موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه برای اولین بار در طرحی نو، تلاش کرده تا به عنوان یک دانشگاه نسل سوم و کارآفرین، دانشجویان این دانشگاه را به سمت کارآفرینی سوق دهد.
کد خبر: ۱۰۸۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ 19 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خلیل جلیلی رئیس موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه، امروز(27 آذر) در حاشیه برگزاری اولین رویداد نمایشگاهی استارتاپ‌های دانشجویان این دانشگاه با اشاره به تلاش برای سوق دادن دانشجویان این موسسه به سمت کارآفرینی، اظهار کرد: در این راستا در درس کارآفرینی این دانشجویان نوآوری و تحولاتی را بوجود آورده‌ایم تا خروجی آن منتهی به تحویل فارغ التحصیلانی خلاق و کارآفرین به جامعه شود. 

وی ادامه داد: طبق این برنامه، برای دانشجویان مقطع ارشد یک پروسه دو ساله و برای دانشجویان کارشناسی یک پروسه چهارساله در نظر گرفته‌ایم که البته پروسه چهارساله دانشجویان مقطع کارشناسی هم به دو پرسه دو ساله تقسیم شده است. 

رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: براین اساس در پروسه دو سالهِ اول، موضوع و مفهوم کارآفرینی را بین دانشجویان کارشناسی گسترش خواهیم داد و دراین رابطه فرهنگ سازی خواهیم کرد و تلاش می شود تا ذهنیت این دانشجویان را از دانش آموزی صرف بیرون آورده و به سمت دانشجوی کارآفرین، خلاق و مشتاق سوق دهیم. 

وی شروع این پروسه را با تهیه یک بانک اطلاعاتی از دانشجویان جدیدالورود و مهارت های آنها عنوان کرد و افزود: در گام بعدی، دورهمی‌ها ، رویدادها و کارگاه های مختلفی را برگزار خواهیم کرد که در این برنامه ها از اساتید کارآفرینی،  مدیران مراکز رشد و مدیران شرکت های دانش بنیان و افراد فعال در این حوزه دعوت خواهیم کرد تا از کارآفرینی برای دانشجویان بگویند و تجربیات خود را به آنها منتقل کنند. 

جلیلی ادامه داد: پس از اینکه طی مدت دوسال( به مدت چهار ترم) این برنامه ها را برای دانشجویان برگزار کردیم، وارد پروسه دوساله بعدی خواهیم شد که آن توانمندسازی دانشجویان است. 

وی تصریح کرد: در این پروسه، برای هرکدام از گروه‌های علمی دانشگاه مانند گروه معماری، کامپیوتر، عمران و... یکسری بسته های توانمندسازی و مهارت آموزی متناسب با بازار کار تعریف می کنیم تا دانش فنی دانشجویان هرگروه در بازار کار افزایش پیدا کند. 

رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه اضافه کرد: درس کارآفرینی در ترم چهار و پنج برای دانشجویان تمام رشته ها تعریف شده و همه دانشجویان موظف هستند که این درس را بگذرانند و تا پیش از اینکه ما تحولاتی را در این برنامه بوجود آوریم، دانشجویان این درس را تنها صرفا به شکل تئوری می گذراندند. 

وی به نوآوری که موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه در این درس بوجود آورده اشاره کرد و گفت: در این راستا، پس از اینکه طی پروسه ای دوساله دانشجویان را با موضوع و اهمیت کارآفرینی آشنا کردیم، زمانی که به ترم چهار و پنج و زمان گذراندن درس کارآفرینی می رسند، در این مرحله به جای روش سنتی ارائه درس کارآفرینی، 13 کارگاه هدفمند تعریف شده که از ایده تا بوم کسب و کار را پوشش می‌دهد و دانشجویان با 13 استاد متخصص از بین مدیران مراکز رشد، پارک، شرکت های دانش بنیان و اساتید برجسته استان، به صورت عملی و هدفمند مفهوم کارآفرینی را می‌آموزند. 

جلیلی افزود: دانشجویان با گذراندن این کارگاه‌ها تیم سازی انجام می دهند و هر تیم هم روی یک ایده خلاقانه و نوآورانه کار می کند و منتورینگ اتفاق می افتد، به شکلی که در هر کارگاه مطالب مورد نیاز برای تقویت و پخته کردن آن ایده آموزش داده می شود. 

وی ادامه داد: در نهایت خروجی هر درس کارآفرینی به یک رویداد پایانی منتهی می شود، رویدادی که در آن دانشجویان علاوه بر اینکه نمره درس کارآفرینی را می گیرند، تیم هایی از آنها هم که ایده هایشان قابلیت تجاری سازی دارد و می توان آن ایده را ادامه داد شناسایی کرده و به پارک علم و فناوری معرفی خواهیم کرد. 

رئیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه اضافه کرد: درترم گذشته حدود 54 ایده توسط تیم های دانشجویی در این طرح معرفی شد که از این بین هشت ایده را که پتانسیل تجاری سازی دارند را انتخاب کردیم و امروز(یکشنبه) طی نمایشگاهی به معرفی ایده خود می پردازند و ما نیز آنها را به مرکز "منش" پارک علم و فناوری معرفی می کنیم.

به گفته این مسئول، هدف نهایی از اجرای این برنامه تربیت دانشجویان کارآفرین، ارتقاء سطح کارآفرینی، شناخته شدن موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به عنوان یک دانشگاه نسل سوم و کارآفرین و سوق دادن دانشجویان به سمت کارآفرینی و اشتغال است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار