دکترای فیزیولوژی ورزشی با اشاره به اینکه تغذیه و هوش با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند، تصریح کرد: با ترتیب دادن یک فرصت غذایی مناسب می توانیم در وعده غذایی کودکان خود نقش موثری داشته باشیم و به آن ها کمک کنیم تا به یک فرد باهوش در آینده تبدیل شوند.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴ 11 April 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: دکتر سمیه رشیدفرد اظهار داشت: هوش و استعداد هر فرد با تغذیه او ارتباط مستقیم دارد و امروزه شواهد زیادی برای اثبات این ارتباط وجود دارد. هوش یک مفهوم پیچیده چندوجهی است که به تجربه آموختن، شناسایی و حل مشکلات با استفاده از دانش در جهت رفع مشکلات احتمالی اطلاق می گردد.

 

وی ادامه داد: هوش طیف وسیعی از استعدادها و مهارت‌ها را در برمی‌گیرد، به‌طورکلی می‌توان گفت، هوش یک توانایی ذهنی است که قابلیت ‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان و یادگیری را شامل می ‌شود.

 

 

دکتر رشیدفرد با اشاره به اینکه مواد مغذی و غذاهای موثر در تقویت فعالیت‌ های فکری تاثیر دارند، تصریح کرد: انواع ویتامین ‌ها، املاح و مواد معدنی می‌تواند بر فعالیت‌ های فکری، هوش و استعداد فرد تاثیر بگذارند. برای مثال، آهن و اسید فولیک که در جذب ویتامین C هم موثرند.

 

استاد دانشگاه شیراز در همین زمینه اذعان کرد: از منابع خوب آهن می‌توان به انواع غذاهای گوشتی، تخم‌مرغ، حبوبات، خشکبار، میوه های خشک مثل انجیر و هلو، سبزیجات برگ سبز، اسفناج و اشاره نمود. همچنین، منابع گوشتی، سبزیجات و مغزها در گروه منابع غنی از اسید فولیک قرار می‌گیرند.

 

این فعال حوزه ورزشی همچنین اظهار داشت: ویتامین D و پروتئین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که در صورت کمبود، رشد مغزی خوبی در انتظار فرد نخواهد بود. همچنین، کمبود روی می ‌تواند منجر به اختلال در رشد مغزی کودک گردد.

 

وی ادامه داد: در مناطقی که خاک آن، به مقدار کافی روی ندارد، کودکان از ضریب هوشی قابل قبولی برخوردار نیستند. از منابع خوب روی می‌توان به انواع سبزیجات بخصوص سبزیجات ریشه‌ای، پیاز، غذاهای دریایی مانند ماهی های آب های شور اشاره کرد.

 

دکترای فیزیولوژی ورزشی با اشاره به اینکه نتایج تحقیقی که در شماره 69 مجله دانشکده سلامت آمریکا در سال 2021 منتشر گردید، اذعان کرد: داشتن عادات غذایی سالم خصوصا خوردن صبحانه مناسب و به مقدار کافی می‌تواند تأثیر مثبتی بر توانایی ذهنی و عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته باشد.

 

وی در همین زمینه تصریح کرد: همچنین، نتایج یک مطالعه که در شماره 63 مجله تحقیقات تغذیه و مواد غذایی در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که خوردن صبحانه مناسب تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی، پیشرفت تحصیلی صعودی، کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان دارد و می‌تواند عوامل خطر زا برای سلامت شخص را کاهش دهد.

 

به گفته استاد دانشگاه، یک مطالعه مروری در سال 2019 صورت گرفت؛ نتایج حاصل از این مطالعه که در شماره 52 مجله تغذیه و سلامت منتشر گردید، تاثیر خوردن صبحانه بر توانایی ذهنی و عملکرد تحصیلی کودکان در حال تحصیل را تائید کرد.

 

رشیدفرد اظهار داشت: نتایج این ارزیابی نشان ‌دهنده اثرات مثبت خوردن صبحانه بود. عادت به خوردن منظم صبحانه مناسب و به مقدار کافی می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت فرد در دوران کودکی و بزرگسالی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

 

برچسب ها: تغذیه ، افزایش هوش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار