سند صيانت از كودكان در فضاي مجازي به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي رسيده است و در حال حاضر کارگروه های اجرایی با محوریت مرکز ملی فضای مجازی با دستگاه ها جهت اجرایی شدن بندهای سند در حال شکل گیری است.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱ 25 July 2022

به گزارش تابناک رضوی، ذکایی فر معاون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي، نتايج برنامه‌ي رصد آسيب‌هاي اجتماعي در سطح استان‌ها در سال ۱۴۰۰ ضرورت اجراي برنامه‌هاي خودمراقبتي زنان و دختران در ۱۴ استان را در اولويت قرار داد لیکن به دلیل اهمیت جایگاه خودمراقبتی بعنوان یکی از ابزارهای مصون سازی در برابر آسیبهای اجتماعی در سالجاری کلیه استانها مجری برنامه خواهند بود.

وي گفت: يكي از اين استان‌ها خراسان رضوي است كه اجراي برنامه‌هاي خودمراقبتي از ابتداي سال جاري در اين استان‌ آغاز شده است.

وي تأكيد كرد: برنامه‌ي رصد آسيب‌هاي اجتماعي با هدف اولويت‌بندي برنامه‌هاي مداخله در آسيب‌ها انجام مي‌شود به اين صورت كه داده‌هاي سامانه رصد به ما نشان مي‌دهد كه وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در استان‌هاي مختلف به چه ترتيب است و ما بر اساس وضعيت موجود، برنامه‌هاي پيشگيرانه و مداخله‌اي در سطح يك و دو را در اين استان‌ها طراحي و اجرا مي‌كنيم.

برنامه‌هاي استاني متناسب با وضعیت زیست بوم اجتماعی منطقه تدوين مي‌شود

وي خاطر نشان كرد: علاوه بر صحت و دقت داده‌ها، طراحي و تدوين برنامه‌هاي متناسب با وضعيت موجود، يكي از فاكتورهاي موفقيت در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌باشد.

ذكايي‌فر تقويت مشاركت اجتماعي، اجراي برنامه‌هاي اجتماع‌محور و توانمندسازي گروه‌هاي هدف توسط گروه‌هاي داوطلب را از جمله سرفصل‌هاي اجرايي برنامه‌هاي كاهش آسيب های اجتماعی عنوان كرد.

معاون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با بيان اينكه برنامه‌هاي کنترل و كاهش آسيب های اجتماعی در هر استان مطابق فرهنگ و بوم آن استان تدوين مي‌شود گفت: الگوهاي هر منطقه از نظر فرهنگي، تنوع آسيب‌ها، شدت و عمق آسيب متفاوت است و از سويي، برنامه‌هاي پيشگيري در هر استان بايد متناسب با ساختار بومي و فرهنگي آن منطقه باشد.

ذكايي‌فر بر سياست جديد اين سازمان در خصوص برنامه‌هاي پيشگيري با مضمون پيشنهاد طرح‌هاي منطقه‌اي از سوي ادارات كل استاني و تأمين اعتبار آن از سوي ستاد سازمان تأكيد كرد.

طرح مشاركت اجتماعي زنان، دختران و دانش‌آموزان در پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، طرح‌هايي بود كه معاون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي در اين گفتگو به عنوان برنامه‌هايي با ۴ سال سابقه اجرا از آنها ياد كرد.

وي داوطلبان برنامه مشاركت اجتماعي در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۰۰ گروه ۱۵ تا ۲۵ نفره ذكر كرد و گفت: ۵۰۰ تسهيلگر در اين طرح با بهزيستي همكاري كردند و ارزشيابي كه توسط بخش‌هاي تخصصي صورت گرفت نشان داد كه اثربخشي آن بويژه در مناطق كم‌برخوردار بسيار زياد بوده است.

وي همچنين خاطر نشان ساخت: اگر نوجوانان و جوانان و همچنين بانوان داوطلب بخواهند دوره‌هاي آموزشي مرتبط با مباحث سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی را بگذرانند هزينه‌هاي زيادي دارد در حالي كه بهزيستي اين دوره‌هاي ۱۰ جلسه‌اي را كاملا رايگان برگزار مي‌كند و آنها را در جهت حمايت‌گيري از جوامع محلي و اجراي پروژه‌هاي متناسب با بوم منطقه، توانمند مي‌سازد.

به گفته ذكايي‌فر سال گذشته ۷۰۰ ميليون تومان سهم‌آورده گروه‌هاي مشارکت اجتماعی نوجوانان در بخش غير دولتي بوده و به عبارت ديگر نوجوانان داوطلب توانسته‌اند اين مبالغ را از بخش های مختلف حمايت‌گيري كنند و در راستای پروژه های رشد و توسعه محلات استفاده نمایند.

وي تأكيد كرد: دوره‌هاي آموزشي علاوه بر توانمندسازي، عوامل محافظ همچون خودباوري، تاب‌آوري و عزت‌نفس را در آنان بالا مي‌برد تا در مقابل آسيب‌هاي احتمالي مصون بمانند.

وي اظهار اميدواري كرد كه ساير سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي با ديدن نتايج اين طرح‌ها در كنار بهزيستي قرار گيرند و ظرفيت‌هاي خودشان را در اين طرح مشاركت دهند.

سامانه رصد بهزيستي پيشينه ده ساله دارد

معاون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي همچنين به سامانه رصد آسيب‌ها با مديريت بهزيستي اشاره كرد و گفت: پيشينه‌ي اين سامانه به حدود ده سال پيش برمي‌گردد كه در طي اين سال‌ها، مطالعات مفصلي در اين زمينه توسط گروه‌هاي تخصصي و علمي به عنوان مشاوران برنامه انجام شده و حاصل این پیمایش ها تهیه اطلس آسیبهای اجتماعی در کشور می باشد.

ذكايي‌فر اظهار اميدواري كرد كه اين سامانه كه به صورت سالانه، آسيب‌هاي استان‌ها را پيمايش و طبقه‌بندي مي‌كند مورد توجه ساير دستگاه‌ها قرار گيرد و در كنار ظرفيت وزارت كشور بتواند به صورت سيستماتيك، موضوع آسيب‌ها را بررسي و برنامه‌هاي مؤثر، دقيق و كارآمد براي كاهش آنها ارائه دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار