کیفیت هوای مشهد با شاخص ۱۴۰ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ 19 February 2023

به گزارش تابناک رضوی، بنابر اعلام مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد و بر اساس آخرین اطلاعات واصله از ایستگاه‌های‌ فعال سطح شهر، کیفیت کنونی هوای مشهد با شاخص ۱۴۰ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. میانگین شاخص کیفیت هوا از کل ایستگاه‌های مشهد در ۲۴ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۱۴ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

در شرایط فعلی کیفیت هوای مناطق ایستگاه‌های ماشین ابزار، نخریسی ،لشکر، سجاد، الهیه، آوینی، چمن، شهر، سمزقند و سرافرازان هوای ناسالم برای گروه‌های حساس دارند و کیفیت هوای ایستگاه‌های خیام جنوبی و خیام شمالی هوای قابل قبول گزارش شده است.

در حال حاضر بیشترین غلظت آلودگی هوا از ایستگاه‌های آوینی و سرافرازان با شاخص ۱۲۵ گزارش شده است.

تغییرات ساعتی شاخص کیفیت هوای مشهد از ساعت ۲ بامداد امروز ۳۰ بهمن ماه با شاخص ۱۰۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس تا ساعت ۸ صبح امروز با شاخص ۱۱۴ در همان وضعیت روند افزایشی داشته است. درخصوص کیفیت هوای مشهد از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ روز هوای پاک، ۲۱۹ روز هوای قابل قبول، ۷۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها گزارش شده است.

طبق سیاهه منابع آلودگی هوای شهر مشهد ۳۳ درصد از کل ۱۰۰ درصد منابع تاثیرگذار در آلودگی هوا را خودروهای شخصی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که روزانه بالغ بر یک میلیون خودرو در سطح شهر مشهد تردد دارند و حجم بزرگی از آلودگی را تولید می‌کنند.

در شرایطی که کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش می‌شود، احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان وجود دارد و بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شاخص کلی کیفیت هوا در وضعیت پاک از صفر تا ۵۰ ای.کیو.آی و در وضعیت سالم بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی است. به همین ترتیب اگر شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی قرار بگیرد وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص عدد ۱۵۱ تا ۲۰۰ وضعیت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، عدد ۲۰۱ تا ۳۰۰ وضعیت خیلی ناسالم و بالاتر از عدد ۳۰۰ بحرانی و خطرناک را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار