یونس شکرخواه:
عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران گفت: بلوغ روزنامه‌نگاری تیتر است و مانند یک قلاب، ماهی را از آب می‌کشد.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸ 01 January 2023

به گزارش تابناک رضوی، یونس شکرخواه در مراسم بزرگداشت روز ملی مشهد که با عنوان مشهد و ارتباطات میان فرهنگی، شامگاه گذشته ۱۰ دی‌ماه در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ممکن بود ساعت‌ها با هادی خانیکی در اتاق تیتر بنشینیم و برای یک روزنامه تیتر بزنیم، چراکه بلوغ روزنامه‌نگاری تیتر است و مانند یک قلاب، ماهی را از آب می‌کشد.

وی افزود: ما با آقای خانیکی انتهای خط رفاقت هستیم و وارد ۵۷ سالگی دوستی خود شده‌ایم اما کسی مثل من که از نزدیک با او کار کرده است می‌فهمد که زجر و گرفتاری برای او مساله است. او همیشه حواسش به حضور داشتن در نقاط وصل بود. آقای خانیکی رو به خودش است و مسئولیت را رو به خود می‌بیند، نه دیگری و همه‌جانبه در همه حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند. البته او سعی هم کرده است که نگذارد ارتباطات کاهنده بشود.

وی افزود: خانیکی فرصت حرکت در مثلثی را داشت که یک ضلع آن آکادمیک و محیط‌های آموزشی و دانشگاه بود و جنبه دوم او هم این بود که در محیط‌های رسانه‌ای بزرگ شد. ممکن بود ساعت‌ها در اتاق تیتر بنشینیم و برای یک روزنامه تیتر بزنیم، چراکه بلوغ روزنامه‌نگاری تیتر است. تیتر مانند یک قلاب، ماهی را از آب می‌کشد و سومین ضلع مثلث را هم محیط‌های مدنی پر می‌کند.

شکرخواه تصریح کرد: هادی خانیکی با توجه به اینکه در خانیک زندگی کرده است، خود را به یک کانون محلی سنجاق کرده و از آن کانون محلی مفهوم ملی را بیرون می‌کشد و نگاه بین‌المللی را دنبال می‌کند. البته صراحت او هم باعث شده است که نقدهایش را بتواند بگوید. باورهای مومنانه و خیلی چیزهای دیگر به هادی خانیکی کمک می‌کند تا هادی بدون اینکه اسمی از نسل‌ها بیاورد نسل ساکت را هم نگهداری کند. تا سال ۱۹۴۵ رسانه‌ها شبکه اجتماعی نیست و ما صدایی از آن نمی شنویم، اما پس از آن هادی به آن حوزه هم سرک کشیده است؛ بعد از نسل x به نسل y رسید و نسل z که خیلی‌ها با نسل z اوضاع را تحلیل می‌کنند که اصلا آن نسل هم z نیست.

هادی خانیکی ارتباطات را به رسانه‌ها تقلیل نداد

این استاد روزنامه‌نگاری عنوان کرد: هادی خانیکی درباره نسلی که آلفا شناخته می‌شود زیاد نوشته است‌. این نسل آلفا هست که جهان امروز از جمله جهان ما با آن مواجه است. آن محصول نسل وب است اما دیگر با مرورگرها کاری ندارد. آقای خانیکی هم سطح ملی را حفظ کرده است و هم سطح بین‌المللی را و بزرگ‌ترین کار او این بود که ارتباطات را به رسانه‌ها تقلیل نداد.

وی خاطرنشان کرد: او سوژه مورد نظر خود را پرورش می‌داد، پس از آن به ما ارائه می‌کرد و ما را صاحب عبارتی که ترکیب از مدیا و رئالیتی است، کرد. می‌گویند به خانمی گفتند دختر بچه ما زیباتر است یا عکسش؟ گفت عکسش از او زیباتر است. این ماجرای جهان معاصر ماست که عکس‌ها را به ما ارجاع می‌دهند و عکس هم از خودش زیباتر است. جنگ بین رسانه‌ها که هادی متوجه آن بود یک وضعیتی را برای ارتباطات ایران به وجود آورد که توانست برای رسانه‌سازی پیشگام باشد. قطعا در حوزه انجمن‌ها هم خواهیم دید که چقدر نهادهای صنفی و مدنی بوده که هادی خانیکی آن‌ها را بنیان گذاشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار