رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان یزد گفت: آنگارا، بیماری ویروسی با تلفات بالا است که در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای از سوی مرغداران، تلفات سنگینی برای مرغداری های استان به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹ 27 August 2022

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، نرگس حسینی مدیر بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت آشنایی و مقابله با بیماری «آنگارا»، اظهار کرد: این ویروس یک بیماری عفونی و مسری با قابلیت شیوع گسترده است که باید برای مقابله با شیوع آن اقدام جدی انجام شود.

وی رعایت اصول امنیت زیستی را موثرترین اقدام در پیشگیری از آنگارا دانست و افزود:‌ نظارت کامل بر اجرای دقیق واکسیناسیون علیه بیماری آنگارا در مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته و با توجه به اینکه عدم واکسیناسیون عامل مهم شیوع و گسترش بیماری در کشور تلقی می‌شود؛ با متخلفانی که از انجام واکسیناسیون خودداری کنند، مطابق قانون برخورد جدی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی یزد گفت: واحد‌های پرورش جوجه گوشتی باید جوجه یک روزه را از مزارع مرغ مادری تهیه کنند که برنامه واکسیناسیون بر علیه بیماری آنگارا را انجام داده باشند.

حسینی تصریح کرد: ازدحام کردن و پر‌های ژولیده و شروع ناگهانی تلفات، نشان دهنده شیوع بیماری ویروسی آنگارا است که با بررسی تغییرات درونی شامل آب آوردگی پرده اطراف قلب، تغییر رنگ کبد مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری معمولاً در سنین بین ۳ تا ۵ هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، ولی در گله‌های تخمگذار و مادر نیز اتفاق می‌افتد و گزارش سریع تلفات غیرعادی در جمعیت طیور به دامپزشکی محل مهمترین روش کنترل و پیشگیری از این بیماری می‌باشد که ضروری است مورد توجه جدی مرغداران قرار گیرد.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی یزد بیان کرد: مرغداران حتما کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون کردن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری، کنترل تردد کارگران و متصدیان، ایجاد تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن‌ها و همچنین تهیه دان از مراکز معتبر را جدی بگیرند.

وی در پایان از مرغداران خواست تا هرگونه تلفات غیرعادی در واحد‌های پرورشی خود جدی گرفته و با گزارش دهی به موقع از اشاعه بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

منبع: فارس
برچسب ها: هشدار ، دامپزشکی ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار