پایش مستمر دامپزشکی استان در تمامی واحدهای پرورش طیور برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 06 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، دکتر شهرام‌شرقی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: عدم وجود بیماری یادشده که جزء بیماریهای مشترک بین انسان و دام است طی اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و نیز مراقبت فعال این بیماری در سال جاری به اثبات رسید که طی آن 4263 مورد بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور انجام و بیش از 12 هزار و 522 مورد نمونه برداری از طیور این واحدها انجام شده و نتایج آزمایشگاهی، حدود 11 هزار آزمایش در آزمایشگاه های تحت پوشش این اداره کل بیانگر عدم وجود بیماری یادشده درکل جمعیت طیور استان می باشد.

وی افزود: بروز همه گیری آنفلوانزای پرندگان طی سال های گذشته در طیور صنعتی و بومی کشور های مختلف جهان و برخی استان ها احتمال وجود آلودگی و گردش تیپ های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی و صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده است و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس های جدید و حتی تیپ های نامتعارف در کشور وجود دارد.

وی اعلام داشت: در این میان پرندگان بومی وسنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر بیمار شده و ویروس را تکثیر و دفع کرده و باعث انتشار ویروس عامل بیماری در محیط گردد.

او افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی ویروس احتمال انتقال به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد لذا لازم است با اجرای طرح هایی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از وجود و عدم وجود تحت تیپ های فوق به طور مستمر آگاه بوده و به موقع اقدام لازم را انجام داد.

شرقی افزود: با توجه به بررسی های به عمل آمده در سال جاری، موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تا کنون مشاهده نشده است.

وی از مرغداران و دامپزشکان واحدهای صنعتی پرورش طیور خواست تا در صورت مشاهده تلفات نامتعارف در واحدهای پرورش طیور مراتب را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی اطلاع داده و یا با سامانه 300001512 در ارتباط باشند و نیز مرغداران نسبت به رعایت دستورالعمل های قرنطینه ای و بهداشتی دامپزشکی اقدام جدی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار