تابناک هرمزگان// مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از طنین آوای ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر با آمدن پرندگان زیبایی چون پلیکان پا خاکستری، باکلان ها، انواع زنبورخور، چکاوک و فلامینگو در ذخیره گاه زیست کُره جنگل های دریایی حَرّا و تالاب های آن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 17 December 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان//سید محمد هاشم داخته اظهار کرد: ذخیره گاه زیست کُره حَرّا و تالاب های آن یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در کشور است که سالیانه در فصل های پاییز و زمستان پرندگان از نقاط مختلف جهان به ویژه نیم کره شمالس در دسته های بزرگ برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: خشک شدن برخی دریاچه ها در داخل کشور، آلوده بودن برخی از زیستگاه ها و شلوغ بودن حواشی برخی از آنها در ایران و جهان، قشم را به یکی از بهترین زیستگاه ها مبدل کرده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: تنوع بالای آبزیان و برکه های فصلی، تنوع زیستگاهی، آرامش محیط، دور بودن از دسترس انسان و دمای مناسب در فصل زمستان نیز از دیگر عواملی است که پرندگان مهاجر کمیاب را هر ساله به این منطقه می کشاند.

داخته اضافه کرد: نزدیک به نیمی از پرندگان ایران به تناسب فصل در جزیره قشم حضور دارند و تاکنون بیش از ۲۵۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در چهار فصل در زیستگاه های گوناگون جزیره قشم شناسایی شده اند که در فصول پاییز و زمستان عده و گونه پرندگان مهاجر بیشتر از نیمه گرم سال است. زاد و ولد گونه های پرندگان خشکی زی قشم مورد استثنایی است و طبق آمارهای موجود بیش از ۱۰۰ گونه است.

وی گفت: برخی گونه ها مثل جغد کوچک خالدار جنوبی، سلیم خرچنگ خوار و پلیکان پاحاکستری نیز به علت تعداد محدود آنها در ایران و خاورمیانه حائز توجه هستند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در منطقه ژئو پارک جهانی قشم شاهین کبود برای نخستین بار در قشم و (ایران) در سال ۲۰۰۲ میلادی دیده و ثبت شده است که هر ساله در فصل بهار برای زادآوری به جزیره قشم مراجعه می کنند.

وی بیان کرد: وجود بسترهای بسیار مناسب ماسه ای و گِلی و درختان حَرّا از لحاظ تغذیه تعداد زیادی از پرندگان مثل پلیکان پا خاکستری، باکلان، حواصیل ها و نوک پارویی، فلامینگوی بزرگ، طیف وسیعی از پرندگان کنار آبچر مثل سلیم ها، آبچلیک ها و نیز ها دهها گونه از کاکایی ها و پرستوهای دریایی اهمیت فراوانی دارد.

داخته اعلام کرد: بهترین زمان پرنده نگری در ژئوپارک جهانی قشم فصل های پاییز و زمستان است که پرنده شناسان و گردشگران داخلی و خارجی می توانند انواع پرندگان شاخص از جمله سسک گلو سفید بیابانی، شهد خوار، سسک بیابانی، نوک خنجری، سنگ چشم ها، باکلان، و انواع حواصیل ها را از نزدیک مشاهده کنند.

وی اظهار کرد: گونه های متعددی از شاهین شکلان شامل لیل، بحری، بالابان، انواع دلیجه ها و پیغوها و نیز انواع عقاب ها از جمله عقاب خالدار بزرگ، عقاب ماهی خوار، عقاب شاهی، عقاب دشتی و نیز سارگپه ها و سنقرها از دیگر پرندگان شاخص ژئوپارک جهانی جزیره قشم برای پرنده نگری هستند.

به گزارش ایرنا، پرنده نگری (Bird watching) از شاخه‌های طبعیت‌ گردی و بوم‌ گردی است و با پرنده‌ شناسی متفاوت است. یک پرنده‌ نگر بدون هیچ‌ گونه تصرف و دخالت در زندگی طبیعی پرندگان تنها به تماشای آنها در طبیعت می‌ پردازد، اما یک پرنده‌ شناس بر مبنای تحقیق علمی از نزدیک به بررسی ژنتیک، عادات و رفتار گونه‌ های مختلف پرندگان می‌ پردازد.

پرنده‌ نگری لذت مشاهده پرندگان، بدون تماس و لمس پرنده‌ ها در زیست‌گاه‌ های طبیعی آنها است؛ در این شیوه، مخاطبان به رصد پرندگان پرداخته و از تماشای آنها لذت می‌ برند. امروزه پرنده‌ نگری پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در جهان است که علاوه بر جذب گردشگر و جلب توجه اقشار مختلف جامعه در حفاظت از زیستگاه‌ های طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می‌ کند.

طبیعت‌ گردی اصول و قواعدی بر مدار احترام به منابع‌ طبیعی، حیات‌ وحش و محیط‌ زیست دارد و آداب پرنده‌ نگری علاوه بر همه اینها تاکید دارد گردشگری که وارد طبیعت می‌ شود نباید به لانه پرندگان نزدیک شود، نباید به تخم پرنده دست بزند، نباید در تغذیه آنها دخالت کند، نباید از ایجاد صدا برای جذب پرنده استفاده کند و یا آرامش آنها را به هم بزند.

در حال حاضر پرنده‌ نگری حتی به عنوان یک صنعت در بیشتر کشورهای جهان رونق پیدا کرده و افراد برای گذران اوقات فراغت به تماشای پرندگان می‌ پردازند و اگر حرفه‌ای‌ تر باشند از آنها عکاسی هم می‌ کنند، بر همین اساس در بسیاری از کلان‌ شهرها اماکن مدیریت‌ شده برای تفرج و تماشای پرندگان و بهره‌ گیری از ظرفیت بالقوه آنها در تحقیقات، آموزش و گذران اوقات فراغت، احداث می‌ کنند.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حَرّا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

این روزها و با ورود پرندگان مهاجر به جزیره قشم سرزمین عجایب هفتگانه چشم انداز زیبای جنگل های حرا در شمال غربی این جزیره به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی خلیج فارس، پرنده نگاران و پژوهشگران داخلی و خارجی را بسوی خود می خواند.

قشم، بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان و دارای بیشترین سواحل در کشور است و هر سال پذیرای پرندگان مهاجر از اقصی نقاط جهان و مسافران و گردشگران علاقمند به این عرصه است.

انتهای پیام//

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار