سازمان جهانی بهداشت  در کتابچه «پیشگیری از خودکشی، منبعی برای متخصصان رسانه» که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شده است، مواردی را در راستای انتشار مسئولانه اخبار خودکشی توسط رسانه‌ها متذکر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ 09 April 2023

به گزارش تابناک رضوی، سازمان جهانی بهداشت  در کتابچه «پیشگیری از خودکشی: منبعی برای متخصصان رسانه» که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شده است، مواردی را در راستای انتشار مسئولانه اخبار خودکشی توسط رسانه‌ها متذکر می‌شود:

۱. اطلاعات دقیقی در مورد محل و چگونگی کمک گرفتن برای افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، ارائه دهید.
۲. آموزش مردم در مورد حقایق خودکشی و پیشگیری از خودکشی، بدون افسانه‌سرایی.
۳. هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور احتیاط خاصی را به کار ببرید.
۴. هنگام مصاحبه با خانواده یا دوستان داغدار احتیاط کنید.
۵. توجه داشته باشید که خود متخصصان رسانه ممکن است تحت تأثیر داستان‌های مربوط به خودکشی قرار گیرند.
۶. داستان‌های مربوط به خودکشی را به صورت برجسته در منابع خبری منتشر نکنید  و چنین داستان‌هایی را بی‌جهت تکرار نکنید.
۷. از زبانی استفاده نکنید که خودکشی را امری موجه یا عادی جلوه می‌دهد؛  یا آن را به عنوان راه‌حلی سازنده برای مشکلات معرفی می‌کند.
۸. روش استفاده شده در خودکشی را به صراحت و با جزئیات شرح ندهید.
۹. از تیترهای هیجان انگیز استفاده نکنید.
۱۰. از عکس‌ها، فیلم‌های ویدئویی یا پیوندهای رسانه‌های دیجیتال استفاده نکنید.

نکته مهم در این کتابچه درباره خودکشی افراد مشهور این است که:

خودکشی سلبریتی‌ها ارزش خبری تلقی می‌شود و اغلب این طور در نظر گرفته می‌شود که باید به نفع خبری عموم مردم گزارش شود. با این حال، چنین گزارش‌هایی به‌ویژه به احتمال زیاد باعث کپی‌برداری در مدل خودکشی در افراد آسیب‌پذیر می‌شوند.

تجلیل از مرگ یک سلبریتی ممکن است به طور ناخواسته نشان دهد که جامعه به رفتار خودکشی احترام می‌گذارد و بنابراین ممکن است رفتار خودکشی را در دیگران ترویج دهد. به همین دلیل هنگام گزارش خودکشی افراد مشهور باید دقت ویژه‌ای داشت.

چنین گزارش‌هایی نباید خودکشی را پر زرق و برق کند یا روش خودکشی را با جزئیات توصیف کند. همچنین نباید در راستای موجه‌سازی و عادی‌سازیِ آن از عباراتی با حسن تعبیر و تلطیف شده به آن بپردازد تا اصل زشتی امر خودکشی پوشیده شود.

تمرکز بر زندگی افراد مشهور، نحوه کمک او به جامعه، و تأثیر منفی مرگ آنها بر دیگران به گزارش جزئیات اقدام خودکشی یا ارائه دلایل ساده برای اینکه چرا خودکشی رخ داده است، ترجیح داده می‌شود. علاوه بر این، زمانی که علت مرگ مشخص نیست، هنگام گزارش مرگ یک سلبریتی باید مراقب بود.

گمانه‌زنی رسانه‌ها در مورد خودکشی به عنوان دلیل احتمالی مرگ یک سلبریتی می‌تواند مضر باشد. بهتر است منتظر بمانیم تا علت مرگ مشخص شود و شرایط خاص را به دقت بررسی کنیم.

فراموش نکنیم که گزارش‌ها باید همیشه برای کسانی باشد که به دلیل مرگ مضطرب هستند یا ممکن است دچار خودکشی شوند یا آمادگی روانی برای انجام چنین کاری را دارند، شامل اطلاعاتی در مورد دسترسی به منابع پشتیبانی و کمک‌رسانی و مشاوره روانی و پزشکی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار