نخستین کنگره ملی شعرعاشورایی در شهرستان ساوه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲ 06 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی فررئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه از برگزاری نخستین کنگره ملی شعرعاشورایی خبرداد و افزود: این کنگره با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه و انجمن شعر و داستان سلمان ساوجی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رحیمی امام جمعه-سینادلشادی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی-مهدی الیاسی،معاون استاندار و فرماندار– محمدرضا جعفری،مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی و تعدادی از مسئولین،شاعران،ادیبان و اقشار مختلف مردم در مورخ ۱۴ شهریورماه جاری در محل سالن سلمان ساوجی برگزار شد.
حجت الاسلام جعفر رحیمی در نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی اظهارداشت:نهضت عاشورا چه در شعر، چه در قصه و چه در قالب های دیگر ادبی تمام شدنی نیست، یک مکتب و مذهب همیشگی است و از هر منظر و زاویه ای که به آن نگاه کنیم نو است از این رو که حماسه و عاطفه در شعر جایگاه وسیع تری برای جولان دارند و شعر همواره تاثیر بیشتری نسبت به نثر دارد.
وی افزود:نهضت عاشورا زیربنای فرهنگ شیعی است و نقطه عطف فرهنگ شیعی هم واقعه عظیم کربلاست وادبیاتی که حول محور کربلا به وجود آمده یک ادبیات کاملا مستقل و خاص خود کربلا است.
امام جمعه ساوه تاکید کرد:ادبیات عاشورایی از ریشه دارترین و گسترده ترین شاخه های ادبیات آیینی است که تاریخ نظم و نثر و شواهد آن،گواه وسعت و قدمت این جریان در مقاطع مختلف تاریخ ادبیات است.
رحیمی با اشاره به ظرفیت های موجود در عرصه هنر برای تبیین و ترویج شعائر و موازین دینی و اعتقادی و جایگاه و منزلت شاعران آئینی تصریح کرد: شاعران اهل بیت (ع) در واقع رسانه هایی هستند که پیام قیام سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم را در قالب شعر به عنوان یکی از بهترین ابزارهای حفظ و ترویج فرهنگ عاشورا منتقل می کنند.
وی افزود: باید در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا تمام توان و تلاش خود را به کار گیریم و این مهم می تواند در قالب های هنری چون شعر به بهترین شکل صورت گیرد.
سینا دلشادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی اظهارکرد:سیاست قطعی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در مدیریت جدید حمایت از شهرستان ها و بازیابی ظرفیت های فرهنگی و هنری موجود در نقاط مختلف استان است.
وی افزود:امروز در ساوه شهر ادیبان شاهد برگزاری کنکره ملی هستیم و درشهرستان تفرش نیز افتتاحیه سوگواره تعزیه در حال برگزاری است و هر شهرستانی که ظرفیت برگزاری برنامه های فرهنگی در طراز ملی را دارد حمایت می شود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تبیین واقعه عاشورا و اهداف والای این نهضت منطبق با اهداف والای فرهنگی از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش بوده است.
محمد رضا جعفری،مدیر کل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی در نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی اظهارکرد:حسین(ع)فلسفه خلقت وگمشده بشریت است وامروز بشر به واسطه پیوند با امام حسین(ع)است که می تواند مسیر تکامل را طی کند
وی افزود: اندیشمندان و دانایان به دنبال گمشده زمینه ساز ظهور یعنی امام حسین(ع) هستند چرا که امام حسین در قیام خود بهترین زمینه ساز ظهور امام عصر ( عج) است.و هیچ واژه دیگری را نمی توان زمینه ساز ظهور باشد.
مدیر کل دفتر فرهنگی واجتماعی استانداری استان مرکزی تصریح کرد:مهم ترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی معرفت افزایی است و باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.
جعفری گفت: باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه‌ی شعر را تبدیل به اتفاقات و رویدادهایی ماندگار برای شعر استان مرکزی کرد و این پیشینه مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند داد.
وی افزود:امروز اگر شعر آیینی ماندگاراست به این دلیل است که ذات ومحتوای آن به امام حسین (ع)گره خورده است
حسین محمودی فردر نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی ،ابراز داشت: این همایش ۱۰ دوره به صورت استانی و ۷ دوره به صورت منطقه ای برگزارشده است با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی قرار شد این کنگره به صورت ملی به میزبانی ساوه برگزار شود
وی افزود:فراخوان این کنگره از اردیبهشت ماه سال جاری به استانها توزیع شد و ۹۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال پس از بازبینی اثر توسط داوران ۹ اثر به عنوان اثربرتر به این جشنواره راه یافتند.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ساوه تصریح کرد:،تجلیل و تکریم از مقام شامخ حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و یاران فداکارش.توجه به نقش ادبیات در ترویج و توسعه دین و مذهب تشیع،ایجاد فضا و محفلی برای گردهمایی شاعران و ادیبان با محوریت امام حسین(ع)،ارتقای سطح کیفی شعرآیینی و گسترش هرچه بیشترآن،ترویج فرهنگ و ارزش های اصیل اسلامی بخشی از اهداف این جشنواره بود
محمودی فرگفت: اشعارمرتبط با واقعه عاشورا و شهدای کربلا و جهاد تبین موضوع مسابقه این جشنواره است.
ازدیگر برنامه های نخستین کنگره ملی شعرعاشورایی قرائت پیام دکتر محمدمهدی اسماعیلی ، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی،قرائت شعرتوسط استاد احمد حسین پور علوی و برگزیدگان کنگره و همچنین قرائت بیانیه هیأت داوران و پرداخت ۵ جایزه تبرکی کمک هزینه مشهد مقدس به شرکت کنندگان به قید قرعه و درپایان با اهداء لوح،تندیس از برگزیدگان تقدیربه عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار