مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دربردارنده دو چالش بهداشتی و اقتصادی است و ایجاد سویه های جدیدی که ممکن است به جمعیت انسانی سرایت کند بسیار جدی باید تلقی شود و از دیدگاه اقتصادی نیز با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹ 11 December 2022

به گزارش تابناک رضوی، دکتر جواد اعلمی با بیان این مطلب تاکید کرد: از دیدگاه اقتصادی نیز این اتفاق با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: شرایط دمایی و اپیدمیولوژیک، خطر بروز بیماری را افزایش می دهد و گستردگی تبعات بیماری، اجازه نمی دهد که یک دستگاه به تنهایی بتواند کنترل بیماری را عهده دار شود لذا هماهنگی بین بخشی ضرورت انکارناپذیری است و هدف از تشکیل جلسه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه است.

وی در این جلسه عنوان داشت: با توجه به وضعیت برودت دما و اینکه در مسیر عبور پرندگان‌مهاجر هستیم ضروری است که تدابیر پیشگیرانه به صورت جدی پیگیری شود تا مخاطره ای متوجه صنعت طیور استان نشود.

اعلمی تصریح کرد: محدودیت اعتبارات، عدم کنترل کامل محورهای مواصلانی، بروز رفتار های پرخطر از سوی مرغداران، عدم استقبال برخی از تولیدکنندگان مرغ تخم گذار از واکسیناسیون و... ازجمله مهم ترین معضلات برای پیشگیری از بیماری است.

یادآور می شود جمعیت انواع طیور صنعتی استان به ۲۸ میلیون قطعه می رسد که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای این صنعت به عنوان یک خطر بزرگ، تلقی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار