مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی از اختصاص ۳۰۶ هزار هکنار از اراضی استان مرکزی در کشت پاییزه به تولید غلات خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸ 18 April 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،علیرضا کیشانی در جلسه کمیته اجرایی طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان مرکزی با اشاره به نظارت بر الگوی کشت که از جمله مهمترین مباحث سازمان جهاد کشاورزی است، افزود: در زمینه تولید محصولات زراعی همکاران ما از ابتدای سال در مزارع حضور دارند و عوامل خسارت زا را شناسایی و در موعد خود به کشاورزان توصیه های لازم را دارند.
وی یادآورشد: هدف اصلی الگوی کشت بهینه سازی مصرف آب و ارتقاء امنیت غذایی است اما اقلیم و اقتصاد پویا دو عامل تاثیرگذار بر الگوی کشت هستند که ثبات یا بی ثباتی هر یک از این دو عامل می‌تواند اثرات مثبت و یا منفی بر الگوی کشت در سطح مزارع کشاورزی داشته باشد.
کیشانی تاکید کرد: اقتصاد نقش بسزایی در تثبیت این طرح دارد بنابراین بی ثباتی در اقتصاد می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی الگوی کشت و گرایش کشاورزان به سمت الگوی های جدید شود بنابراین با ثبات اقتصادی می‌توان از منابع کافی در زمینه آب و خاک بهره کافی برد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: ۳۰۶ هزار کنار از اراضی استان در کشت پاییزه به تولید غلات اختصاص یافته است.
وی گفت: ما در تحقق این هدف در کشت پاییزه تا کنون موفق بوده این اما در کشت و تولید لوبیا با توجه به مقدار آب مصرفی برای تولید این محصول باید کشت آن را کاهش دهیم.
کیشانی افزود: در استان مرکزی و چند استان دیگر ابرپروژه تحت عنوان افزایش عملکرد و بهره وری آب در حال اجراست که اجرای آن با با این حجم از آب مصرفی در کشت لوبیا منافات دارد بنابراین اگر کشت این محصول مصرف آب را کاهش ندهیم مجبور به توقف تولید آن هستیم اما اجرای این ابرپروژه با بذرگواهی شده مانع از تعطیلی کشت لوبیا در استان مرکزی می‌شود.
وی ادامه داد: آموزش کشاورزان در قالب اجرای این ابرپروژه ضمن ارتقا عملکرد استان تغذیه بهینه و آبیاری های نوین در مزارع الگویی را نیز در پی خواهد داشت که گامی مهم و موثر در توسعه فعالیت های بخش کشاورزی در استان مرکزی به شمار می‌رود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه در زمینه کشت محصولات علوفه ای استان مرکزی در طرح اصلاح الگوی کشت تغییرات چندانی نداشته است، گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی توسعه گیاهان علوفه‌ای کم آب بر است به همین دلیل طی توافقنامه نامه ای با سپاه در زمینه کشت و تولید چغندر علوفه ای، با تشکیل جلسات آموزشی ویژه کشاورزان ما با سپاه همکاری داشتیم.
وی با اشاره به تشویق کشاورزان در مناطقی که از منابع آبی کمتری برخوردارند، برای کشت چغندر علوفه ای در قالب قراردادهای کشت افزود: در کشت دانه قندی هزار هکتار برای کشت چغندر قند باید زیر کشت بروند و با برنامه های کاربردی باید کشاورزان را برای کشت این محصول قندی تشویق کنیم، همچنین در زمینه تولید دانه های روغنی نیاز به تلاش بیشتری در استان مرکزی داریم اما باید توجه داشت که اصلاح الگوی کشت و رسیدن به امنیت غذایی صرفا در حیطه وظایف جهاد کشاورزی نیست بلکه تمامی نهادهای اجرایی که در بی واسطه یا با واسطه در زمینه تولید نقش دارند باید از این طرح حمایت کنند تا با ارایه طراح های حمایتی کشاورزان را برای کشت محصول در بستر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت ترغیب کنیم.
کیشانی ادامه داد: ناظر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در استان استانداری مرکزی است، در خود سازمان هم واحد‌های مختلف آن را پیگیری می‌کنند، در الگوی کشت بحث نظارت بر اجرای مطلوب آن به مرکز تحقیقات واگذار شده است همانگونه که خود این مرکز طرح را ارایه داده، نظارت بر آن هم برعهده خود این نهاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار