برای دولت رئیسی یک افتضاح است اگر اقتدار سیاسی دوره قبل در برگزاری انتخابات در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد در این دوره تکرار نشود !
کد خبر: ۱۱۰۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 17 April 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، زمزمه‌های فضای مجازی و غیر رسمی، نشان از شروع فعالیت‌های سیاسی تبلیغاتی پیش از موعد برای انتخابات مجلس دارد. هر چند در فضای رسمی واهمه سیاسیون از عدم تایید صلاحیت، آن‌ها را از اظهار نظر‌ها یا تبلیغات مستقیم نهی می‌کند، اما در زیر پوست جامعه و در دستگاه‌های دولتی فعالیت‌های انتخاباتی کاملا مشهود است.
منع فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد بسیار سخت و تقریبا محال است، اما یک نکته از هم اکنون اذهان را به خود مشغول کرده است که آیا اقتدار حوزه سیاسی در اجرای انتخابات می‌تواند همانند اقتدار در برگزاری دور قبل باشد؟!
کسانی که پیگیر حوزه سیاسی هستند می‌دانند که در دور قبل انتخابات، هم رقابت انتخاباتی شدید بود و هم تنش‌ها بالا! اما در حوزه مسئولین اجرایی استان یک آرامش خاصی حاکم بود و مدیریت سیاسی استان کاملا بر اوضاع مسلط بود به گونه‌ای که حتی قدرتمندترین افراد سیاسی حاضر در انتخابات را کاملا مطیع در رعایت قانون کرده بود!

در دوره قبل مدیریت سیاسی استان، وابستگی به افراد و سیاسیون وجود نداشت و همه مسئولین ارشد ضمن تعامل بسیار سازنده‌تر از دوره فعلی با نمایندگان، احزاب و گروه‌های سیاسی حق هیچگونه دخالتی در امور اجرایی را به آن‌ها نمی‌دادند.

اقتدار و سلامت نفس مدیریت اجرایی استان در حوزه سیاسی دوره قبل که بر عهده احد جمالی بود به گونه‌ای پیش می‌رفت که در مرکز استان با یک اقدام ضربتی به منظور جلوگیری از بروز هر شائبه‌ای اختیارات فرماندار را محدود کرد و خود مدیریت میدانی انتخابات را بر عهده گرفت. (هر چند فرماندار وقت شهرستان بویراحمد یکی از افراد سیاسی مورد اعتماد و سلیم نفس محسوب می‌شد)

گاهی این سوال مطرح می‌شود که با وجود این فرمانداران که عملا همه موجودیت سیاسی خود را ناشی از لطف نمایندگان می‌بینند و یا حداقل در افکار عمومی اینگونه متصور است، توانایی برگزاری انتخاباتی سالم و بی حاشیه را دارند؟!

و آیا مدیریت حال حوزه سیاسی استان که به وضوح می‌بیند برخی گماشتگان خود در شهرستان‌ها عملا ساعت کار سیاسی شان را با جایی دیگر خارج از دولت تنظیم می‌کنند، در موقع لزوم توانایی تصمیم گری شجاعانه بر علیه این افراد مانند دوره قبل را دارد؟!

مدیران ارشد استان که به نظر می‌رسد توان و انگیزه ماه‌های ابتدایی شروع به کار خود را در حال حاضر ندارند احتمالا برای میدان پر چالش ماه‌های آینده توان چندانی برای مدیریت حوزه سیاسی و چالش‌های پیش رو نخواهند داشت و حتما ضروری است که برای این مشکل مهم چاره اندیشی شود.

در حوزه سیاسی یک اصل وجود دارد که تعارف و کم رویی موجب رعایت قانون از طرف ذی نفعان و فعالان ارشد این حوزه نمی شود بلکه مدیریت سیاسی نیازمند نشان دادن جدیت و قاطعیت است و نمی توان با توصیه به رعایت قانون، انتظار رعایت قانون را داشت. 

شرایط فعلی می‌تواند یک زنگ خطر و هشدار برای دستگاه‌های نظارتی باشد که بی تعارف وضعیت استان را برای دولت و ناظران بالا دستی تبیین کنند تا از هم اکنون کاملا آگاه باشند و علاج واقعه قبل از وقوع را در دستور کار داشته باشند.

ضمنا برای دولت رئیسی یک افتضاح است اگر اقتدار سیاسی دوره قبل در برگزاری انتخابات در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد در این دوره تکرار نشود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار