مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از 165 هزار سالمند در کرمانشاه، گفت: کرمانشاه از نظر جمعیت سالمندی رتبه دوازدهم کشور را دارد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 01 October 2015
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از 165 هزار سالمند در کرمانشاه، گفت: کرمانشاه از نظر جمعیت سالمندی رتبه دوازدهم کشور را دارد.

عبدالرضا میرزاییان به مناسبت روز جهانی سالمندان اظهار کرد: افراد بالای 60 سال در دسته سالمندان قرار می‌گیرند که جمعیت این افراد در استان ما 165 هزار و 315 نفر است.

وی ادامه داد: از این تعداد 81 هزار و 235 نفر مرد و 84 هزار و 80 نفر زن هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه درصد سالمندی استان (نسبت سالخوردگان به کل جمعیت) را  8.5  درصد اعلام کرد و افزود: از این نظر  در سطح کشور رتبه دوازدهم را داریم.

وی در ادامه سالمندان را از نظر سني به سه گروه تقسيم کرد و یادآور شد: سالمندان شامل سالمند جوان 60 تا 70 سال، سالمند ميان سال 71 تا 80 سال و سالمند پیر 81 سال به بالا هستند.

میرزاییان به مهمترین چالش‌های سالمندان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه قوانین پیشتیبان از حقوق سالمند کم است و ضمانت اجرایی ندارد و به علاوه در قانون پنجم توسعه نیز به سالمندان توجه کافی نشده ‌است.

به گفته این مسئول بانک اطلاعاتی درستی از سالمندان وجود ندارد و همین امر باعث شده نتوان خدمات مناسبی به این قشر ارائه کرد.

وی موازی کاری در امور سالمندان، پوشش ناکافی بیمه و نبود خدمات رفاهی را از دیگر مشکلات مهم سالمندان دانست.

میرزاییان معتقد است، برای حل این مشکلات باید برای تکریم سالمندان فرهنگسازی کرد، پوشش بیمه ای و رفاهی این قشر را گسترش داد، فضای مناسب برای مشارکت سالمندان در سطح جامعه را فراهم کرد، نهادهای مردمی مرتبط با امور سالمندان را تقویت کرد و برنامه‌های پیشگیرانه، آموزشی و توانبخشی سالمندان را گسترش داد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم افزایش سطح كيفيت زندگي سالمندان و ايجاد نشاط اجتماعي برای آنها، خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد سالمندي در كل جهان، ايران و خصوصا كرمانشاه باید شرایط بهتری را از نظر معیشتی، اقتصادی و فرهنگی برای سالمندان ایجاد کرد.

به گفته این مسئول در همین راستا بهزیستی کرمانشاه در قالب دو بخش مراکز شبانه‌روزی و مراکز روزانه، خدمات توانبخشي ،پزشكي، تفریحی، رواشناسي و ... به سالمندان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خدمات ويزيت در منزل را نیز از دیگر خدماتی که از سوی بهزیستی به سالمندان ارائه می‌شود برشمرد و افزود: در این شیوه خدمات پزشكي، پرستاري، توانبخشي و مشاوره اي به سالمندان در محل سكونت آنان در قالب يك تيم بصورت ماهيانه ارائه می شود که تنها یک مرکز در استان به این شکل فعالیت دارد.

میرزاییان تصریح کرد: به علاوه ما مراكز جامع هم برای حمایت از سالمندان داریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار