فهندژ سعدی گفت: «همایش ملی تعزیه» میزبان آئین رونمایی کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می شود.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 16 February 2022

تابناک فارس به نقل از شبستان: «عبدالصمد فهندژ سعدی» از برگزاری «همایش ملی تعزیه» در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: «همایش ملی تعزیه» میزبان آئین رونمایی کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می شود.

هنرمند تعزیه افزود: این آئین توسط معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی، شاهچراغ (ع) برگزار می شود و کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» در روز گشایش «همایش ملی تعزیه» به میزبانی تالار ولایت صحن مطهر حضرت احمد ابن موسی(ع) رونمایی می شود.

وی اضافه کرد: این کتاب، زندگی حضرت موسی کاظم (ع)، بچه های حضرت موسی کاظم (ع)، حضرت امام رضا (ع)، حضرت احمد ابن موسی (ع) و ورود حضرت به شیراز را حکایت می کند.

فهندژ سعدی تاکید کرد: این همایش توسط معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی، شاهچراغ (ع) و همکای شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برپا می شود.

وی ادامه داد: در این اثر مکتوب، تاریخ تعزیه ایران و شیراز، پدر تعزیه شیراز، استاد «احمد داوغه حضرتی»، نسخ مجلس تعزیه امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت معصومه (س)، امام جواد (ع) و حضرت موسی کاظم (ع) وجود دارد و در قلب این کتاب آوازها و آواها در مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) و رنگ ها و حیوانات در مجلس تعزیه به تصویر کشیده شده است.

فهندژ سعدی اضافه کرد: نگارنده ها و چاپ این کتاب توسط «عبدالصمد فهندژ سعدی» و «رقیه السادت رضوی» است که در سال 1400 با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به چاپ رسید و با همکاری انجمن تعزیه و گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شهرک سعدی و میراث فرهنگی و برگزاری مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در مسجد عتیق شیراز به ثبت ملی رسید و درهمایش ملی «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» نیز معرفی خواهد شد.

این هنرمند تعزیه عنوان کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و خاستگاه تعزیه معرفی شده است و به همین منظور به مناسبت بزرگداشت شهادت حضرت شاهچراغ (ع)، همایش ملی با عنوان «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور جهت آشنایی بیشتر فرهنگ حضرت شاهچراغ برگزار می شود.

وی تاکید کرد: این آئین با اجرای تعزیه به مدت پنج روز تا 18 ماه رجب در شیراز و صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، ساعت و 9 و 30 دقیقه و 16 و با حضور 15 گروه از فارس، شیراز، قزوین، اراک، تهران، سمنان، بهبهان، کرمان، اصفهان، زنجان، مازندران، قم، تفرش، کاشمر، اجرا می‌ شود و جمعه 29 بهمن، مصادف با شب شهادت حضرت احمد ابن موسی (ع) این گروه ها به نمایش خود ادامه می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار