شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز با بیان اینکه بافت قدیمی، سرمایه امروز شهر شیراز است، گفت: اگر به دنبال مفاهیم ارزشمند و هویت شیراز هستیم، تنها راهش احیای بافت قدیم و برگشت ارزش‌هاست.
کد خبر: ۱۰۸۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷ 20 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی مصلی‌نژاد با بیان اینکه بافت قدیمی، سرمایه امروز شهر شیراز است، گفت: اگر به دنبال مفاهیم ارزشمند و هویت شیراز هستیم، تنها راهش احیای بافت قدیم و برگشت ارزش‌هاست.

مصلی‌نژاد بافت تاریخی و فرهنگی شیراز را ارزشمندترین سرمایه معنوی و کالبدی این کلانشهر و کشور دانست و افزود: هر گردشگر، زائر و مسافری که به شیراز سفر کند، حتما از محدوده بافت ارزشمند تاریخی شیراز هم بازدید خواهد کرد.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، قرارداشتن حرم‌های شریف امامزادگان، به ویژه حضرت شاهچراغ(ع)، سایر اماکن مذهبی و بناهای تاریخی و فرهنگی و گردشگری و جاذبه‌های منحصر به فرد در این محدوده را از قابلیت‌های این منطقه ذکر و اضافه کرد: به دلیل وجود این پتانسیل‌ها، اهمیت این منطقه بر کسی پوشیده نیست.

مصلی‌نژاد ادامه داد: نوع نگاه به مرمت و سنگفرش و معابر مناطق تاریخی در دنیا نسبت به دیگر مناطق متفاوت است.

او با اشاره به افزایش صدور مجوزهایی که نیاز به تعیین تکلیف و استعلام دارند، از کاهش بازه زمانی پاسخ به این استعلامات به کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: طی مدت اخیر ۳۰۰ مجوز تعمیرات جزیی کمتر از ٢٤ ساعت تعیین تکلیف شده است.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز با بیان اینکه تخفیف‌هایی که برای عوارض شهرداری پیش‌بینی شده است شامل این منطقه هم می‌شود، عنوان کرد: تا ٥ دی ماه امسال ٢٠ درصد تخفیف برای عوارض اعمال می‌شود.

مصلی‌نژاد به رایگان بودن تعیین تکلیف پلاک‌هایی که پایان کار نگرفته‌اند اشاره کرد و از تمدید مجوزهای گردشگری تا سال ١٤٠٢ و رایگان بودن آنها خبر داد و اعلام کرد که با هدف افزایش کیفیت زندگی در بافت، تمام پروانه‌های مسکونی نیز به صورت رایگان صادر می‌شود.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز همچنین از ارائه مشاوره حقوقی رایگان به ویژه در رابطه با وضعیت اسناد مالکیتی خبر داد و اعلام کرد که ١٣ پروژه از مجموع پروژه‌های اجرایی در این منطقه به پروژه‌های محرومیت زدایی اختصاص داده شده که اعتباری بالغ بر ٣٩ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها در سه محله محله سنگ سیاه، محله هجرت و تیموری و محله بالاکف و لب آب پیش‌بینی شده است.

مصلی‌نژاد همچنین با بیان اینکه ٥٠ درصد از تعداد پروژه‌های افتتاح شده اخیر در شیراز مربوط به این منطقه بوده است، تعداد پروژه‌های افتتاح شده امسال در این منطقه را ٢٧ پروژه با اعتباری بالغ بر ١٢٧ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ٢١ پروژه دیگر نیز با ٧٥ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست و ۲۶ پروژه هم در دست اخذ پیمانکار با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار قرار دارد.

او خاطرنشان کرد: پروژه‌های در دست اقدام در قالب طرح احیای بافت قدیم شیراز، جداره سازی خیابان حضرتی و فرعی‌ها، محله بالاکف و فرعی‌ها، مرمت و بهسازی پارک‌های محله‌ای، مسجد ام احمد، احداث پایگاه انبار بحران، احداث سرویس بهداشتی، دفع آبهای سطحی خیابان تختی، ساماندهی آرامگاه شیخ روزبهان، احیای میدان توپخانه، جداره سازی و مرمت دروازه اصفهان و ...اجرایی خواهند شد.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به لایروبی جداول سطح منطقه، برون سپاری، اجرای بند ١٤ ماده ٥٥ مبنی بر تعیین تکلیف پلاک، پلمپ ۱۳ ضایعاتی در سطح منطقه، نورپردازی معابر، فضاسازی، همکاری با مساجد و موکب‌ها و ...اشاره و آنها را در شمار اقداماتی عنوان کرد که در حوزه اجرایی و خدمات شهری انجام شده است.

مصلی‌نژاد همچنین با بیان اینکه ٨٠٠ پلاک که خطرساز هستند و باید رفع خطر شوند در این منطقه شناسایی و به مالکین برای رفع آنها اعلام شده است، گفت: بیش از ٣٠٠ پلاک از مجموع این پلاک‌ها میراثی هستند که باید با تصمیم مراجع قضایی و میراثی تعیین تکلیف شوند.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل نبود تمایل به سرمایه‌گذاری در این محدوده با وجود معافیت‌ها چیست؟ گفت: بافت تاریخی و فرهنگی شیراز یکباره شکل نگرفته که در یک بازه زمانی شش و هفت ساله بتوان هویت آن را برگرداند، لذا انجام تنها یکسری اقدامات در این بافت مانند سنگفرش مدنظر نیست و زیرساخت‌های مختلف باید ایجاد شود، طبیعتا آهنگ بازگشت به هویت، که چند سال است که جدی شده، اقدامی زمان‌بر خواهد بود.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز همچنین اظهار کرد: نگاه حمایتی شورای ششم شهر شیراز به بافت تاریخی این کلانشهر ویژه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار