توجه به جایگاه تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان و رعایت توصیه‌های کاربردی در خصوص عادت‌های اشتباه غذایی، موضوعی است که در این مطلب با هم دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹ 15 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا:اهمیت و نقش تغذیه صحیح در ایام مبارک رمضان بر کسی پوشیده نیست و مطالعات متعدد نشان داده است که روزه‌داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بسیار مفید و کمک  کننده باشد. توجه به جایگاه تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان و رعایت توصیه‌های کاربردی در خصوص عادت‌های ناصحیح غذایی، موضوعی است که در این مطلب با هم دنبال می‌کنیم.

- یکی از عادات غذایی اشتباه روزه‌داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی‌های سرد شروع می‌کنند که در این زمینه توصیه می‌شود افطار را با نوشیدنی‌های گرم مانند آب جوش، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنیم، پس از آن می‌توان از خرما یا کشمش استفاده کرد، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شود و از پرخوری به هنگام افطار ممانعت می‌کند.

- توصیه می‌شود از مصرف زیاد خرما نیز مثل سایر مواد قندی و شیرین خودداری کرده و به میزان متعادل، در حد دو تا سه عدد خرما در زمان افطار یا سحر میل کنیم، چرا که زیاده‌روی در مصرف انواع شیرینی چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.

- در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود، سعی کنیم غذا به آرامی جویده شود؛ زیرا در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه‌داری را جبران کند.

- بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نیست. برای برطرف کردن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌جات و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات استفاده شود.

- در وعده‌های سحر و افطار از پرخوری اجتناب کنیم و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.

- به روزه‌داران توصیه می‌شود از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند، زیرا این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می‌شود به هنگام سحر به دلیل پری معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار