رئیس شورای اسلامی شهر اراک تک هسته‌ای بودن و آلودگی هوا را مانع شهرسازی سالم در این شهر دانست.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷ 19 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، سیدوحید میرنظامی افزود: در راستای توجه به شهرسازی سالم طرح محله‌محوری در راستای رعایت عدالت در برخورداری شهروندان از امکانات رفاهی، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی مطرح شده است، زیرا مناطق حاشیه‌ای شهر به علت برخی مشکلات کالبدی و ساختاری شهر از این امکانات محروم مانده‌اند.
وی یادآورشد: خانه‌های واقع در محله‌های حاشیه‌ای شهر اغلب در متراژهای کم و قولنامه‌ای احداث شده است و از آنجا که این سکونتگاه‌ها بر اساس ضابطه‌های شهرسازی و با طراحی و معماری تخصصی احداث نشده است، مواردی همچون پارک‌ها و فضای سبز، مراکز فرهنگی و تفریحی در محدوده پیش‌بینی نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک افزود: این سکونتگاه‌ها طی سه دهه گذشته بدون هارمونی و در نظر گرفتن مؤلفه‌های شهرسازی شکل گرفته‌اند، بنابراین طی سالیان متمادی معضلات پیچیده‌ای در این محدوده شکل گرفته است که رفع آن نیازمند برنامه جامع و بلندمدت است و با در نظر گرفتن رویکرد محله‌محوری و عدالت‌محوری در شهر باید به آنها توجه شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان همه مشکلات موجود را برطرف کرد، اما می‌توان بخشی از آن را با افزایش سرانه‌های فضای سبز و تخصیص اعتبار به حوزه‌های مختلف تفریحی، فرهنگی و اجتماعی مرتفع کرد.
وی با اشاره به اینکه تک هسته‌ای بودن شهر اراک و آلودگی هوای این شهر از دیگر مواردی است که مانع شکل‌گیری مؤلفه‌های شهر سالم در حوزه‌های زیست محیطی، شهرسازی و ترافیکی شده است، افزود: شورای ترافیک استان و شهرستان نیز محل گره‌گشایی از معضلات ترافیکی و شناسایی نقاط حادثه‌خیزی هستند که ممکن است خسارت‌های مالی و جانی را به همراه داشته باشد.
میرنظامی تاکید کرد: احداث تقاطع‌های پیشنهاد شده در طرح جامع در راستای کاهش مشکلات و همچنین چندمرکزی شدن شهر اراک بوده است، اما در بعضی نقاط همچون پل شریعتی این مطالعات به درستی انجام نشده است و در نتیجه این پل تأثیر چندانی در کاهش مشکلات ترافیکی شهر ندارد.
وی گفت: مشکلات ترافیکی شهر اراک مشکلات ثانویه‌ای همچون افزایش آلودگی هوا و حوادث رانندگی را به دنبال خواهد داشت، اما در این حوزه شهرداری به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست، وقتی هنوز کنارگذرهای شهر اراک به طور کامل زیر بار ترافیکی نرفته است، نمی‌توان از تأثیر آنها در کاهش آلودگی هوا یا تصادفات سخن گفت و علت این امر هم کمبود منابع مالی است، در این زمینه باید اداره کل راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط به یاری مدیریت شهری بیایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار