شهردار تهران با تشریح آینده تهران، گفت: تهران باید شهری پیشرفته، مدرن و عاری از فقر و تکاثر باشد.
کد خبر: ۱۰۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 06 October 2015
محمدباقر قالیباف در اولین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: امیدوارم در برنامه ششم توسعه به حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری توجه ویژه‌ای صورت گیرد و مسئولان توجه به این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری این نشست با بیان اینکه امیدوارم این نشست منجر به صدور احکام و قوانین کارآمد شود، گفت: در دنیای امروز سرعت تغییر و تحول افزایش پیدا کرده و امروزه فناوری و تکنولوژی شکاف‌ها را پر کرده است و نمی‌توان اخباری را پشت پرده نگه داشت و یا اخبار را به افراد خاص ارائه کرد . در حال حاضر جامعه ما شبکه‌ای شده است که این موضوع موجب ایجاد تحولات عمیق در زندگی مردم شده است.

وی با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات و افزایش علم و دانش موجب پیچیده‌تر و ناشناخته‌تر شدن آینده می‌شود، گفت: امروزه بسیاری از صاحب‌نظران حوزه شهری معتقد هستند که در آستانه وارد شدن به دهه چهارم قرن 21 ، ما با پدیده گرایش افراد به شهرنشینی مواجه هستیم و جمعیت شهرنشین از 50 درصد عبور خواهد کرد و شهرها به مراکز تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تبدیل خواهند شد که این موضوع علاوه بر ایجاد فرصت‌های مختلف، موجب بروز تهدیدهایی نیز می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در دنیای امروز مهم‌ترین سرمایه جوامع، منابع انسانی هستند، گفت: امروزه در جوامع داشتن منابع طبیعی همچون نفت و گاز افتخار نیست و تنها داشتن نیروی انسانی مبتکر و خلاق به عنوان مهم‌ترین سرمایه اصلی جوامع مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تهدیدهای گسترش شهرنشینی، گفت: مهاجرت، مشکلات زیست محیطی، بی‌هویتی، افزایش آسیب‌های اجتماعی، آلودگی هوا و ... از مهم‌ترین تهدیدهای افزایش شهرنشینی است و این موضوعات سبب دو قطبی شدن جامعه به سمت فقیر و غنی می‌شود و مردم به دلیل این تبعیض آشکار در شهرها دچار احساس بد و نامناسب می‌شوند که باید برای حل این پیچیدگی‌ها یک نظام برنامه‌ریزی هوشمند، اثربخش و آینده‌نگر را مورد توجه قرار داد.

قالیباف با اشاره به مشکلات گسترش جمعیت در کشورمان، گفت: اگر در ایران در اصلاح ساختار اداری و اجرایی تجدیدنظر نشود به این معنا که تفکیک کار محلی و ملی مورد توجه قرار نگیرد قطعا به پیشرفت پایدار نخواهیم رسید و هرگز قادر به مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه با توجه به گسترش جمعیت شهرها، شهرداری تهران در دو دهه گذشته رویکرد اجتماعی و فرهنگی را اولویت کارهای خود قرار داده است،‌ گفت: براین اساس توانستیم شهرداری تهران را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی بدل کنیم که با توجه به سیستم اداری متمرکز، تحقق این هدف بسیار سخت بود و همانند شنا کردن برخلاف جریان آب بود اما بالاخره محقق شد.

او با اشاره به تلاش شهرداری تهران برای بهبود سبک زندگی، گفت: در حوزه بزرگراهی به غیر از یک پروژه که بعدا به برنامه‌ها اضافه شد توانستیم به تمامی اهداف برنامه 1404 دست بیایم.

وی همچنین به فعالیت 375 سرای محله برای بهبود سبک زندگی مردم اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل نیز گسترش حمل و نقل عمومی را در دستورکار قرار دادیم به گونه‌ای که در حال حاضر 170 کیلومتر مترو داریم که تا سال 96 نیز این عدد به 240 کیلومتر می‌رسد.

وی با اشاره به گسترش خطوط حمل و نقل عمومی، گفت: هدف‌های زیادی مدنظر داریم که یکی از آنها خروج تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های برقی است. همچنین در نظر داریم تمامی تاکسی‌های بنزینی را از رده خارج و به تاکسی‌های هیبریدی بدل کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه باید تهران به شهری پیشرفته، مدرن و عاری از فقر و تکاثر بدل شود، گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند اندیشمندان و کارشناسان هستیم و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم کمک کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار