رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تب کریمه کنگو در استان های شرقی مشاهد شده، اما تاکنون در استان موردی از آبله میمون و تب کریمه کنگو به ثبت نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ 08 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی منصوری افزود: هر دو بیماری آبله میمونی و تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو بین انسان و حیوان مشترک هستند.
وی یادآورشد: تب کریمه کنگو هر ساله در کشور شیوع پیدا کرده و مواردی مشاهده می شود و راه انتقال آن از طریق حیوان به انسان، انسان مبتلا به انسان و همچنین گزش کنه است.
وی تاکید کرد: تب، سردرد، دردهای عضلانی، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ و از همه مهمتر خونریزی که ممکن است از تمام منافذ بدن اتفاق بیافتد، علائم این بیماری است.
دکتر منصوری ادامه داد: خوشبختانه در چند سال گذشته موردی از این بیماری در استان گزارش و ثبت نشده و استان های همرز کشور افغانستان به دلیل رفت و آمدهای بعضا بی رویه دام، بیشتر دچار مشکل می شود که ممکن است به استان های دیگر در کشور هم انتقال دهد.
رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آبله میمونی نیز هر چند بیماری بومی کشور های آفریقایی است، اما از کانون آلوده خود حرکت کرده و به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده، اما خوشبختانه در کشور تاکنون مورد تائید شده ای ثبت نشده است.
وی تاکید کرد: آبله میمونی نیز می تواند از طریق ترشحات پوشتی و دهانی، ترشحات تنفسی و دهان و همچنین جنسی می تواند انتقال یابد به همین دلیل استفاده از ماسک در تجمعات و شستن دست ها با آب و صابون و رعایت نکات بهداشتی به خصوص فاصله ۱ تا ۲ متر با افراد مشکوک توصیه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار