با آغاز فصل برداشت گیاهان خودروی بهاری، ذائقه غذایی مردم کرمانشاه هم بهاری شده و این روز‌ها این گیاهان خوش‌طعم که طرفداران زیادی هم دارد، رنگ و بوی دلپذیری به سفره‌های کرمانشاهیان داده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ 13 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،طبیعت استان کرمانشاه مملو از گیاهان کوهی خوراکی و دارویی مثل کنگر، زو، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، قازیاغی، نعنا کوهی، موسیر، پونه و پیچک است که این گیاهان خودروی بهاری به شیوه سنتی برداشت و در بازار‌های محلی شهر عرضه می‌شوند.

برداشت و فروش این گیاهان خوراکی علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی، منبع درآمد مناسبی برای روستاییان است که هرسال در فصل بهار اقدام به چیدن و فروش این گیاهان می‌کنند.

وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه هم اکنون اوج برداشت گیاهان خودروی بهاری در استان کرمانشاه است، گفت: در کرمانشاه بیش از ۱۴۰ نوع گیاه خوراکی و دارویی بهاره می‌روید و این روز‌ها بسیاری از مردم برای برداشت گیاهان بهاری راهی مناطق کوهستانی می‌شوند.

عزیزی یادآور شد: گیاهان خوراکی محلی مانند پونه بیشتر در کنار رودخانه‌ها و جا‌هایی که آب باشد رشد می‌کند و گیاهان دیگر از جمله کنگر و ریواس نیز بیشتر در دشت‌های منطقه می‌رویند.

عزیزی با بیان اینکه برداشت گونه‌های خودروی بهاری با دست انجام می‌شود، گفت: از افرادی که برای برداشت راهی عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌شوند، درخواست داریم هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب ریشه و پیاز آن‌ها خوداری کرده و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند، صرف نظر کنند تا گیاهان خوش طعم کوهی در معرض خطر انقراض قرار نگیرند.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تاکید کرد: لازم است برای چیدن این نوع گیاهان از ابزار مناسب استفاده شود تا از تخریب و کندن سایر گونه‌های گیاهی که در کنار این گیاهان خوراکی رشد کرده اند، جلوگیری شود.

وی سپس با اشاره به برنامه ریزی استان برای احیای گونه‌های پرمصرف، گفت: ۱۷ گونه از گیاهان خودروی بهاری شامل انواع گونه‌های خوراکی، صنعتی و دارویی تولیدی در استان مثل کنگر توسط منابع طبیعی در حال احیا هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته کشت گیاهان خودروی بهاری را در سطح چهار هزار هکتار در استان داشتیم، گفت: امسال هم بنا داریم کار احیای گیاهان کوهی خوراکی و دارویی را در سطح چهار هزار هکتار دیگر از عرصه‌های منابع طبیعی استان اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی در استان به دنبال بهره برداری اقتصای نیستیم، گفت: بیش از اینکه به فکر درآمدزایی اقتصادی از قِبَل توسعه کشت گیاهان بهاری باشیم، در فکر حفظ ذخیره‌گاه‌ها و جلوگیری از نابودی این گونه‌های مهم هستیم.

به گفته عزیزی، برداشت گیاهان خودروی بهاری از اوایل فروردین در استان شروع شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار