استاندار مازندران گفت: با ساخت پل زیر قوسی سد گلورد، علاوه بر ایجاد جاده دسترسی امن برای اهالی، این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری در استان تبدیل خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲ 03 November 2022

به گزارش تابناک مازندران، عصر امروز پنجشنبه ۱۴۰۱/۸/۱۲ سید محمود حسینی پور استاندار مازندران، شریعتی نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، علیخانی کوشکک معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، فتح الله پور رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی، یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، میرزایی و بابایی فرمانداران بهشهر و نکا و سایر مسئولین از سد گلورد بازدید کردند. 

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

سیدمحمود حسینی پور در این بازدید ۴ساعته اظهار کرد: سد گلورد یکی از پروژه های بزرگ استان مازندران است و پل ارتباطی روستاهای بالادست بهشهر از نیازهای اصلی مردم‌منطقه بهشهر در طول سالیان مختلف بوده است که نیمه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد. 

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

وی خاطرنشان کرد: با ساخت پل زیر قوسی سد گلورد، علاوه بر ایجاد جاده دسترسی امن برای اهالی، این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری در استان تبدیل خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

استاندار مازندران افزود: با توجه به اینکه سد گلورد چند سالی معطل بود سد گلورد، بعد از سفر ریاست جمهوری اعتبارات ۳۰۰ میلیارد تومانی برای ادامه و تکمیل سد گلورد در سفر آیت الله رییسی، رییس جمهور به مازندران اختصاص یافت و در حال حاضر مانعی برای تکمیل سد نداریم. 

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

حسینی پور گفت: ۷۵ درصد کار ساخت سد گلورد انجام شده و پل ارتباطی سد گلورد برای روستاهای بالادست بهشهر در حال ساخت است که کار سازه ها انجام شد و فنداسیون در حال انجام است و مقرر شد که در تابستان ۱۴۰۲ آماده به بهره برداری می رسد. 

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

 

وی افزود: روستای رودبار روستای جدیدی است که با زیر آب رفتن روستای قبلی با آبگیری سد گلورد بنا شده و اکنون مشکلاتی همچون‌ مشکلات منابع طبیعی، آب، برق، مسجد و اِلِمان شهید روستای رودبار دامن‌گیر مردم است و همچنین روستاهای ولم و شهرداری هم در بخش منابع طبیعی  با مشکلاتی روبرو هستند که مقرر شد با کمک منابع طبیعی، آب منطقه ای و گردشگری حل و فصل شود.

استاندار مازندران یادآور شد: المان های زیبا و رمپ های پیاده روی طراحی شده برای پل ارتباطی بر روی سد گلورد می تواند این منطقه بکر طبیعی را به مقصد گردشگری داخلی و خارجی تبدیل کند.

وی افزود: فرایند احداث پل ارتباطی سد گلورد در حوزه بهشهر به دلیل برخی مشکلات میراث و منطقه ای طولانی شد. 

استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران  

نماینده عالی دولت در مازندران خاطر نشان کرد: توجه به وجود منطقه گردشگری عباس آباد بهشهر، پل ارتباطی بر روی سد گلورد هم در کنار راه دسترسی روستاهای بالادست بهشهر این‌منطقه را مقصد مهم گردشگری تبدیل کند.

حسینی پور گفت: آبگیری اولیه سد گلورد انجام شد و برای تحقق کامل آن، به بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که شرکت آب منطقه ای با جدیت پیگیر این موضوع است و بعد از اتمام ساخت و بهره برداری پل ارتباطی، سد به طور کامل آبگیری و آب شرب منطقه بهشهر، نکا و گلوگاه و همچنین آب کشاورزی این‌مناطق از این سد تامین‌می شود.

وی گفت: پل ارتباطی سد گلورد بر روی سد و همچنین فراهم کردن منطقه گردشگری در اطراف سد، بزرگترین طرح گردشگری و طبیعت گردی و تفریحات سالم مختلف است که با بهره‌ برداری می تواند اشتغال زایی مناسبی را برای روستاییان‌منطقه فراهم کند که باید در حوزه بومگردی و گردشگری از هم اکنون وارد کار شوند که این منطقه آینده درخشانی برای مردم خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت ایول نیز به عنوان سازنده سد گلورد گفت: سد گلورد از سال ۸۰ تا ۸۵ توسط شرکت سابیر که راه دسترسی به پروژه و تونل انحراف و تاسیسات جانبی را در اختیار داشت و ما از سال ۸۸  شرکت ایول بدنه سد، آب بندی سد و سرریز و تاسیسات جانبی را در اختیار گرفتیم.

سالار علیاری افزود: از ابتدای تحویل پروژه ۸۷ میلیارد تومان اعتبار داشتیم و اکنون با تعدیل و افزایش قیمت ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که از سال ۹۶ که آب‌گیری اولیه انجام شد به دلیل کمبود اعتبارات و انجام راه دسترسی روستاییان اکنون تنها ۲۰ درصد آبگیری انجام شده و معطل احداث پل دسترسی برای روستاییان بالادست هستیم.

وی گفت: مشکل اصلی ما اعتبارات بود که اگر اعتبارات به موقع تزریق می شد ۶۰ ماهه تمام‌می شد و اکنون به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم تا پروژه به اتمام برسد و در صورت تزریق اعتبار تا یکسال آینده سد به طور کامل به بهره برداری می رسد.

سدگلورد با ظرفیت ۱۰۷ میلیون متر مکعب در حالی پس از پنج سال از افتتاح رسمی همچنان سالانه فقط حدود ۲۰ درصد آبگیری می شود که نقش این سد علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی ، نقش محوری در رونق گردشگری و حل مشکلات زیست محیطی تالاب بین‌المللی میانکاله دارد.

سد گلورد در شرق مازندران ساخته شده ، منطقه ای که از یک سو همواره اراضی کشاورزی آن با کمبود آب مواجه بوده است و از سوی دیگر جاری شدن سیلاب های متعدد در فصول پربارش جان و مال مردمان را به خطر می انداخت.

خبر: الهام زارعی

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
پنجشنبه ۱۴۰۱/۸/۱۲ سید محمود حسینی پور استاندار مازندران، شریعتی نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، علیخانی کوشکک معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، فتح الله پور رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی، یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، میرزایی و بابایی فرمانداران بهشهر و نکا و سایر مسئولین از سد گلورد بازدید کردند.
نکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
استفاده از ظرفیت سد گلورد در توسعه گردشگری استان مازندران بشود منطقه است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار