزایش ۴۵ درصدی سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی قبل در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال سطح زیر کشت این محصول به بیش از ۱۶ هزار هکتار رسیده است.

«محمد خزایی» افزود: در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۴۱۳ هکتار گندم دیم، ۹ هزار و ۶۷۰ هکتار آبی و در مجموع حدود ۱۶ هزار و ۸۳ هکتار در این شهرستان زیر کشت گندم رفته که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت : پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۵ هزار تن گندم از سطح مزارع شهرستان برداشت و بیش از ۵۰ هزار تن به مراکز خرید تحویل دهند که این میزان سال گذشته ۳۰ هزار تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی کنگاور به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش عملکرد محصول، بهره برداران با رعایت اصول تغذیه گیاهی دوره کاشت و کنترل علف های هرز و با به کارگیری یافته های جدید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی آشنا شوند.

۴هزار و۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کنگاور زیر کشت قراردادی رفته است

رئیس جهاد کشاورزی کنگاور در ادامه گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در سال جاری زیر کشت قراردادی رفته است.

وی افزود: افرادی که در کشت قراردادی مشارکت کنند، می توانند از ۲۰ درصد تخفیف بیمه ای و حمل و نقل گندم از مزرعه تا سیلوی ذخیره به ازای هر تن ۱۰۰ هزار تومان به صورت رایگان، استفاده کنند.

جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه هم در راستای بهبود عمکرد گندم زارها، مبارزه به آفت سن گندم را در دستور کار قرار داده، چرا که سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو می باشد. این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می گردد.

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۸۴ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه

مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه در این راستا به خبرنگار ایرنا، گفت: به منظور جلوگیری از افت محصول و افزایش تولید گندم، مبارزه با آفت سن در سطح بیش از ۸۴ هزار ‌هکتار از کشتزارهای گندم و جو این شهرستان انجام شد.

«کامران کریمی» افزود: یکی از عوامل موثر در تولید بالای گندم، پایش کشتزار و مبارزه با سن غلات، قبل از طغیان آن در مزارع کشاورزی است.

او گفت: سن غلات یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی، به ویژه در محصول راهبردی گندم است که در صورت مبارزه نکردن با آن، خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند.

 

بازنگری در تعیین نرخ تضمینی گندم

از طرفی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز اخیرا به ایرنا گفته جلسه بازنگری تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به هفته های آینده می شود که براساس آنالیزهای انجام شده برحسب نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم نیازمند اصلاح است تا قیمت خرید تضمینی سایر کالاها نیز اصلاح شود.

انتظار می‌رود با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید از جمله سم، کود، بذر، کرایه کمباین و نوسان نرخ ارز قیمت خرید تضمینی گندم در راستای کمک به گندمکاران و تشویق برای کشت این محصول استراتژیک و حرکت به سمت خودکفایی در تامین این محصول فراهم و به این صورت کام گندم‌کاران شیرین شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار