رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: هرچه ویروس کرونا و شیوع آن موجب وارد آمدن ضربه بر پیکره این صنعت درآمدزا شد ناآرامی‌های اخیر در کشور به همان اندازه و حتی بیشتر موجب افت چشمگیر ورود گردشگران سلامت به کشور و استان شده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ 06 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، حسین نیکونام با بیان این مطلب افزود:از سال ۱۴۰۰ و فراگیری واکسیناسیون در ایران و جهان تقریبا از وضعیت چالشی در خصوص ورود گردشگران سلامت خارج شدیم و از فروردین امسال شاهد رشد در این حوزه بودیم.

وی ادامه داد:این وضعیت رو به مطلوب در ماههای اردیبهشت تا مردادماه در وضعیت بسیار عالی قرار گرفت به طوری که از لحاظ آمار ورود در این بخش به وضعیت نیمه نخست سال ۹۸ نزدیک شدیم که البته بیش از ۸۰ درصد ورودی گردشگران سلامت ما از مبدا کشور عراق بودند.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: از اوایل شهریور ماه شاهد افتی محسوس در ورود مسافران بودیم که علت اصلی آن همزمانی با مراسم اربعین بود که به دلیل اهمیت این آیین مذهبی در کشور عراق از ۱۵ روز قبل از اربعین شاهد کاهش گردشگران عراقی بودیم.

نیکونام افزود: بعد از ایام اربعین نیز، آغاز ناآرامی‌ها در کشور به شدت بر میزان ورود گردشگران سلامت از کشورهای عراق و افغانستان تاثیر منفی گذاشت به طوری که به جرات می توان گفت که این وضعیت ما را به شرایط چالشی این صنعت در ایام کرونا بازگرداند.

وی تاکید کرد: گردشگری سلامت صنعتی لطیف، ظریف و بسیار حساس است بنابراین کوچک‌ترین تنش اقتصادی، امنیتی و حتی سلامتی در کشورهای بازار هدف و کشور میزبان، موجب اثرگذاری و تنش در ورود گردشگران می شود.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: ناآرامی های اخیر در کشور به صورت جدی به بدنه گردشگری سلامت در کشور و مشهد لطمه زد و از اواخر شهریور و نیز ماه مهر میزان ورود گردشگران از کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه به کشور ما بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت.

نیکونام افزود: در حوزه ورود گردشگران سلامت از اروپا این اتفاق عمیق تر بود به گونه ای که اکنون شاهد کاهش بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصدی میزان ورود آنان هستیم.

وی اضافه کرد: این وضعیت به شکلی است که وقت‌های رزرو شده قبلی گردشگران در این بخش طی این مدت به شکل گسترده ای لغو شده است و یک بار دیگر شاهد وارد آمدن آسیب جدی به این صنعت هستیم در حالی که بسیاری از شرکتها دوباره زیرساختهای خود را از نظر نیروی انسانی تقویت کرده بودند اما با این شرایط دوباره بازخورد منفی شدیدی را تجربه کردند.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: تحمیل هزینه‌های هنگفت و توقف اجرای طرحهای توسعه، توقف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کلان در این حوزه از آسیبهای دیگر تحمیل شده به این صنعت است.

نیکونام افزود: کند شدن اجرا و توسعه شهرکهای گردشگر سلامت از دیگر آسیب های وضعیت اخیر است که لازم است مسوولان کشور این مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: ۲۱ هزار و ۳۵۴ گردشگر سلامت طی نیمه نخست امسال با ۸۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال از مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار