علیرضا خوش گفتار
کد خبر: ۱۰۸۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ 19 December 2022

تابناک رضوی/ ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، فن وهنری است که به آن تنظیم بازار می گویند. اهمیت حفظ این تعادل در با

مرغ ما هم غاز شد

زار کالا های اساسی پروتئینی مانند گوشت مرغ بیشتر است. در بیش از چهار دهه گذشته مداخلات دولت و تولیدکنندگان به نفع افزایش یا کاهش عرضه در شکلهایی مانند توزیع مرغ وارداتی منجمد، خرید و ذخیره مرغ مازاد از تولیدکنندگان، معدوم کردن جوجه های یک روزه و حتی آتش سوزی شبه عمدی در برخی مرغداریها! ظهور و بروز داشته است.

اما اینکه جامعه مصرف کنندگان در حمایت از تولید کنندگان همنوا شوند و به سمت مصرف و ذخیره سازی روی بیاورند چندان پر سابقه نیست. این استقبال به گونه ای بود که وزیر جهاد کشاورزی از تنظیم بازار مردمی مرغ قدردانی کرد و گفت: « اتحادیه های مردمی از مردم برای تنظیم بازار مرغ کمک گرفتند و برای اولین بار در 40سال صف خرید برای حمایت از تولید کننده تشکیل شد.»
15 آذر اتحادیه مرغداران کشور از مردم خواست با ذخیره سازی گوشت مرغ در منازل به تنظیم بازار کمک کنند. مردم با ذخیره‌سازی خانگی مرغ موجب می‌شوند قیمت مرغ در ماه آینده افزایش نداشته باشد.
مردم در واکنش به این پیام برای خرید اقدام کردند به گونه ای که حبیب‌اله اسداله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور – در 19 آذر -گفت: بعداز درخواست از مردم برای مبادرت به خرید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ، در چند روز گذشته میزان خرید در کشور حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.
از دیدگاه ارتباطی و تولید پیام؛ اتحادیه مرغداران که مجمعی صنفی است از مردم در جمله ای صریح کمک می خواهد. این پیام اتحادیه به مردم رسید و به آن جواب دادند و هر دو سود بُردند یا می بَرند.
غاز پنداری مرغ همسایه
اگر این توافق جمعی برای حمایت از کالای داخلی در یک کشور غربی شکل گرفته بود؛ رسانه های جمعی و فضای مجازی به هر دلیلی آن را در چشممان فرو می کردند. ولی حالا که در کشور خودمان رخ داده حتی چندان به چشم رسانه های داخلی هم نیامد.
در شرایط این روزهای کشور که رسانه های معاند، مخالف و حتی رقیب در تصویری غیر واقعی از جامعه ایرانی، آن را دو قطبی نشان می دهند؛ این همگرایی قابل توجه است و نشان دهنده آن است که دشمن در محاسبه درباره جامعه ایرانی باز هم به خطا رفته است.
نکته مهم دیگر اینکه این بار مردم با عدد و رقم و قابل اندازه گیری برای اثبات همگرایی با هم متحد شدند و گرنه همگرایی مردم همه ساله در مناسبت های مختلف، بارها و بارها دوستان را امیدوار و دشمنان را نا امید کرده بود.
باید به این موضوع هم توجه داشت که مردم پای کار اقتصاد درون زا که از مبانی اقتصاد مقاومتی است هستند اگر:
اولا: پیام ساده و شفاف دریافت کنند.
ثانیا: پاداش مشارکتشان را متناسب و به موقع بگیرند.
ثالثا: به پیام، منبع پیام و کانالهای ارتباطی (رسانه ها) اعتماد و اطمینان کنند.
اگر در ماههای آینده نتیجه مشارکت عمومی در حمایت از تولید داخلی، ثبات قیمت مرغ باشد باز هم روی کمک و همیاری مردم می شود حساب کرد.
البته از این رخداد نکات دیگری هم برای اعتمادسازی دو سویه مردم و حکمرانی می توان نتیجه گرفت که حتما عُقلا در آن اندیشه می کنند.

علیرضا خوش گفتار/ کارشناس ارشد ارتباطات، فعال رسانه ای

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار