مروری بر روزنامه های امروز پانزدهم مهر ماه؛
تغيير غيرمجاز کاربري طي 5 سال گذشته در استان و پرداخت صددرصد اعتبارات دفتر مقام معظم رهبري در بخش کشاورزي در کانون توجه روزنامه های امروز است حال آنکه روزنامه های امروز در گزارش هایی به موضوع افزایش نگران کننده تصادفات در محور های روستایی و کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی استان پرداخته اند.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 07 October 2015
هزار و 450 مورد تغيير غيرمجاز کاربري طي 5 سال گذشته در استان و پرداخت صددرصد اعتبارات دفتر مقام معظم رهبري در بخش جهادکشاورزي در کانون توجه روزنامه های امروز است حال آنکه روزنامه های امروز در گزارش هایی به موضوع  افزایش نگران کننده تصادفات در محور های روستایی و کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی استان پرداخته اند.


در ادامه می‌توانید، روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه پانزدهم مهر ماه را مرور کنید.

»
روزنامه خراسان شمالی« تیتر یک امروز خود را به موضوع هزار و 450 مورد تغيير غيرمجاز کاربري طي 5 سال گذشته در استان اختصاص داده است. خراسان شمالی در این گزارش با تیتر «1450 کاربري غيرمجاز« می نویسد: هزار و 450 مورد تغيير غيرمجاز کاربري طي 5 سال گذشته در خراسان شمالي انجام شده است که از اين تعداد براي 850 مورد پرونده تشکيل شده و 600 مورد هم شاکي نداشته است.این سخنان رئيس کل دادگستري خراسان شمالي است اودر ادامه سخنانش گفت: طي 5 سال گذشته، حدود 850 پرونده تغيير غيرمجاز کاربري در خراسان شمالي تشکيل شد که بيش از 800 مورد آن به صدور رأي منتهي شد و از اين تعداد 260 تا 270 پرونده محکوميت است که 84 مورد از آن هنوز اجرا نشده و آماده اجرا و تخريب بناهاي غيرمجاز است که بايد براي اجرا پي گيري شود و بقيه اجرا شده است
او در سخنان خود با انتقاد از کوتاهی که در شکايت عليه مديران و مسئولاني که تغيير کاربري داده اند، کوتاهي شده است و مي شود و تعداد زيادي از اين تغيير غيرمجاز کاربري ها به مديران و مسئولان و کارکنان دولت مربوط مي شود که بهتر است آماري در اين باره ارائه نشود.
وی ادامه می دهد: اما بايد شجاعت داشته و بدانند که نبايد از آن ها خوفي داشته باشند و مسئولان قضايي قاطعانه با متخلفان برخورد مي کنند. البته اين را هم گفت که بيشترين کوتاهي ها به گذشته مربوط مي شود و البته از يک سال گذشته حرکتي آغاز و پرونده حتي عليه مسئولان تشکيل شده است.
حجت الاسلام قدرتي در عين حال از وجود 600 مورد تغيير غيرمجاز کاربري در استان خبر داد تاکنون جهادکشاورزي از مجرمان اين تغيير کاربري ها شکايت نکرده است و پرونده ها را بايد آماده کند و به دادسرا بفرستد و بايد در انجام وظايف شان تسريع کنند و طبق قانون به محض اين که جرمي مشاهده شود بايد به دادسرا گزارش داده شود و مسئولاني که اين جرم ها را ديده و گزارش نکرده اند، خود اين گزارش ندادن جرم است و خود مجرم و قابل تعقيب هستند. مسئولان وظيفه دارند هر جا جرمي مشاهده کردند آن جرم را گزارش و از آن شکايت کنند.قاضي القضات استان به موقع عمل و شکايت نکردن مسئولان، نقص قانون، مجازاتهاي سنگين ندادن و اجرا نشدن احکام قطعي را از عوامل ترغيب ديگران به تغيير غيرمجاز کاربري ها ذکر کرد.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع پرداخت صددرصد اعتبارات دفتر مقام معظم رهبري در بخش کشاورزی پرداخته است. خراسان شمالی در این گزارش با عنوان«ابلاغ صد درصدي اعتبارات دفتر رهبري«می نویسد:صد درصد اعتبارات سهم دفتر مقام معظم رهبري مربوط به سفر ايشان به خراسان شمالي در بخش جهادکشاورزي پرداخت شده است این سخنان معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي است
او در سخنان خود گفته است: هيچ رقمي از اعتبارات سهم وزارتخانه و استان مربوط به اين سفر به سازمان جهاد کشاورزي ابلاغ نشده است در راستاي ابلاغ اين اعتبارات و بررسي پروژه هاي ناتمام، نشست هايي با سازمان مديريت و نماينده دفتر مقام معظم رهبري برگزار و قول تأمين اعتبارات داده شد و مجموع اعتباراتي که از سال 91 تا 94 بايد به اين سازمان اختصاص مي يافت، 375 ميليارد و 900 ميليون تومان بود که از اين رقم تا سال 93، 58 درصد تحقق يافته و منابع آن تأمين شده، اما از سال قبل تاکنون بقيه اين رقم پرداخت نشده است.

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع افزایش نگران کننده تصادفات موتور سواران در محور های روستایی پرداخته است. در این گزارش با عنوان» سلاخي بهداشت در کشتارگاه بجنورد«می نویسد:کشتارگاه صنعتي بجنورد تنها کشتارگاه صنعتي دام در استان است که به اندازه عمر خود با مشکلات و کاستي هايي مواجه بوده است، به نحوي که هرگز از ظرفيت واقعي آن استفاده و براي توسعه و بهبود ساختار زيربنايي آن نيز چاره انديشي نشده است.
ضعف مديريت مجموعه صنعتي کشتارگاه در سال هاي گذشته و بي توجهي به ظرفيت هاي موجود، تخريب و فرسودگي بخشي از امکانات کنوني کشتارگاه و تحميل بارمالي و ضرر اقتصادي اين مجموعه را موجب شده است.از آن جايي که اين کشتارگاه، ظرفيت هاي بسيار بالايي دارد، اگر توسعه زيرساخت هاي آن فراهم شود، علاوه بر جلوگيري از خروج دام زنده از استان، گوشت مورد نياز استان را نيز تأمين مي کند.

سالن ورودي سردخانه نيز از فرسودگي در امان نمانده و آبراهه هاي موجود در سالن، شکل اوليه خود را از دست داده است. به سالن هاي پيش سرد که وارد مي شوي به جز بوي گوشت و سرماي هوا که حالت را دگرگون مي کند، استفاده نشدن از تمام ظرفيت سالن هاي پيش سرد اولين چيزي است که جلب توجه مي‌کند. با اين که انرژي زيادي براي سرد نگه داشتن سالن ها مصرف مي شود، اما به طور متوسط تنها چند صد رأس دام در اين سالن ها نگهداري مي شود، در حالي که ظرفيت نگهداري هزار لاشه در روز را نيز دارند.

به گفته معاون اداري کشتارگاه، سالن انجماد نيز زير ظرفيت واقعي خود فعاليت مي کند و محل نگهداري گوشت و اجزاي حرام است.

در حالي کشتارگاه از فعال نبودن واحد تبديل ضايعات رنج مي برد که راه اندازي اين بخش، يکي از شروط اصلي افزايش کشتار دام است. حداقل انتظاري که از يک مجموعه صنعتي مي توان داشت، فراهم بودن کمترين امکانات توليد و فرآوري محصول است با اين حال در تنها کشتارگاه صنعتي استان تنها کاري که انجام مي شود، کشتار است که اگر به ظرفيت واقعي خود هم برسد توان صادرات گوشت و مازاد توليد را به ديگر استان ها نخواهد داشت، زيرا اين مجموعه از داشتن واحد بسته بندي نيز محروم است.

با اين که کشتارگاه صنعتي استان نام درجه يک را با خود يدک مي کشد، اما از نظر آماري در رديف کشتارگاه هاي درجه 3 قرار دارد و اين امر خود گوياي نقص هاي کشتارگاه صنعتي است.

شهردار بجنورد کاهش توليد گوشت و تکميل نشدن ظرفيت کشتارگاه صنعتي را فعاليت کشتارگاه هاي سنتي در استان ذکر مي کند و مي گويد: تا زماني که ظرفيت کشتارگاه، افزايش پيدا نکند، واحد تبديل ضايعات اين واحد صنعتي، راه اندازي نخواهد شد.

براتيان با اين که ضايعات کنوني کشتارگاه روزانه حدود 250 کيلوگرم است، اما ظرفيت مناسب براي بهره برداري از اين بخش وجود ندارد.

او با بيان اين که تاکنون هيچ شرکتي موفق به راه اندازي سيستم تصفيه فاضلاب نشده است، ادامه مي دهد: در حال حاضر يک شرکت آمادگي خود را براي راه اندازي اين بخش اعلام کرده است که حدود 400 ميليون تومان اعتبار نياز دارد و استانداري با پرداخت اين ميزان اعتبار موافقت کرده است.

به گفته وي، روزانه 16 رأس دام سنگين و 250 رأس دام سبک در کشتارگاه بجنورد کشتار مي شود.


«روزنامه اتفاقیه » نیز تیتر یک امروزش را به موضوع افزایش نگران کننده تصادفات محورهای روستایی اختصاص داده و در گزارشی با عنوان«وضعیت نگران کننده تصادفات محورهای روستایی» می نویسد:فرمانده پلیس‌راه خراسان شمالی نسبت به افزایش تصادفات به ویژه موتورسواران در محور‌های روستایی استان هشدار داد.

علیرضا حسین زاده در همایش دهیاران روستایی استان گفت: هم‌اکنون تصادفات در حال شیوع به سمت راه‌های روستایی استان بوده و میزان آن نسبت به گذشته افزایش داشته است و آمار دخالت موتورسیکلت‌ها در تصادفات محورهای روستایی اعلام کرد: طی 6 ماه گذشته 369 موتورسیکلت در استان تصادف کردند که از این میان 264 مورد آن در جاده‌های فرعی استان بوده و موتورسواران در 166 تصادف مقصر بودند،از 369 تصادفی که برای موتورسیکلت‌سواران رخ داد 105 مورد در محورهای اصلی بوده که این افراد در 57 مورد آن مقصر بوده‌اند.

حسین زاده ضمن اشاره به افزایش میزان توقیفی موتورسیکلت‌ها در استان میزان موتورسیکلت‌های توقیفی طی 6 ماه نخست امسال در حوزه پلیس‌راه با رسیدن به هشت هزار و 707 موتور، نسبت به سال گذشته 121 درصد افزایش داشته است و آمار متوفیان در حوزه محورهای برون‌شهری گفت: طی 6 ماه نخست امسال 132 نفر در این جاده‌ها جان باختند که 41 درصد آن‌ها معادل 53 نفر مربوط به جاده‌های فرعی و روستایی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این همایش حضور داشت،گفت: استان خراسان شمالی دارای چهار هزار و 326 کیلومتر راه روستایی است که یک هزار و 850 کیلومتر از آن‌ها آسفالت شده است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم بابیان اینکه تمام مشخصات آیین‌نامه راه ایران در جاده‌های روستایی استان اعمال شده افزود: حداکثر سرعت در این جاده‌ها 60 کیلومتر است که رانندگان باید آن را رعایت کنند و نباید علت تصادفات را صرفاً یک‌طرفه نبودن جاده‌ها دانست چراکه اکنون در محورهای یک‌طرفه نیز شاهد بروز تصادفات هستیم.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان شمالی نیز در این همایش بابیان اینکه موتورسیکلت‌ها سهم 20 درصدی در تصادفات استان دارند باید ترتیبی اتخاذ شود که فروشندگان موتورسیکلت در کنار تحویل موتور به مشتریان ملزم به اهدای کلاه ایمنی نیز بشوند.

او در پایان سخنانش می گوید: از سه سال گذشته تاکنون یک هزار و 900 کلاه ایمنی رایگان به راکبان موتورسیکلت اهدا شده است این اقدام به نسبت اعتباراتی که اختصاص پیدا می‌کند ادامه خواهد داشت.

 همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی استان پرداخته است. اتفاقیه در این گزارش با عنوان«کاهش 12 درصدی صادرات خراسان شمالی» می نویسد: میزان صادرات محصولات تولیدی این استان در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی 12.1 درصد کاهش یافت این سخنان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی است.

قاسم ایزانلو در سخنان خود گفت:در این مدت 310 هزار تن از محصولات تولیدی استان به ارزش 73 میلیون دلار، صادر شده است که این رقم به لحاظ دلاری، در مقایسه با سال گذشته 8.7 درصد کاهش دارد و افغانستان مقصد نخست کالاهای صادراتی خراسان شمالی، معادل 38 درصد از بازارهای خارجی استان بوده و پس‌ازآن هند با 35.28 درصد، ترکمنستان با 10.38 درصد، عراق با هفت درصد، در رده‌های بعدی واردات تولیدات ما قرارگرفته‌اند،امسال صادرات 170 میلیون دلار کالا از استان هدف‌گذاری شده بود در پنج‌ماهه نخست امسال 94/42 درصد از این اهداف تحقق یافته است.

او در سخنان خود با اشاره به اینکه در این مدت 310 هزار تن از محصولات تولیدی استان به ارزش 73 میلیون دلار، صادر شده است که این رقم به لحاظ دلاری، در مقایسه با سال گذشته 8.7 درصد کاهش دارد و افغانستان مقصد نخست کالاهای صادراتی خراسان شمالی، معادل 38 درصد از بازارهای خارجی استان بوده و پس‌ازآن هند با 35.28 درصد، ترکمنستان با 10.38 درصد، عراق با هفت درصد، در رده‌های بعدی واردات تولیدات ما قرارگرفته‌اند.

او در ادامه سخنان خود گفت:در پنج ماه نخست امسال 7.53 میلیون دلار کالا به استان واردشده که این رقم در مقایسه با سال گذشته 547 درصد رشد داشته است.در مدت مشابه پارسال 43 هزار تن کالا به استان وارد شد که امسال این رقم به بیش از 500 هزار تن رسیده است.

او عمده‌ ترین کالاهای وارداتی را برنج توسط تعاونی‌های مرزنشین عنوان کرد و گفت: بیشتر کالاهای وارداتی ما شامل کالاهای واسطه‌ای و سرمایه همچون نوار نقاله، الکترود گرافیتی، نازل نسوز، خاک نسوز و نیکل است که از کشورهای پاکستان، ترکیه، ایتالیا و چین وارد استان شده است







منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار