تولیت آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) با اشاره به اهمیت زکات و نقش این فریضه الهی در زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره جامعه گفت: تشکیل نهادهایی مانند کمیته امداد امام(ره) و جهادکشاورزی که در جمع‌آوری و ساماندهی زکات فعالیت می‌کنند، از ره‌آوردها و دستاوردهای نظام اسلامی است.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ 15 February 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی روز سه‌شنبه در آیین پایانی جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه‌(س) در قم افزود: این نهادها هر سال باید عملکرد خود را ارزیابی کنند، و اقدام‌هایی که خوب و مفید بوده را استمرار دهند.

امام جمعه قم شفاف‌سازی را هم از جمله کارهایی که این نهادها باید انجام دهند ذکر کرد و گفت: طرح‌های کوتاه مدت و همچنین دراز مدت برای آینده نیز باید ارایه شود.

سعیدی با بیان اینکه دست اندرکاران امر زکات در برابر خداوند، معصومان، شهیدان، همچنین محرومان و مردم جامعه که مطالبه‌هایی دارند مسئول هستند و مورد سووال قرار می‌گیرند، یادآور شد: حضرت امام وظیفه خود را انجام دادند و به مجرد اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در این منصب بسیار خطیر قرار گرفتند، جز نخستین کارهایش راه‌اندازی کمیته امداد بود.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال از ما درباره این نهاد مقدس و درباره کارهایی که کرده و باید بکند، و آسیب‌هایی که ممکن است، متوجه آن شود، سئوال می‌کند، از این رو برای شما مسئولان، یک افتخار است که آسیب‌ها را از این مجموعه زدوده باشید.

رئیس شورای زکات قم همچنین با بیان اینکه محرومانی که از این نهاد شریف استفاده کردند و ایتامی که تحت سرپرستی قرار گرفتند نیز در مورد نحوه عملکرد آن از ما سئوال می‌کنند بیان داشت: باید از همین الان پاسخ را آماده کنید، و برای این کار نیز هر سال کارهای خود را مرور کرده و مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار دهید.

عضو خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: اندیشه‌ورزان با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های سازنده برای کمک به محرومان اقدام کنند.

زکات بهترین شیوه برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه است

رئیس هیات امنای کمیته امداد امام(ره) کشور نیز زکات را یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن فاصله موجود بین فقیر و غنی دانست و گفت: کمک‌های حکومتی و مردمی و نهادهای خیریه در همه کشورهای دنیا وجود دارد، ولی راهکاری که قرآن و دین اسلام برای کمک به محرومان مطرح کرده، از یک امتیاز ویژه برخوردار است.

حجت‌الاسلام محسن کازرونی همچنین با اشاره به تاکید قرآن به دادن زکات اظهار کرد: اگر جوامع و حکومت‌ها نتوانند، فاصله شدید بین فقیر و غنی را پُر کنند دچار مشکل می‌شوند، به همین علت باید به موضوع زکات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در کمیته امداد با بیان این نکته هیچ خوفی در زوال حکومت وجود ندارد، و نظام اسلامی به دلیل مردمی بودن پایدار خواهد ماند گفت: حضور بی‌سابقه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به‌رغم هجمه‌های رسانه‌ای، این حقیقت را به روشنی اثبات کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار