رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: به‌مناسبت هفته دولت، طی آیینی ۳۷ طرح کشاورزی در بخش‌های مختلف با حضور مسئولان ملی و استانی در قم به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۶۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷ 24 August 2022

به گزارش تابناک قم، کشاورزی از قدیم به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی کشورها ایفای نقش کرده و تأثیراتی چون امنیت غذایی  ایجاد اشتغال و درآمد و در واقع توسعه پایدار را برای کشورها به دنبال داشته است.

به همت سازمان جهاد کشاورزی و به مناسبت هفته دولت تور بازدید از پروژه های کشاورزی  بخش خلجستان به همت جهاد کشاورزی استان قم با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

بازدیدی که در کنار جذابیت ها و تازگی، سختی ها و تلاش های کشاورزان و لزوم ورود دانش به عرصه کشاورزی در جهت افزایش بهره‌ وری و ضرورت آگاهی از ظرفیت های استان قم در عرصه کشاورزی به ویژه واحد های گلخانه ‌ای را نشان می داد.

مجتمع گلخانه ای قارچ شبنم کوثر با ۵۶ واحد فعال و ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۵۰۰ تن اولین پروژه ای بود که مورد بازدید قرار گرفت.

۳۷ طرح کشاورزی در استان قم به‌مناسبت هفته دولت بهره برداری می شود

در حاشیه این بازدید محمد مهدی سرکویه رئیس مرکز جهاد کشاورزی دستجرد بیان کرد: بخش خلجستان به عنوان  قطب گلخانه های استان  نزدیک ۹۶ واحد گلخانه ای دارد.

وی یادآور شد: در کل استان نزدیک به ۶ واحد تولید قارچ صنعتی داریم که از این میزان چهار واحد در بخش خجلستان واقع شده است.

سرکویه ادامه داد: مجتمع گلخانه ای قارچ شبنم در ابتدا نزدیک به ۲۷۰ تن تولید در سال داشت اما با پیگیری های انجام شده طی دو سال اخیر برای احداث و افتتاح واحد جدید هزار تن به تولیدات این مجتمع افزوده خواهد شد و با این افزایش تولید جز چهار واحد برتر کشوری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که در این واحد دو مرحله تسهیلات بانکی بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده، تصریح کرد: این مجتمع در حال حاضر بدون در نظر گرفتن ایجاد اشتغال غیر مستقیم ۳۰ نیروی کار ثابت دارد که با افتتاح واحد جدید برای ۴۰ نفر دیگر اشتغالزایی خواهد کرد.

در ادامه محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: توسعه گلخانه ها در برنامه الگوی کشت با توجه به میزان ایجاد اشتغال و درآمد زایی و کاهش مصرف آب بسیار اهمیت دارد.

وی واحدهای گلخانه ای پرورش قارچ را از جهت میزان مصرف آب و ایجاد اشتغال برتر از سایر گلخانه ها دانست و گفت: در استان قم  سالانه بیش از دو هزار تن تولید قارچ داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: مجمتع گلخانه ای قارچ شبنم کوثر از بزرگترین واحدهای تولید قارچ است که حدود ۱۵۰۰ تن در سال تولید دارند.

صادرات قارچ را با توجه به افزایش تولید مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: بیشتر واحدهای تولیدی ما به دلیل مازاد تولید دچار مشکل می شوند.

۳۷ طرح کشاورزی در استان قم به‌مناسبت هفته دولت بهره برداری می شود

پروژه بعدی مورد بازدید اصحاب رسانه  احیا و مرمت قنات روشگان حدود یک کیلومتر با ۵۰ هکتار سطح زیر کشت بود.

در حاشیه این بازدید محمد حسین احمد پور مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در استان قم ۹۵۰ رشته قنات وجود دارد که قدمت آن ها به دویست تا هزار سال قبل می رسد که قدیمی ترین آن قنات ناصری است که در استان معروف به جوی شور است.

وی ادامه داد: از بازسازی قنات ها به عنوان احیا و مرمت یاد می شود لذا می توان گفت قنات ها موجودات زنده ای هستند که سالانه باید مورد مرمت قرار بگیرند.

احمد پور در ادامه تأکید کرد: از ۹۵۰ قنات تا قبل از سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ قنات بازسازی و احیا شد و در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۳۶ رشته قنات رسید ولی در سه ماه اول سال جاری مرمت حدود ۵۰ حلقه در حال  اجرا است که تا امروز ۴۲ حلقه قنات مرمت شده و تا پایان امسال امیدواریم ۵۰ رشته قنات دیگر را هم مرمت و احیا کنیم.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون اطلاعات مکانی حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان را جمع آوری کردیم که این امر برای اولین بار در استان اتفاق افتاد.  

احمد پور ابراز کرد: حق آبه کشارزان با احداث دو سد غدیر و ۱۵ خرداد قطع شد لذا می بینیم که رودخانه قمرود همیشه خشک است که با پیگیری های انجام شده این حق آبه در اردیبهشت ماه جاری شد و همچنان پیگیری ها ادامه دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در خصوص انتقال آب با کانال های عمومی سال گذشته حدود ۷۴۰ متر کانال و  ۶ ایستگاه پمپاژ برای کشاورزان احداث کردیم.

وی عنوان کرد: در خصوص سامانه آبیاری نوین حدود ۲۰ پروژه در سطح حدود ۸۵۵ هکتار و همچنین احیا ۴۲ رشته قنات و یک باب استخر با ظرفیت ۱۱۰۰ متر مکعب احداث کردیم.

همچنین در این تور رسانه ای خبرنگاران در مراسم آیین شکرانه برداشت انگور حضور یافتند و از نمایشگاه محصولات تولیدی روستاییان بازدید کردند.

۳۷ طرح کشاورزی در استان قم به‌مناسبت هفته دولت بهره برداری می شود

در حاشیه مراسم شکرانه برداشت انگور محمد رضا حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌ و گو با خبرنگاران بیان کرد: این طرح ها با سرمایه گذاری بیش از یکهزار و ۹۴۳ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۱۳ نفر افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشتر این طرح‌ها در حوزه آب و خاک و امور فنی مهندسی است که نشان از اهتمام مدیران سازمان جهاد کشاورزی قم برای مدیریت این بخش مهم اقتصادی استان دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: همچنین در همین رابطه طرح‌های متنوعی در حوزه معاونت بهبود تولیدات دامی، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، شیلات و امور آبزیان، صنایع تبدیلی و غذایی و همچنین امور عشایری به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی رضا در ادامه سخنان خود بیان کرد: با انتقال دانش و استفاده از تجربه موفقیت آمیز بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی قم، به دنبال افزایش سطح کمی و کیفی محصولات غذایی تولید شده در استان هستیم.

وی تاکید کرد: براساس سیاست‌های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی پایدار رویکرد اصلی فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و ما در این رابطه با همراهی مسئولان استان از همه ظرفیت‌های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار