کد خبر: ۱۰۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 12 June 2022

به گزارش تابناک یزد عباس متولی‌پور، سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان یزد، به مناسبت روز جهانی مبارزه با پدیده کودکان کار، گفت: در موضوع کودک کار، فاکتور مهمی که از زندگی این بچه‌ها حذف و به فراموشی سپرده می‌شود؛ "کودکی" است. مفهوم و فعل بازی کردن برای یک کودک کار با دشواری همراه شده و کودک در اجرای این مهم ناتوان است. خانواده باید در نظر گیرد که اگر شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که فرزندش بالاجبار کار می‌کند؛ او همچنان کودک است و دوری وی از بازی، سلامت روانی او را به‌خطر می‌اندازد.
متولی‌پور با تاکید بر لزوم مهارت آموزی تصریح کرد: مخالفتی با کار کودک ۱۸_۱۵ سال نداریم اما این کار باید به‌گونه‌ای باشد که مهارت یک حرفه را به کودک آموزش دهد. مهارتی که کودک بتواند از آن در آینده به‌عنوان شغل استفاده کند. دستفروشی، واکس زنی، ضایعات فروشی، تکدی گری و کارهایی امثالهم که در بحث مهارت‌افزایی هیچ تاثیری ندارند؛ کاملا مذموم شمرده می‌شوند و ما نیز با آن‌ها مخالفیم.
وی در ادامه در رابطه با تعداد کودکان کار و ارتباط آن با شرایط اقتصادی فعلی بیان کرد: نمی‌توان آماری دقیق از این کودکان در سطح استان ارائه داد اما به‌طور کل، شاخص‌های آماری این پدیده نیز همچون سایر آسیب‌های اجتماعی دستخوش تغییر شده؛ ضمن اینکه درآمد نسبتا خوب فروش ضایعات پلاستیکی سبب شده تا خانواده‌ها به هدایت فرزندانشان به این کار ترغیب شوند.
سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان یزد در رابطه با مافیای کودک کار در استان گفت: اطلاع دقیق و روشنی از وجود یا عدم وجود مافیای کودک کار در استان نیست. قطعا افراد سواستفاده‌گری وجود دارند که از کار و شرایط این بچه‌ها در جهت منافع و سود خود سوءاستفاده می‌کنند اما بعید می‌دانم مافیای بزرگ و باند کودک کار در استان وجود داشته باشد. نهایتا با گروه کوچکی روبروییم که بچه‌ها را در ساعات مشخصی برای کار مسقر می‌کنند.
این مسئول با بیان اینکه در آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی کودکان کار خیابانی اولویت است؛ توضیح داد: در سیاست‌های استانی بهزیستی، اولویت ما در آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی کودک کار خیابان است که در همین راستا طرح اقدام و عمل برای شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده و در این راستا بهزیستی با سازمان‌های استانداری، اداره امور اتباع خارجی و شهرداری همکاری داشته است.
متولی پور در پایان در رابطه با هویت کودکان کار استان اظهار داشت: کودکان کار استان یزد، غالبا غیرایرانی‌اند. در کل این کودکان دو گروه هستند. یک گروه بچه‌هایی که در مراکز بهزیستی پذیرفته و نگهداری می‌شوند و گروهی دیگر که در خانواده خدمات حمایتی دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار