در حاشیه تصمیم ستاد کرونا برای حضوری شدن مدارس ؛
در حالیکه شهرستان های یازدگانه استان همچنان در زیر سایه سنگین پیک ششم کرونا رنگ هشدار به خود گرفته اند پیر همین اساس مسیولین بهداشتی استان ، تمدید یک هفته ای غیر حضوری شدن مدارس در مناطق قرمز و نارنجی را از ستاد کرونا مطالبه نمود، اما این دستگاههای غیر تخصصی عضو ستاد کرونا بودند که با رجحان دیگر عوامل ،تصمیمی بر خلاف مصلحت امروز جامعه ،یعنی سلامت آنان اتخاذ نمودند.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱ 26 February 2022

تابناک ایلام ::این روزها کشور درگیر پیک ششم کروناست ،پیکی که سویه جدیدی به نام اومیکرون عامل شکلگیری آن شناخته شده است .

به زعم کارشناسان بهداشت و درمان ،این سویه یکی از عجیب ترین و متفاوت ترین واریانت های کرونا در طول دوسال شیوع این اپیدمی نام گرفته است ،چرا که برخلاف دیگر سویه ها از سرعت چشمگیر شیوع برخورداربوده به نحوی که در کمتر از دو هفته، تمام جغرافیایی کشور را در نوردید و در چشم به هم زدنی رنگ نقشه کرونایی کشور را قرمز کرد .

عجیب تر اینکه برخلاف رفتار واریانت های پیشین که عمدتا سنین بالا را در معرض تهدید قرار می داد ، همه گیری اومیکرون سنین پایین جامعه یعنی افراد زیر پانزده سال را در معرض درگیری و تهدید قرار داده است .

از جایی که مدارس بعنوان یکی از کانون های بزرگ تجمع و تراکم انسانی می توانست در معرض تهدید این سویه جدید قرار گرفته و ازسویی به ابزاری برای انتقال سریع این ویروس به جای جای شهر تبدیل شوند ،دو هفته پیش ستاد کرونا در تصمیمی منطقی آموزش مدارس مناطق شهری قرمز و نارنجی را به بستر شاد انتقال داد.

در حالیکه انتظار می رفت در راستای بهبود وضعیت و قطع زنجیره ابتلا ، گزارش و درخواست دانشگاه علوم پزشکی مبنای تصمیم گیری جلسه ستاد کرونا قرار گیرد ،اما اینگونه نشد و نظر اعضای غیر متخصص ستاد ،معیار اتخاذ تصمیم حضوری شدن مدارس استان قرار گرفت.

از آن جاییکه دانشگاه علوم پزشکی بعنوان دستگاه تخصصی مرجع تصمیم گیری ها در مواجهه با همه گیری کرونا شناخته شده و مقام معظم رهبری بارها بر مرجعیت آن تاکید ورزیده اند ،بی توجهی ستاد کرونای استان به دغدغه مسیولین دانشگاه علوم پزشکی جای تامل دارد.

در حالیکه شهرستان های یازدگانه استان همچنان در زیر سایه سنگین پیک ششم کرونا رنگ هشدار به خود گرفته اند و بر همین اساس مسیولین بهداشتی استان ، تمدید یک هفته ای غیر حضوری شدن مدارس در مناطق قرمز و نارنجی را از ستاد کرونا مطالبه نمود، اما این دستگاههای غیر تخصصی عضو ستاد کرونا بودند که با رجحان دیگر عوامل ،تصمیمی بر خلاف مصلحت امروز جامعه ،یعنی سلامت آنان اتخاذ نمودند.

تصمیمی که با توجه به فروکش نشدن آتش پیک ششم کرونا، تنها بر اساس نگاه های غیر تخصصی آلوده به مسایل سیاسی و حکمرانی اتخاذ و می تواند در کوتاه مدت منشا آسیب های جدی به سلامت مردم قلمداد شود.

متاسفانه یکی از چالش هایی که امروز کشور را در حوزه های گوناگون درگیر نموده است در کنار مشکل حکمرانی ،تبدیل دستگاهها و اشخاص غیر متخصص به مرجع تصمیم گیری و سیاستگذاری و دخالت دادن نگرش های سیاسی به حوزه های تخصصی و مبنا قرار گرفتن مواضع افراد غیر متخصص در تصمیم گیری های تخصصی است .

به یقین اگر در کشور ،مدیریت امور به افراد کاردان سپرده می شد و خبرگان و کارشناسان بر اساس تخصص و مهارت سکاندار امور مدیریتی در حوزه های تخصصی می شدند ،شاهد انباشت این حجم از مشکلات نبودیم.

بدیهی است بهداشت و درمان حوزه ای کاملا تخصصی است که با سلامت و جان مردم بعنوان اجزای پیکره جامعه در ارتباط است .از اینرو در هرگونه تصمیم گیری مرتبط با این مورد خاص ، یعنی کنترل همه گیری کرونا ،باید گزارش و نگاه دستگاه تخصصی یعنی دانشگاه علوم پزشکی محور‌ قرار گیرد .

اینکه امروز ستاد کرونای استان با بی توجهی به دغدغه دانشگاه علوم پزشکی استان ، دغدغه مدیران ارشدملی آنهم در راستای نمایش برتری سیاسی خود بر اسلاف خویش را ترجیح داده اند، جز جابجایی اولویت ها در ساختار مدیریتی کشور معنا نخواهد شد .

هرچند در این بین استاندار بعنوان رییس ستاد کرونا ،تصمیم اتخاذ شده را نشات گرفته از یک اجماع قانونی در بین اعضای ستاد قلمداد کرده و از این منظر حرجی بر ایشان وارد نیست، ولی اعضای موافق حضوری شدن مدارس استان ، مسئول عواقب ناشی از این تصمیم متباین یا سلامت مردم شناخته خواهند شد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار