تنوع متریال های مناسب کابینت، آنقدر زیاد شده است که با هر سلیقه ای می‌توانید به گزینه مناسب خودتان برسید. یکی از انواع متریال مناسب کابینت، نوع ملامینه آن است. در ادامه بررسی میکنیم که کابینت ملامینه چیست و مزایا و معایب آن کدام است و چه انواعی دارد؟
کد خبر: ۱۰۶۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰ 30 August 2022

کابینت ملامینه

وقتی صحبت از کابینت ملامینه، هایگلاس، پلی اورتان، چوب یا ممبران می‌شود، مقصود درب های آنها است. چرا که بدنه کابینت در همه انواع آن به یک شکل ساخته می‌شود. پس منظور از کابینت ملامینه، کابینت ام دی افی است که درب های آن از ام دی اف یا نئوپان ملامینه ساخته شده اند.

کابینت ملامینه چیست؟

کابینت ملامینه، یکی از اولین انواع کابینت ام دی اف است. ورق های ملامینه در دو نوع ام دی اف و نئوپان ساخته می‌شوند که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

روکش ملامینه

از روکش های رایج برای پوشش ام دی اف، روکش ملامینه است، شاید یکی از رایج ترین آنها! در اصل این روکش ها کاغذهایی آغشته به چسب ملامین هستند که در کارخانه های تولید ورق، بدون نیاز به چسب روی ام دی اف پرس می‌گردند. کارخانه های تولید ورق ملامینه، بسیار پرهزینه هستند. همچنین انرژی مصرفی در این کارخانه های بسیار زیاد است.

کابینت ملامینه چیست؟

معمولا اکثر روکش های ملامینه، بسیار مقاوم هستند. این روکش ها برای ساخت انواع درب و بدنه کابینت، پارتیشن بندی، دیوارکوب و ... بسیار مناسب هستند.

تفاوت ملامینه ام دی اف و نئوپان

تفاوت این دو متریال، در نوع ساخت آن ها است. شاید حتی شکل ظاهری برخی از مدل ها کاملا با هم یکسان و یک شکل باشند. چون از یک روکش برای هر دو استفاده می‌کنند. پس تفاوت این دو با هم چیست؟ به زبان ساده، برای ساخت ام دی اف ملامینه از ام دی اف و برای ساخت نئوپان ملامینه از نئوپان در مغر ورق استفاده می‌کنند. سپس روکش ها به وسیله دستگاه پرس، روی ورق ها چسبانده می‌شوند.

نئوپان ملامینه، ارزان ترین نوع کابینت به حساب می‌آید. از نظر مقاومت در برابر رطوبت و فشار؛ نئوپان بسیار ضعیف تر از ام دی اف است. از طرفی احتمال وجود سوسک چوب یا موریانه، در نئوپان بسیار زیاد است. نئوپان از خرده های چوب ساخته می‌شود اما MDF با پودر چوب و چسب مخصوص تولید می‌گردد. نوع نئوپان ورق های ملامینه با نام لترون معروف اند.

کاربرد ام دی اف ملامینه

استفاده از کابینت ملامینه، بسیار رایج است. یکی از متریال هایی که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت خوبی دارند و از طرفی طرح های بسیار متنوعی نیز دارند. البته برخی از طرح های ام دی اف ملامینه تقریبا از مد افتاده و طرفدار زیادی ندارند. اما پر طرفدارترین انواع کابینت ملامینه در انواع مات و براق و کتان است.

کابینت ملامینه براق

از دیدگاه مقایسه‌ای کابینت براق ملامینه، اصلا با نوع هایگلاس قابل مقایسه نیست. کیفیت هایگلاس بسیار بالاتر بوده و شفافیت بسیار بیشتری نسبت به نوع ملامینه دارند. معمولا نوع براق کابینت ملامینه در مدل هایی غیر از سفید ساده پر طرفدار هستند. دیگر معایب نوع سفید براق کابینت ملامینه مات شدن بعد از مدتی استفاده، همچنین خش پذیری زیادتر آنها نسبت به هایگلاس است.

کابینت ملامینه مات

ملامینه مات همانطور که از اسمش واضح است، سطحی کاملا مات دارد. این روکش ها در طراحی مدرن و رنگ های طوسی و کرم مات بسیار پرطرفدار هستند.

کابینت ملامینه کتان

کابینت های کتان، بافتی زبر و دقیقا همانند کتان دارند. این ورق ها در رنگ های طوسی تیره و روشن، مشکی، کرم و نسکافه‌ای وجود دارند. یکی از بهترین گزینه ها مناسب بدنه کابینت، ام دی اف کتان است. چرا که هم آلودگی را نشان نمی‌دهد و هم مقاومت بسیار زیادی در برابر خط و خش دارند.

در کل انواع کابینت ملامینه، یکی از ارزان ترین مدل های کابینت است.

قیمت کابینت ملامینه

این مدل کابینت، از ارزان ترین و اقتصادی ترین انواع کابینت های موجود در بازار است. البته ارزان بودن آنها به معنی کیفیت پایین یا ظاهر غیر قابل قبول برای آنها نیست.

مزایا و معایب کابینت ملامینه

این کابینت ها مزایایی مثل

  • قیمت ارزان
  • تنوع در طرح و رنگ

در کنار معایبی مثل

  • مقاومت پایین نسبت به نوع هایگلاس و لمی گلاس
  • قدیمی شدن بعضی طرح ها دارند.

تفاوت کابینت هایگلاس و ملامینه در چیست؟

تا اینجا روکش ملامینه را معرفی کردیم و فهمیدیم که کابینت ملامینه چیست. کابینت هایگلاس، نوعی کابینت است که در بدنه آن از درب ام دی اف با یک لایه روکش پلکسی گلاس استفاده می‌شود. کابینت هایگلاس شفافیت بی نظیری نسبت به کابینت ملامینه براق دارد. اما از نظر مقاومت در برابر خط و خش، روکش های ملامینه بسیار مقاوم تر از هایگلاس هستند. اما روکش هایگلاس مقاومت بسیار بهتری نسبت به ملامینه دارد.

از دیگر تفاوت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع رنگ بیشتر در کابینت هایگلاس
  • قیمت گران تر کابینت هایگلاس نسبت به ملامینه
  • شفافیت و براقی بیشتر در کابینت هایگلاس
  • مقاومت بیشتر هایگلاس در برابر حرارت و مواد اسیدی

کابینت هایگلاس بهتر است یا ملامینه؟

در اینجا مزیت ها و معایب گفته شد و هر کدام از نظر های خاصی برتری نسبت به دیگری دارند. اما برای تصمیم گیری نسبت به این زمینه، بهتر است سلیقه خود را دخیل کنید. ملامینه در رنگ و طرح های مختلف وجود دارد، اما ممکن است با سلیقه یا حتی دکوراسیون شما سازگاری نداشته باشد. کابینت ملامینه در طرح های چوبی، بسیار متنوع تر نسبت به طرح های ساده کابینت هایگلاس هستند

اما هایگلاس راحت تر با هر دکوراسیون و سلیقه ای سازگار می‌شود. معمولا در خانه ها و آشپزخانه های کوچک رنگ های روشن، فضای دل نشین تری در خانه ایجاد می‌کنند. هایگلاس سفید و کرم براق، در این خانه ها بسیار زیباتر از ملامینه جلوه می‌کنند و پایان کار جذاب تری نسبت به ملامینه دارند.

کابینت ملامینه چیست؟

ما سعی کردیم تمام ویژگی ها و موارد مهمی که راجع به کابینت با روکش ملامینه بود را بررسی کنیم. در نهایت تصمیم گیرنده اصلی شما هستید. اگر خانه کوچکی دارید، رنگ سفید براق هایگلاس بسیار به زیبایی خانه شما کمک می‌کند. اگر دکوراسیون داخلی شما رنگی روشن دارد و می‌خواهید حس طبیعی و رنگ های متضاد را به خانه خود اضافه کنید، بهتر است از کابینت با روکش ملامینه با طرح چوب استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار