بکارگیری تغذیه سالم برای بیماران مبتلا به آسم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 23 February 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: راضیه حسینی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که راه‌های هوایی ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او ادامه داد: ۲ مشکل اصلی در آسم وجود تورم و افزایش مخاط (التهاب) در راه‌های هوایی و فشرده شدن عضلات اطراف راه‌های هوایی (برونکواسپاسم) است.

بکارگیری توصیه‌های تغذیه‌ای
حسینی تصریح کرد: مصرف روزانه دست کم یک لیتر مایعات برای رقیق ماندن ترشحات، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین E نظیر روغن زیتون، آووکادو، کنجد، استفاده از سبزی‌هایی مثل کاهو، گشنیز، اسفناج، تربچه، هویج، جعفری، شلغم، استفاده از کلم بروکلی و آب کلم به دلیل محتوای «سولفارافان» از جمله توصیه‌های تغذیه‌ای است که در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

او افزود: مصرف ماهی به میزان ۲ بار در هفته به دلیل محتوای امگا ۳ می‌تواند باعث کاهش سطح التهاب شود.

 

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان کرد: مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین و گشاد کردن مجاری هوایی در برخی افراد ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد.

حسینی اظهار کرد: محدود کردن مصرف قند، شکر، غذا‌های چرب، روغن جامد، نمک، فست فود و استفاده از لبنیات حاوی پروبیوتیک در رژیم غذایی می‌تواند برای بیماران مبتلا به آسم تاثیرگذار باشد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در بعضی از مطالعات دیده شده است که استفاده از مکمل منیزیم به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم می‌تواند از انقباض ماهیچه نایژه جلوگیری کند.

او اضافه کرد: ویتامین C (۱۰ تا ۳۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) ممکن است اثری مشابه آنتی هیستامین در بدن داشته باشد.

برچسب ها: تغذیه ، آسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار